Hva yter forsterkeren med og uten diverse tilbehør.. (batteri, kondis osv.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva yter forsterkeren med og uten diverse tilbehør.. (batteri, kondis osv.)

Har lyst til å dra i gang en liten diskusjon rundt hva forsterkeren yter med diverse tilbehør, og hvor mye volt og ampere faktisk betyr for ytelsene.

Jeg lurer blandt annet på hvorvidt det er noe vits å kjøpe en dyr og kraftig forsterker dersom man ikke skal ha ekstra batteri og bruker orginal dynamo osv, eller om man da heller bør gå for en rimligere forsterker som ikke krever/ leverer like mye power?

Videre hadde jeg satt pris på en liten diskusjon rundt?
    -Hva er betydningen av tykkere/ tynnere strøm kabler? (tap av volt/ ampere)
    -Hvor effektiv er en kondis?
    -Hjelper det med et ekstra batteri, dersom du ikke bytter til en større dynamo?
    -osv....

Håper på mange tanker og ideer rundt dette tema?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare noen syn jeg har på saken....

Kabler er viktig! Dette gjelder også de orginale strømkablene i motorrommet, da jording av batteri, jording av dynamo/motorblokk og plusskabelen mellom dynamo og batteri. Disse kablene skal takle det vanlig forbrukt pluss stereoforbruket! Så disse bør være bra dimensjonert, det er vanlig at disse er på bare 10mm2 i mange biler, det blir for tynt. Jeg mener at maks tap i kabler bør være ca. 5%. De fleste forsterkere som får f.eks. 5% høyere spenning gir mer enn 5% mer ut med samme strøm, dette har med forsterkerens oppbygning å gjøre. Man bør ha 14V ladespenning, gjerne høyere om man har gele eller AGM-batteri.

Det jeg skal gjøre med batteridelen i bilen er å bytte det orginale med et gelebatteri så får jeg se hvor mye bedre det blir. Regner med det bør gjøre susen sammen med 120A dynamo siden jeg bare skal ha 5-600W RMS forbruk. Med det orginale batteriet ble det diskolys med litt pådrag ihvertfall.

Men man må jo se på hele anlegget. Hvor overdimensjonert er dynamo, hvor mye strøm trenger jeg, hvor mye penger har jeg, osv. Jeg ville prioritert gelebatteri foran kondensator med tanke på at det omtrent ikke er prisforskjell.

En effektiv forsterker type klasse D er å anbefale til subber da. Har selv A/B og den trekker mye strøm og blir 70 grader ved pådrag, mye effekt som blir til varme ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •