HJELP! Nye høyttalere i Peugeot 307, hvilke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP! Nye høyttalere i Peugeot 307, hvilke?

Gokveld godtfolk :-D
    Skal til Bergen å kjøpe meg en Peugeot 307 - 2003 modell i neste uke, har lest at høyttalerne som står i bilen er av den dårlige sorten..
    Har ikkje 1% kunnskap om bil-anlegg engang men vil ha ett bra anlegg og vil først og fremst bygge det litt og litt..
    Første prioritet er å skifte ut de 2 høyttalerne i dørene fremme, vil ikkje begynne å skjære ut noe av dørene så dem må erstatte de som allerede står der..

Er det noen som kan komme med noen forslag til høyttalere jeg kan invistere der? Det skal spille høyt og uten forvrenging, best mulige høyttalere!

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg (nok en gang hvis du har lest litt rundt på sidene her:lol: ) å spandere en forsterker til frontsettet.
    Det er som natt og dag i forhold. Om du ikke spiller så innmari mye høyere så spiller det som regel 100ganger bedre.

Hvis du plutselig skulle finne ånden og få mannet deg opp til å vurdere å kappe litt så kan ville jeg også prøvd å tillpasse slik at du får inn så store elementer som mulig.

Nå skal det sies at jeg ikke vet mer om Peugeot 307 enn at den har sidefrest nøkkel alla mercedes, samme låsprodusent (jeg har pusla litt som låsesmed:-D ) Så nøyaktig hvordan og hva skal jeg ikke si no sikkert om.

In short: Forsterker-16,5cm komponent sett(basser og tweeter separat)eventuelt mindre. Og mercedes og peugeot har samme låsprodusent:shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo igrunn at jeg har 0 peiling på kobling av anlegg og alt sånt, noen som har ett ca prisoverslag på hva det vil koste å få koblet opp ett anlegg med 2 høyttalere fremme, 2 hattehylle-høyttalere, sub, forsterker og ny cd-spiller?

Litt off-topic : hva koster det å få sotet rutene skikkelig med mekanikere? (Sånn at man kan bruke rutene som de hadde vert 100% orginale, som feks å sveive ned vinduet)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INGEN som vet? :???:

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en 307, men ble aldri til at jeg byttet ut den fabrikkmonterte.

Sånn løselig vet jeg at du behøver en overgang, siden det fabrikkmonterte anlegget er koblet inn på en databuss (mulitplex) som tar seg av all datakommunikasjon i blien - bl.a. styring av volum, kanalskifte etc fra en spak på rattet. Er det alarm på bilen vil denne også kunne reagrere dersom original stereo fjernes...

Synd at bilprodusentene i økende grad lager sine egne tilkoblinger istedenfor å standardisere på et felles grensesnitt/tilkobling men sånn er det.

Så det kreves en overgang fra en standard-spiller til denne multiplex koblingen.
    Multimedia interface for Peugeot

Ville nok hørt med en Peugeot forhandler eller bilstereospesialist om hva som kreves og er mulig.

Men helt enig i at det fabrikkmonterte anlegget på 307 er ganske dårlig hvis man er lydinteressert.

Prisklasser for bilstereo er jo alle mulige - gå f.eks. på MYHRE > Nettbutikk > Bilstereo

Bytte av kun høyttalere og evt delefilter kan nok gjøre endel med lyden, men tipper en ny "head unit" kreves for å få en god lydoppgradering.

Ferdig montering av slikt aner jeg ikke hva koster, men sikkert noen tusenlapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kompis som har ett anlegg til ca 15000 som er 1 år gammelt og veldi lite brukt, får kjøpt det til ca 8000kr men da blir spørsmålene som følger :

1. Hva koster det å få montert ett anlegg med de høyttalerne og utstyret jeg har nevnt over??

2. Hva koster det å få profesjonellt sotete ruter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:
    Mener du anlegget til 8000,- ? Det er en smule vanskelig å vite uten nærmere spesifikasjoner, men jeg vil anslå at det vil koste kroner 0,- hvis du gjør det selv Kanskje noen hundrelapper til litt kabel og sånt.
    Hopp ut i det, det gjorde jeg i sin tid, og lærte masse. Det kan være en fordel å ha en smule kjennskap til grunnleggende elektronikk. Hvis dimensjonen på høytalerne tilsvarer det originale er det en smal sak å bare skru dem ut og bytte.

2:
    Har sett litt rundt på forskjellige forum, og prisen ser ut til å ligge på 3000-6000 kroner. Avhengig av hvor mange ruter du skal sote selvfølgelig.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut monterings diameter, kost på deg 100 kr i asfalt matter fra Mekonomen (eller kost på deg matter som er laget til stereo bruk.)
    Monter høyt så det er tett rundt elementet, og sitter hardt fast.
    Bruk gjerne forsterker til front settet da spilleren ikke er noe tess, så sant du ikke bryr deg en døyt om lyd.
    Uansett hva du gjør så vil det bli bedre enn orginalt.
    Demper du dørene så øker du midbassen samt dyp bassen betraktelig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •