Anlegg i hiace kombi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg i hiace kombi

Hei
    I morgen henter jeg min nyinnkjøpte hiace '87 kombi. Og der må jeg jo putte inn litt lyd. Fra min kondemnerte pony '94 har jeg hatt litt forskjellig dill.

JVC KD-LH2000R - Kjempespiller, nydelig display, perfekt plassering av knapper, sub out osv. Er kjempefornøyd med spilleren, og den vil bli brukt til økonomien tillater en skikkelig spiller med dvd/mp3/sd eller usb.

Pioneer TS-WX205A - Kjekk liten aktiv sub som har gitt et flott lydløft i det lille bagasjerommet. Men den vil vel bli for liten nå?

Pioneer TS-1056 - Greie 100mm høyalere med skarp diskant. Usikker på hvor store originalhullene er, men regner med at de får plass. Får se hvordan lyden blir med dem installert.

Har i tillegg noen jalla JVC CS-V622 som jeg klarte å perforere gummimembranen på da jeg installerte dem for 5 år siden. Heldigvis var det bare ved enkelte frekvenser at blåselyden ble voldsom merkbar, men de er klare for dynga for lengst

Spørsmålet til dere - ærede forumbrukere - er i hovedsak om sub.
    Jeg går i grunnen mer for pen lyd enn høyt volum, selv om det er artig at det rister litt, dog mest beregnet på de på innsiden av bilen. Budsjettet mitt er ca 4000,- for sub med forsterker, samt bakhøytalere.

Hvor er beste plassering av sub i en slik kassebil? Det er lukket vegg mellom kabinen og lasterommet. Bør subben stå i lasterommet eller vil det gi fæl klang grunnet mangel på demping? Det er plass til litt under sofaen bak, men det er jo en viss fare for sparking, og plassen er litt liten for en skikkelig kasse.

Er det en fordel å ha flere elementer for å få trykket opp? Eltek har jo fire stk dynabel db-12 elementer til en billig penge. Er det litt overkill med så mange elementer?

Hvordan fungerer det å bruke flere kasser med forskjellig litervolum og avstemning? Vil man få et bredere lydspekter eller vil bare kassene rote det til for hverandre?

Har sett på SoundMagus Class D, X-1502 Mono 1500 Watt hos komplett. Ville denne være en grei match med 2 stk DB-12? Eller kan en bruke en enkel 2x150w forsterker for å drive dem?

Når det gjelder montering av bakhøytalere tenkte jeg bare å lage hull i plata til lasterommet hvis den er stabil nok. Kjøper vel noe enkle greier til det.

Mange spørsmål her visst.. Blir spennende å komme i gang med byggingen!

Ha det fint!

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ha subben i lasterommet. Som du sier blir det mye ulyder. Jeg har en 05 hiace og har en Audiobahn med to 12" Det bråker fælt baki der

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok anbefale å ha sub inne i kupeen ja...

Det finnes jo en del 10" og 12" som spiller meget bra i lukkede kasser helt ned i 15 liter, så en eller to slike burde vel kunne gå under setet bak?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Vil nok anbefale å ha sub inne i kupeen ja...
    Kan skrive under på dette. Har prøvd begge delene, og selv om jeg har åpen løsning (se bilde under), så merket jeg stor forskjell.

Det finnes jo en del 10" og 12" som spiller meget bra i lukkede kasser helt ned i 15 liter, så en eller to slike burde vel kunne gå under setet bak?
    Ja, det gjør det!

Jeg lagde en kasse selv, som er laget helt nøyaktig etter målene til rommet under setene. Nå vet jeg at det er en del grusomme seteløsninger ute og går når det gjelder kombi-biler generelt og kanskje HiAce kombi spesielt. Jeg har vært så heldig å få tak i et baksete som er godt og bredt, har 3-punkts-seler på alle plassene og sist, men ikke minst, har god plass under:

Kassa ble vel på en 16-17 liter, så vidt jeg husker. Det var viktig (for kjærringa vel og merke ;-)) at den tok liten plass sideveis, slik at det også blir plass til "rotekasser" ved siden av. Hadde jeg ikke måttet ta slike hensyn, ville jeg garantert ha lagd en dobbelt så bred kasse (på rundt 35 liter). Jeg sverger jo vanligvis til "there's no replacement for displacement" når det gjelder sub...

Som Freddie skriver, så er det mange 10"-elementer som klarer seg med små lukkede kasser. Jeg har et relativt oppegående Lanzar 10"-element som fungerer ok, men bare ok. Den har ikke sjans i havet til å fylle det enorme rommet til en lang HiAce med dypbass, men bass blir det. Den henger bra med til rundt 40Hz så vidt jeg kan høre. Målinger viser at den går mer eller mindre lineært til 28Hz, men det er ved beskjedne nivåer (ca 80 dB). Når det guffes på litt (og det må man jo for å overdøve all ulyden i en slik bil...) kommer den til kort. Men som sagt, blir ikke bassen FOR dyp, så henger den bra med. Vanskelig å forklare, men kan komme med to låter som et eksempel. "Fat cry" med Yello låter veldig bra, men på "Grillz" (husker ikke artisten) blir dypbassen mer eller mindre borte...

Ellers hadde jeg store problemer med å finne høyttalere, siden jeg bare har en "netting" mellom bagasjerommet og kupeen. Endte opp med noen "monitor-høyttalere", som selvsagt ikke har noe særlig med bass, men når jeg deler ved 125Hz mot sub'en, funker det overraskende bra.

(Beklager elendig kvalitet på bildene, men linsen på mobilen min har blitt skadet.)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med slik åpen løsnig som RuneW har blir jo romgain noe mindre, som fjerner litt dypbass i et typisk bilanlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flotte innspill!
    Snedig sub du har RuneW! Har du en slik "kasse" som går fra lasterommet inn under sofaen din? Har sett det på en del varianter, men på min går veggen rett ned, noe som gir litt mer plass bak setene. Jeg har heller ikke gitter men vindu, så det er rimelig tett, veggen virker også som den står godt fast. Det er en hel haug med bein på sofaen min, men tror det skal bli fint plass til litt av hvert.
    Jeg tror først jeg setter inn den lille subben under setene.

Hva tror dere om å bygge en kasse ut i lasterommet, og ha elementene i veggen snudd inn mot kupeen? Hvis bakveggen står godt nok fast er dette kanskje en løsning? Det er jo plass til et "back to the future"-element i den veggen :-D

(OT: Noen som vet hvordan man nullstiller en webastovarmer?)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre det, men du trenger kanskje ikke ta det like langt som dette...

Fra bilstereoforumet.no der en bygger anlegg i en gammel ambulanse...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nudel
    Takk for flotte innspill!
    Snedig sub du har RuneW! Har du en slik "kasse" som går fra lasterommet inn under sofaen din?
    Nei, jeg har vel egentlig ingen veg i det hele tatt. Det er bare setet og gitteret over...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Med slik åpen løsnig som RuneW har blir jo romgain noe mindre, som fjerner litt dypbass i et typisk bilanlegg.
    Dessverre, ja. Hadde store planer om å tette igjen mellom bagasjerommet og kupeen, mest for å redusere støy, men det hadde vel hatt positiv innvirkning på room gain også. Skjønt jeg vet ikke hvor akustisk "gjennomsiktig" en slik skillevegg er ved de riktig dype frekvensene (20-30Hz)...

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Smell inn ei kasse under setet
    -Hvor mange spoler er det på elementene samt hvor mange ohm?
    -Ikke bruk kasser med forskjellige liter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vasket og støvsuget og dilla med bilen i noen timer.. Må skaffe meg en eldre type overgang til bilstereopluggen, da den nye jeg fikk ikke passet i bilen.

Fet den sykebilen freddie! Tenkte meg å lage noe lignende, bare i gulvhøyde bak setene.

Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    -Smell inn ei kasse under setet
    -Hvor mange spoler er det på elementene samt hvor mange ohm?
    -Ikke bruk kasser med forskjellige liter.
    Har sett litt på dette elementet fra Eltek. Tenker jeg skaffer meg et par sånne, da det vil legge seg på prisklassen jeg har tenkt meg.

Vurderer å slå dem sammen med en av disse forsterkerne. For å brokoble til to subelementer, må en vel ha 4 kanals forsterkeren? Eller kan man bruke to-kanals varianten og "brokoble" det ene elementet med høyre+ til venstre-, og det andre med venstre+ til høyre-? If you understand what I mean. Høres lite logisk ut i mine ører egentlig...

Og til bakhøytalere har jeg tenkt på dynaBel 6x9" coax (nederst til høyre på linken).

Har ikke fått skrudd opp og sett størrelsen på fronthøytalerne, men de er av en eller annen grunn plassert i knehøyde vendt litt skrått nedover, så det er ikke brukbart i lengden. Et mer skikkelig komponentsett står på handlelista etterhvert tenker jeg.

Det er litt svai i bakveggen midt på, men hvis jeg forsterker den med en ekstra plate burde det holde fint. Noen ideer til kraftige griller som stopper skarpe gjenstander og bagasje som blir trykt under setet?

Totalt ser de utvalgte delene ut til å koste ca 2500-3000 pluss litt gulvspon og dill til kassa bak samt ledninger. Så det er innenfor mitt budsjett på ca 4000,-

Jeg skulle jo egentlig bygge meg en sonosub for en stund tilbake, men før jeg fikk startet ble jeg påkjørt og da får pengene gå med til dette prosjektet isteden. Skal jeg starte en prosjektlog?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle sjekke sizen på fronthøytalerne i stad, men ser ut til at en må løsne hele dashbordet for å komme til. Trasig..
    Dremel anyone?
    Kan jo dra av hele dashbordet og lakke det svart når jeg først er i gang forsåvidt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet opp det utstyret jeg hadde fra før. Med hjelp fra en kyndig toyotamann lot det seg gjøre å skifte ut høytalerne uten å ta av hele dashbordet, så vidt. Måtte ta av hanskerommet på ene siden, og instrumentpanelet på førersiden.

Først en egenprodusert overgang.

Fant et par sider med litt koblingsskjemaer, så jeg fikk riktig faser.
    Koblinsskjema til toyota-plugg. Har ett kontaktpunkt mer enn min plugg, men ellers var det likt.
    Koblinsskjema til iso plugg

Og så litt flere ledninger. :-? Forrige gang hadde jeg brukt mye strips så det gikk greit å floke ut. Note to self: God ide!

Det ble bare plass til subben på denne måten, men beinplassen burde holde for de fleste likevel.

Bakhøytalerne permanent og stabilt festet. Lengere strips? For langt å gå...

Enheten på plass. Klipsene passet ikke helt, så den sitter litt langt ut. Får se om jeg får bøyd det til siden.

Jeg stusset litt over hvor godt musikken hørtes utenfor bilen, helt til jeg kom på at det er så godt som åpent rett inn til høytalerne gjennom grillen.

Her er det litt plass til å bygge sub

Dette er bare midlertidig oppsett til jeg får skaffet meg litt nytt utstyr. Lyden bak oppleves bedre enn foran, og det rister litt i setet. Men subben er jo litt liten og greier ikke helt å holde følge når det spilles høyt. Dessuten knitrer det litt i den, trengs det delefilter eller kan det være dårlig jording?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nudel

Bakhøytalerne permanent og stabilt festet. Lengere strips? For langt å gå...
    Det her må være noe av det råeste jeg har sett innen høyttalermontering i bil... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det her må være noe av det råeste jeg har sett innen høyttalermontering i bil... ;-)
    Takk, takk! Når man først går i gang med en jobb, hvorfor ikke gjøre den skikkelig slik som meg?

Jordingspunktet til subben har jeg tatt i skruen til baksetene som er på bildet. Er det brukbart tro?

Bør jeg lage en egen kasse bak setene for å hindre ovennevnte problem med å ha subben i lasterommet? Eller er det mulig å lage kasse inn i lasterommet hvis elementene er vendt inn i kupeen gjennom skilleveggen?
    Har dere noen synspunkter på om saga usc 9980 kan brukes til to stk db 12?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordingspunktet er helt greit!

Du vil nok få best bass ved å ha suben i kupeen, men du kan jo alltids ta hull i skilleveggen da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •