Anlegg i Vectra A

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Anlegg i Vectra A

Hellu, jeg har tenkt og begynne grundig planlegging til jeg skal begynne å bygge stere i min Vectra A. Og dermed lurte litt på noen småting som jeg er usikker på...

Hvordan man skiller av strømmen hvis man skal ha gelebatteri til anlegget bak? Tenkte på om det finnes en form for batteri islotor eller slikt som jeg har hørt om, den skal vist fungere slik at kun batteriet framme i motorrommet brukes til start av bilen, og dermed blir ikke batteriet bak påvirket til annet enn å drive forsterkere.

Samtidig lurte jeg på om hva som er best av Stinger eller Optima batterier sånn generelt... Og om noen vet av nettsider hvor de selger STORE nok dynamoer til å drive 2 stk batterier?

Kom gjerne med forslag om hva som er best av å montere kassen med elementene mot seteryggen eller bakover (sedan) eller hvilke typer kasse som fungerer i sedan bagasjerom. Har vurdert noe gromt av et basselement som f.eks Soundstream XXX eller Cerwin Vega Stroker pro 15" med bassrefleks... vil ha mye unødvendig kvestende bass!

På forhånd takk :-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke ett skille relè mellom batteriene. Koster ca 100 spenn mener jeg
    Ang batteri så siterer jeg en kompis som har god peil på anlegg å testet ut dette:
    jeg testa 4 forskjellige batterier i panda`n.
    det er : odyssey 2150, nsb 90 ,kinetik 2400 og et batteri som jeg ikke aner hva heter.men det er beregnet for rullestolbruk !
    Jeg har testa batteriene med det systemet som jeg brukte på Nm-finalen. dvs 4 stk memphis caraudio 4kw forsterkere og 2 stk memphis caraudio 12" woofere.(16 kw på 1 batteri hehe)
    Må bare si det at det følger med 500 amp sikkring pr amp... og på 3 stk burp`s så var dem blåe...(så dem har jeg driti i... eller dem sitter ikke i bilen lengre...)
    det jeg vil ha fram her, er at det er et vannvittig strømtrekk i bilen min, og at det er mulig at testen hadde sett annerledes ut med, f.eks halve effekten....?

testen min besto av flere ting /som jeg så på, som f.eks hvor fort spenninga falt da jeg koblet av laderen. anleggsflate på batteripolene og ikke minst min score på db måleren.

Alle batteriene har "fått" mellom 50-75 burp`s. Og de har blitt skikkelig ladet opp igjen, etter hver burp. nettopp for å få et så rettferdig test- resultat som mulig.

men som jeg skrev ovenfor, så er dette i min bil med mitt strømtrekk og det kan være annerledes i bilen til f.eks Techpoint.....?

Kinetik 2400 : det er det batteriet som holdt best på spenninga etter at jeg koblet av laderen.
    Når det gjelder annleggsflate på polene så var det nest best av batteriene.
    Når det gjelder score i db, så var det dårligst av alle batteriene. ( til min store forbauselse )

"rullestol" batteriet: Spenningsfallet etter å ha koblet av laderen var stort sett likt som nsb 90 og odyssey.
    Det hadde dårligst annleggsflate, på polene.
    score i db , nest dårligst av alle batteriene.( trudde dette var batteriet som skulle gi dårligst score, så der ble jeg litt overasket....positivt altså. hehe )

Nsb 90 : likt spenninsfall som batteriet ovenfor og odyssey, etter laderen ble koblet av.
    Annleggsflate på polene var nest dårligst.
    Score i db, nest best av batteriene.

Odyssey : likt spenningsfall som de 2 batteriene ovenfor.
    Annleggsflate på polene, desidert best/mest konkaktflate på polene.
    score i db: Best av alle batteriene.

Når det gjelder score i db, var det liten forskjell mellom odyssey og nsb.(fortsatt i min bil)
    Begge de batteriene er veldig veldig gode etter min mening og testing. ;-)
    (alle batteriene er gode, bare så det er sagt.) Men når det kommer til det xtreme, så skillte odyssey og nsb seg litt utifra de to andre.
    Til vanelig gatebruk og litt mindre system, er jeg helt sikker på at det ikke er merkbar forskjell på om det sitter kinetik eller odyssey i bilen.......

Ang dynamo så mail disse gutta Excessive Amperage - High output alternators by C.S.A.

Ang monteringen spiller du alltid høyere bakover vendt element.
    Skal du ha refleks kasse så ikke kjør portene opp i hattehylla. Kjør de inn i bagasjen sammen med elementet, eller kjør båndpass med portene inn i bilen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    D
    "rullestol" batteriet: Spenningsfallet etter å ha koblet av laderen var stort sett likt som nsb 90 og odyssey.
    Det hadde dårligst annleggsflate, på polene.
    score i db , nest dårligst av alle batteriene.( trudde dette var batteriet som skulle gi dårligst score, så der ble jeg litt overasket....positivt altså. hehe )

Det batteriet skulle ikke fungert til bilstereo.
    Spessielt ikke DB.

Da batterier til rullestoler skal trekkes med mest mulig lik strøm over langtid. Og derfor ikke bygd for raske svingninger. Meget overaskende utslag..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Ang monteringen spiller du alltid høyere bakover vendt element.
    Skal du ha refleks kasse så ikke kjør portene opp i hattehylla. Kjør de inn i bagasjen sammen med elementet, eller kjør båndpass med portene inn i bilen
    Takk for bra svar (hele innlegget)
    :-D

Da fikk jeg bekreftet det jeg trodde, er på utkikk etter hva jeg skal kjøpe, og jeg blir nok ikk e å legge mer enn 20000,- i sub/monoforsterker. Hva bør jeg kjøpe som gir mest for pengene? Og hva spiller best i en vectra sedan, 2x12" eller 15" ? :???:

Newcomer GeirBraaten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips til basskasse.

Kom gjerne med forslag om hva som er best av å montere kassen med elementene mot seteryggen eller bakover (sedan) eller hvilke typer kasse som fungerer i sedan bagasjerom. Har vurdert noe gromt av et basselement som f.eks Soundstream XXX eller Cerwin Vega Stroker pro 15" med bassrefleks... vil ha mye unødvendig kvestende bass!

På forhånd takk :-D
    Se mitt bygg av 13" i reservehjul kassen bak! Det spilte helt enormt! Har meget god erfaring med RF Power og Focal.

Opel Vectra V6 24v
    Focal car hifi - K2 Power Car speaker

(Helt utrolig,-men min gamle internet side er fortsatt aktiv.

Lykke til! Geir.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirBraaten
    Se mitt bygg av 13" i reservehjul kassen bak! Det spilte helt enormt! Har meget god erfaring med RF Power og Focal.
    Lykke til! Geir.
    Takk for svar, men er ikke focal mere for "SQL" enn "SPL" ? :?

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du bare ute etter mest mulig bråk, så gå for 12" og oppover... Skal du gå for pen og stram bass kjør på med 10" som: ELTEK AS på side 2 :-D :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigarve
    Er du bare ute etter mest mulig bråk, så gå for 12" og oppover... Skal du gå for pen og stram bass kjør på med 10" som: ELTEK AS på side 2 :-D :-D
    Er egentlig interessert i SPL, men nå er jo ikke Vectra A sedan noen god bil for et SPL anlegg, så jeg vurderer tanken på å gjøre det billig og bare gå for Komplett Alpine anlegg med to type-r 12" og heller ha en prosjekt bil... Kanskje en golf?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •