Hvor begynner jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor begynner jeg?

Hei

har kjøpt meg en Focal Polyglass V2S komponentsett og en Focal 2 x 75 w. 2-kanalsfortserker + en Focal BombA 11" aktiv subwoofer og en kabelkit fra Cadence til 2-kanals oppsett. Kjøper også Pioneer DEH-3900 neste uke med AUX-inn i front og med sub-utgang.

Lurer på hvor jeg skal begynne med montering? Aldri montert slikt før. Er mest sannsynlig at jeg trenger hjelp til montering av profesjonelle etterhvert men tenkte det hadde vært gøy å prøvd litt alene i helgen først.

Edit; Bilen er en 1992 Subar Legacy, hvis det er av betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være no stor heksekunst å putte inn dette.
    Hvilken rekkefølge du gjør alt i kommer an på om du vil ha lyd i bilen "in the end of the day" hver gang du har tid\gidder å skru.
    Jeg ville begynt med de "store" kablene fra forsterkeren\basskassa til batteriet og til jord.
    Så bytta høytalerne foran og i samma slengen bytta ut høytaler kablene og muligens dempa dørene. Så slipper du å åpne døra igjen sienere får å gjøre dette.

Ganske stright forward når det blir sagt i to setninger
    Ting som vanligvis blir litt pain in the ass er å få den tjukke kabelen fra batteriet igjennom torpedoveggen, få tredd igjennom høytalerkablene ut i dørene og få bestemt seg hvor basskassa og forsterkeren skal stå.
    Dette har somregel en enkel løsning bare man finner den. Alt annet tar bare litt tid.

Første gangen jeg skulle ta av dørtrekket i bilen min brukte jeg 2 timer og ca like lang tid på å få det på igjen. Nå bruker jeg vel rundt 5 minutter på begge deler.

Klassiske tabber som å la strømkablen og signal kabelen på samme side må du ungå. Og dårlig jording. Jeg tipper du får et lite anfall av dårlig gjording uansett, men da skal du vite at du ikke er førstemann

Og som jeg leste på et annet sted her på forumet : Du lærer mye! DIY!(ivaffal i bilen )

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo komme med en litt nøyere beskrivelse:
    Første du trekker er strøm. let litt på torpedoveggen etter ett egnet hull å føre kablen inn til coupeen gjennom. er som oftest noen gummipropper på på førersiden. Trekk + kabel fra batteriet, inn gjennom hullet i torpedoveggen, under listene langs siden og inn i bagasjerommet. Husk at det skal sitte en sikring ikke mer enn 60cm fra batteriet, i motorrommet. Så finner du ut hvor den aktive suben og forsterkeren skal stå. Kobl så på en deleblokk, slik at du får splittet strømmen til begge forsterkerne. finn ett godt jordingspunkt (en bolt feks baki bagasjerommet, setebelte pleier å funke) Puss bort lakken fra punktet så du får best mulig kontakt. Trekk så jord fra samme punkt til begge forsterkene. Hvis du bare har kjøpt ett 2 kanals kit, så må du kjøpe en phono kabel til for å få lyd i suben. Trekk begge signalkablene sammen med en remote ledning (en tynn ledning som skrur av/på forsterkerne) fra spillern og under listen på siden og inn i bagasjen. Disse skal altså ligge på motsatt side av strømkablene. Splitt remotekablen i to og kobl en til hver forsterker. Kobl signalet fra sub utgangen på spilleren til sub forsterkeren og front til 2 kanaleren. Høyttaler ledninger kan du trekke langs midten eller samme side som signalledningene. Har aldri montert i en legacy får så vet ikke hvordan man får av dørtrekket på den, men sikkert ikke noe hokus pokus.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for begge responser, har noe å gjøre i morgen. AndreasLie fikk det til å høres lettere ut enn jeg fryktet...

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og er det ikke så lett så får du si ifra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry hvis jeg skreiv så jeg skremte noen ops:
    Jeg tenker bestandig når jeg skal begynne med ett eller annet : Hvis noen andre har gjort dette før meg er det en god sjangse for at jeg også får det til på et vis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •