Anlegg i Russebuss

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg i Russebuss

Hei!

Jeg blir russ i 2008 og skal sammen med 19 andre kjøpe en gammel buss som vi skal fikse osv. Anlegget ser jeg på som en veldig viktig del av bussen og prøver derfor å lære meg litt om hva som ville vært best osv. Håper dere kan hjelpe meg med dette!

Budsjettet vårt på anlegg ligger på ca 30 000 kroner. Vi vil ikke leie, og ikke kjøpe brukt (siden vi bor i Bodø, og det da bare blir stress). Jeg har sett en del på CV sine høyttalere og NAD sine forsterkere, men vet ingenting om hva som passer best i en buss.. Det må også nevnes at vi er avhengig av mer enn bare 2 høytalere!

Bussen er 15,4 m lang og 2,35 meter bred, og så er det 2 meter under taket. Kan noen komme med litt forslag osv? Takk på forhånd.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere skal med andre ord bruke generator?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å gi strøm til anlegget? Siden du skal bruke nad forsterkere så har du sikkert tenkt deg 230v. Skal du ha bensin drevet strøm aggregat?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jo å bruke agregat ihvertfall, men har jo som sagt ikke så mye peiling på dette så hjelp! Forslag?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn Torget - disco lydanlegg lydsystem russebuss PA

Lå masse slike annonser på finn for en tid tilbake siden... Dette var den eneste som var igjen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok sett etter noe brukt PA utstyr ja!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DestructO
    Hei!

Budsjettet vårt på anlegg ligger på ca 30 000 kroner. Vi vil ikke leie, og ikke kjøpe brukt (siden vi bor i Bodø, og det da bare blir stress). Vet ingenting om hva som passer best i en buss.. Det må også nevnes at vi er avhengig av mer enn bare 2 høytalere!

(Gutten sier jo at de ikke vil kjøpe brukt, selv om det var det første som poppet inn i hodet på meg også

Men på en annen side så er jo det det man får mest igjen for, utenom å leie.

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt slikt PA-utstyr nytt? _nytt_

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten. Har sett en del på cv sine subber.. Vil det være dumt å bruke cls15-subbene i en buss? Strømmessig og lydmessig?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mye lyd!!

Sitat Opprinnelig postet av DestructO
    Og forresten. Har sett en del på cv sine subber.. Vil det være dumt å bruke cls15-subbene i en buss? Strømmessig og lydmessig?

Til en russebuss så er det nok ikke dumt men det er flere varrianter som ville være å foretrekke.

Du skal ha disse sakene inni bussen?

Det er en vesentlig forskjeld på om du skal spille for noen hundre andre russ eller om du skal spille inni bussen for de 19 ++ som er der.

Skulle du kunn ha det til inne i buss spilling kunne det nok hende det kunne lønne seg å kjøpe et par nye CV 215 : CERWIN-VEGA CLS-215 Høyttalere
    Med idiot forsikring Da får man nemlig nye elementer dersom noen skulle være litt ""morsomme"" med annlegget osv...
    disse kan dere kjøpe noen billige PA forsterkere til eller CV sine egne forsterkere som selges på hifiklubben, kan kombinere det med en mikser som preamp kanskje eller gå for en NAD preamp av et slag, nad effekt trinn er ikke å annbefale.

Sett gjerne til noen store billige aktive subber, kanskje en CV 15" men kanskje noe PA saker er et alternativ uten å koste skjorta.

Om budsjettet tillater det så kjøp gjerne et sett CV med idiot garanti til for å få høytalere flere steder i bussen.

husk på at det er noe utgifter i kabling og slikt også, og at størrelsen på agregatet holder.

Om du skal ha høytalere på taket på bussen og spille for massene er det PA som gjelder!
    Da får du mer om du kjøper brukt og får mindre tap av verdi på utstyret.

En av grunnene til at jeg sier CV til innebruk er det at de spiller mer enn høyt nok og noe bedre enn de fleste billige PA saker samt at de er lett å selge videre etter hard bruk når man har idiot forsikring på dem! den koster 1000 per sett med CV 215 men det er den verd.
    Selger dem igjen etter russetiden en tusenlapp under nypris med garanti eller behold dem som et sinnsykt fest annlegg til senere. (kanskje selge til neste års russ eller leie det ut...)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

så mye får du..

CERWIN-VEGA CLS-215 Høyttalere m forsikring 10,000,-
    2x CERWIN-VEGA CLS-15SX Subwoofer 9000,- for to st.m forsikring
    Cv A2.6KW 8000,-
    NAD C162 Forforsterker 3300,-

= 30,300,-

Er det du får for pengene hos hifiklubben hvertfall.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKKE kjøp CV!

Hva med JBL JRX 215 til 9750 kroner paret inkl moms.

Kanskje en Crown XLS802 til 9400 kroner inkl moms.

Så har du 10000 til dobbel cd-spiller og mixer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Veldig nyttig!

2 x JBL-JRX115: JBL JRX Høyttaler 15" + horn
    Artikkelnummer JBL-JRX115
    2 650 kr eks mva

2 x JBL-JRX118SP: JBL JRX Sub bass m/18" og forsterker
    Artikkelnummer JBL-JRX118SP
    6 430 kr eks mva

Kunne dette funket? evt 2 til av JBL-JRX115 hvis vi skaffer litt mer penger? Hvilke forsterkere må til for å drive JBL-JRX115 i så fall?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring Lydrommet på tlf 23 23 28 00

De kan gi deg en mye bedre anbefaling enn oss synserne på forumet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sier noe

Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    IKKE kjøp CV!

Hva med JBL JRX 215 til 9750 kroner paret inkl moms.

Kanskje en Crown XLS802 til 9400 kroner inkl moms.

Så har du 10000 til dobbel cd-spiller og mixer.

Ville ikke ropt ikke CV, er jo et trygt kjøp til slik bruk men PA spiller høyere og tåler mer! Dette oppsettet er det nok krefter i

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe aktiv pa? (forsterkern sitter i høyttalern) det er mye enklere å koble opp og du får en forsterker som passer høyttalern perfekt. det eneste du trenger da er en dobbel cd spiller med mixer i tillegg. Jeg har rigget mange russebusser og har mange gode forslag til hvordan det kan gjøres, så er du interessert, send meg en pm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sd

Mine erfaringer med lyd er at Cw kan spille høyt men kanskje ikke like pent som de andre som ble foreslått.

Som russ har jeg også fått for meg at det er høyt som teller og mye bass, om dette stemmer ville jeg gått for Cw pakken.

I stede for Nad Preamp bille jeg gått for en PA/dJ mikser, dette fordi da kan du bruke flere kilder og mikse dette på en annen måte en med en preamp. Stanton RM 402 kan du ha 4 innkilder smatidig og har også 7 bånds EQ.

Jeg ville nok kanskje gått for den Cw pakken men byttet ut preampen med en DJ mikser.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jasså ;) Cw ja.

Sitat Opprinnelig postet av Fryd1lund
    Mine erfaringer med lyd er at Cw kan spille høyt men kanskje ikke like pent som de andre som ble foreslått.

Som russ har jeg også fått for meg at det er høyt som teller og mye bass, om dette stemmer ville jeg gått for Cw pakken.

I stede for Nad Preamp bille jeg gått for en PA/dJ mikser, dette fordi da kan du bruke flere kilder og mikse dette på en annen måte en med en preamp. Stanton RM 402 kan du ha 4 innkilder smatidig og har også 7 bånds EQ.

Jeg ville nok kanskje gått for den Cw pakken men byttet ut preampen med en DJ mikser.

Det er nå en gang slik at det er PA som stort sett er laget til å spille høyt som fy, og CV (etter som det heter Cerwin Vega) som er markedsført som en PA høytaler for hjemmebruk, men som spiller "penere" enn PA, om man kan si slikt om noe av dette.

Jeg har selv hatt de 215 clsc med hver sin Midgard forsterker og det spilte vesentlig penere enn PA utstyret vi leide til bakgårdsfesten vi hadde tidligere i sommer.

Det med å bytte ut preampen med en mixer er derimot en svært god ide, og med tanke på at dette skal selges igjen etter russetiden så er CV svært lett å videreselge !

Penest lyd og dypest bass = CV
    Høyest lys og mest kick bass = PA

Valget må nok dere ta

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Det er nå en gang slik at det er PA som stort sett er laget til å spille høyt som fy, og CV (etter som det heter Cerwin Vega) som er markedsført som en PA høytaler for hjemmebruk, men som spiller "penere" enn PA, om man kan si slikt om noe av dette.

Jeg har selv hatt de 215 clsc med hver sin Midgard forsterker og det spilte vesentlig penere enn PA utstyret vi leide til bakgårdsfesten vi hadde tidligere i sommer.

Det med å bytte ut preampen med en mixer er derimot en svært god ide, og med tanke på at dette skal selges igjen etter russetiden så er CV svært lett å videreselge !

Penest lyd og dypest bass = CV
    Høyest lys og mest kick bass = PA

Valget må nok dere ta

Riktig riktig, har bare hørt at cw skal spille høyt som fy. men er ikke sikker. uansett selger det bra

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •