El.filter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: El.filter

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

El.filter

Altså delefilter før forsterkere.

Oppgaven er å dele diskant/mellomtone/bass.

for å slippe passive filtre.

Men ønsker ikke å betale 7 000,- for en slik sak.
    Fins det billigere som er greie nok.

Det skal deles Vifa Diskant til hjemmehøyttalere om jeg ikke husker feil, er det 6 ohm.

mellomtone og bass, blir 4 ohm bil ellementer men har ikke bestem merke eller størrelser, sannsynlgvis 6,5" hvor 2 skal spille mellomtone, og 2 til bass. (event alle 4 spille bass, men kun 2 av dem også mellomtone)

Dette skal drives av 4 kanaler + 2 kanaler, event 3 stk 2 kanalere. Avhengi av pris og plass. Og hva som er å foretrekke.

Bil, blir trolig Xantia STV. Noen som vet størrelsen på orginal høyttalere her?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så store utvalget av aktive filtere i den lavere prisklasse, det var nok mer vanlig for 10-12 år siden. Derimot finnes det vel noen cd-spillere med innebyggede delefilter, selv om det ofte bare er 2-veis deling. Jeg selv har en Pioneer DEH 9400 som har 3-veis delefilter, men denne begynner jo å bli noen år gammel.
    Ellers så er det jo også noen forsterkere med mer eller mindre avanserte delefiltere. Har vært borti Dynabel og DLS med rimelig greie filtere.
    Problemet pleier å være mellomtonen, hvor det er få muligheter til å sette både High og Low-pass ved de ønskede delefrekvenser. Jeg har løst dette i enkelte tilfeller med å sette Highpass i spilleren og Lowpass på forsterkeren.
    Men i de fleste tilfeller benytter jeg passiv deling mellom diskant og mellomtone, og aktiv deling på resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er ikke så store utvalget av aktive filtere i den lavere prisklasse, det var nok mer vanlig for 10-12 år siden. Derimot finnes det vel noen cd-spillere med innebyggede delefilter, selv om det ofte bare er 2-veis deling. Jeg selv har en Pioneer DEH 9400 som har 3-veis delefilter, men denne begynner jo å bli noen år gammel.
    Ellers så er det jo også noen forsterkere med mer eller mindre avanserte delefiltere. Har vært borti Dynabel og DLS med rimelig greie filtere.
    Problemet pleier å være mellomtonen, hvor det er få muligheter til å sette både High og Low-pass ved de ønskede delefrekvenser. Jeg har løst dette i enkelte tilfeller med å sette Highpass i spilleren og Lowpass på forsterkeren.
    Men i de fleste tilfeller benytter jeg passiv deling mellom diskant og mellomtone, og aktiv deling på resten.

Passivt mellom diskant og mellomtone er også hva jeg altid har gjort.
    Men må lage det selv denne gangen, da jeg tenker å bruke en uvanlig type diskant for bilbruk.
    Derfor tenkte jeg el.filter.

Men så att Helix har deling på forsterker som takler dette, selv på rimlig modell.

Jeg trur jeg skal teste en av de Helix forsterkera, den rimligste med deling høy og lav ved 4 000Hz så ut til å koste rundt 2 200,- (4 kanaler)
    men vet ikke helt hvorden den vil fungere til dette, neste "klasse" koster fort 4 500,-

Man mulig det kan lønne seg likevell.

Så da er det bare å finne god 6,5" for mellomtone/bass og 6,5" for bass. og 2 kanaler til sist nevnte, men Helix da også for å holde stilen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Altså delefilter før forsterkere.

Oppgaven er å dele diskant/mellomtone/bass.

for å slippe passive filtre.

Men ønsker ikke å betale 7 000,- for en slik sak.
    Fins det billigere som er greie nok.

Det skal deles Vifa Diskant til hjemmehøyttalere om jeg ikke husker feil, er det 6 ohm.

mellomtone og bass, blir 4 ohm bil ellementer men har ikke bestem merke eller størrelser, sannsynlgvis 6,5" hvor 2 skal spille mellomtone, og 2 til bass. (event alle 4 spille bass, men kun 2 av dem også mellomtone)

Dette skal drives av 4 kanaler + 2 kanaler, event 3 stk 2 kanalere. Avhengi av pris og plass. Og hva som er å foretrekke.

Bil, blir trolig Xantia STV. Noen som vet størrelsen på orginal høyttalere her?
    Det er dessverre ikke mange gode alternativer idag på markede for dine ønsker.

Den enkleste måten å løse dette på idag er å kjøpe en god CD-spiller med innebygget filter. Da kan du bruker LP-filtret på midbass og bruker HP til mellomtonen/diskant. Bruk 1 2-kanaler til midbass og 1 4-kanaler til mellomtone og diskant, bruk her innebygget HP filter til deling mellom mellomtone og diskant. Da har du full aktiv deling på oppsette ditt.

Du vil i tillegg ha mulighet å kjøre aktiv deling på sub ut fra CD-spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er dessverre ikke mange gode alternativer idag på markede for dine ønsker.

Den enkleste måten å løse dette på idag er å kjøpe en god CD-spiller med innebygget filter. Da kan du bruker LP-filtret på midbass og bruker HP til mellomtonen/diskant. Bruk 1 2-kanaler til midbass og 1 4-kanaler til mellomtone og diskant, bruk her innebygget HP filter til deling mellom mellomtone og diskant. Da har du full aktiv deling på oppsette ditt.

Du vil i tillegg ha mulighet å kjøre aktiv deling på sub ut fra CD-spilleren.

Så ett rimlig alt. til mitt ønske er:

Pioneer DEH-P6900IB
    Helix 4 kanaler
    Helix 2 kanaler

Og de aktuelle høyttalere. ? event sub. med Helix mono forsterker.

Da vill jeg ha muligheten til å kjøre helt uten passive filtre.

Jeg dropper sub i første omgang.
    Men ønsker å konsentrere meg om frontsett som består av så langt 2 stk Vifa Diskanter.

Hva med 6,5" Ground Zero GZUK 16C
    For mellomtone/bass i dørene forand?

Ground Zero GZUK 165SQ 6,5"
    Til bass baki. (i dørene)

Eller bør jeg velge andre, da de siste 6,5" skal gjengi bass altså under ca 250Hz, men i stereo så klart.
    Eller bør jeg bruke samme midbassere forand og bak?

Ca 3 000,- for de 4stk 6,5" er nok grensa for hva jeg tåler.

P.S. er ikke merkebevist..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bass i dørene bak?

Så lenge de skal spille over 80-100Hz, vil det bli godt hørbart hvor lyden kommer fra, og dermed blir lydbildet foran dårlig/ødelagt.
    En annet problem som fort dukker opp er faseproblemer mellom bassene i dørene foran vs bak. Du får 4 høyttalere som skal spille de samme frekvensene, men hvor alle sitter med forskjellig avstand til lytteposisjon, det er nok antagelig å be om trøbbel er jeg redd.
    Og til syvende og slutt, vil vel ikke de 6,5" klare å spille særlig dypt uansett, ihvertfall ikke uten en god del resonanslyder fra dørene.

Legg heller pengene i et bedre frontsystem,og godta at det er lite å hente under 50Hz. eller sats på sub. Det er mitt tips

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Så ett rimlig alt. til mitt ønske er:

Pioneer DEH-P6900IB
    Helix 4 kanaler
    Helix 2 kanaler

Og de aktuelle høyttalere. ? event sub. med Helix mono forsterker.

Da vill jeg ha muligheten til å kjøre helt uten passive filtre.

Jeg dropper sub i første omgang.
    Men ønsker å konsentrere meg om frontsett som består av så langt 2 stk Vifa Diskanter.

Hva med 6,5" Ground Zero GZUK 16C
    For mellomtone/bass i dørene forand?

Ground Zero GZUK 165SQ 6,5"
    Til bass baki. (i dørene)

Eller bør jeg velge andre, da de siste 6,5" skal gjengi bass altså under ca 250Hz, men i stereo så klart.
    Eller bør jeg bruke samme midbassere forand og bak?

Ca 3 000,- for de 4stk 6,5" er nok grensa for hva jeg tåler.

P.S. er ikke merkebevist..
    Jeg ville kjørt et system med gode 6,5" midbass i dørene foran, 4" eller 3" på dashbordet og 1" diskant. Så ville jeg heller kjøpt en billig 12" sub og forsterker til den. Da får du et system som vil gi deg hele frekvens område.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alpine CDA 9855R selges jo for latterlige 3500 hos eltek nå, det må være et alternativ. Flott spiller med mange muligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville kjørt et system med gode 6,5" midbass i dørene foran, 4" eller 3" på dashbordet og 1" diskant. Så ville jeg heller kjøpt en billig 12" sub og forsterker til den. Da får du et system som vil gi deg hele frekvens område.

Det ser ut til å bli vansklig og nesten umulig å ha sub i bilen, for det er trange sider i Xantia, og kan ikke ha sub i bagasjen (må i tillfelle felle inn i hjulkasser på en av sidene, men der er det trangt)

Og som sagt så har jeg diskanter, og det er kun plass til diskant i dashbordet på disse bilene, og trur det er 6,5" som passer i døra.
    Derfor skal jeg kjøre 6,5" mellomtone/bass der, og diskant 1" i dashen, men enkelt komponent, siden jeg alt har diskant, og ønsker å dele aktivt.

norcad;
    Når det gjelder midbas i bakdørene, så er det for å rette lydbildet for hele familien, ikke kun for oss forand.

Da jeg skjeldent eller aldri sitter aleine i bilen.

Jeg har hatt dette mange ganger, men da brukt passive delinger, og aldri hatt noe problemer med det, har altid syns det hever lyd inntrykket i bilen, og føler att dette plasserer lyden i hele bilen, og fjerner gulv lyd tedenser.

Eller den vanlige brummen som ofte oppstår i baksetene når en kun har frontsett.

Faseproblemene vil bli i forhold til diskant, da den vill få annen vinkel enn bassene. Og mellomtonene.
    Det jeg vill kunne få problemer med er forsinkelse, da mellomtone vill være rett forand meg, mens bassen er vedsiden/rett bak meg.

Samme problem som en kan få med å ha sub helt bak.

Grunn for å ikke ha diskant bak, er fordi små barn hører skarpe toner som mer skrikende og skjerende enn voksene. Og derfor blir diskant i dash riktig for barn, og bass i dørene, selv om mellomtonen i hovedsak blir i fordørene.

Når en har barn, så må en tenke utradisjonelt med lyd i bil. I forhold til Emma konkuransjer.

Derfor finner en ofte i dagens biler, att fronthøyttalere har skarpere og "bedre" diskant i front, en til bakseter.

Og att mellomtonen i front virker mer ekte til stemmer, enn mellomtonen til baksetene.
    Mens bassen til baksetene er ofte fyldigere en i front.

Jeg tenkte aldri slik selv, i mine tidligere biler, når jeg var Ungkar..

Her er en liten link til tidligere prosjekt, detter er en MB 230E W124. http://privat.bluezone.no/steinsland/Bil.html

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke vil være egoist, men bedre lyden for alle i bilen er jo selvfølgelig greit.

Men i forrige innlegg ga du uttrykk for at 6,5" i fordører skulle spille bass og mellomtone, mens de bak bare skulle spille bass. Nå mener du altså en 3-veis deling med diskant på dash, mellomtone i fordør og bass i bakdør, eller?

Når du skriver "føler att dette plasserer lyden i hele bilen", leser jeg det som ute av fase. Når lydbildet er ute av fase, høres det ut som lyden kommer fra alle kanter, og dybde / bredde / stereoperspektivet er borte. Men når det i dette tilfelle bare gjelder de laveste oktavene, vil det jo ikke være SÅ ødeleggende.

Og jeg forstår ikke hva du mener med at du får forsinkelse i lyden men ikke fasefeil? (Jeg retter opp fasefeil i min bil ved å forsinke midbass bl.a.)

Og diskant bak er (nesten) bannlyst uansett, med eller uten barn

PS! I min privatbil benytter jeg 30mm diskant forrest/øverst i dørene (innenfor speil), 4" mellomtone på dash, 6,5" midbass i fordører, 2x 10" bass i lukkede 20liters kasser i bagasjerommet (en på hver side, bakenfor hjulkassene) Som før nevnt har jeg passiv deling mellom mellomtone/diskant og aktivt på resten.
    I tillegg har jeg 6.5" helt bakerst på hver side av hattehyllen, som "rear fill-in", drevet av innebygget forsterker i Headunit. Og det var et krav fra mine to barn
    Forsterkere er 2 stk 4x80watt (brokoblet til bassene) Headunit tar seg av delefrekvenser, fasejustering og har auto-eq med målemic.
    Dette oppsettet er overlegent det jeg har vært mest fornøyd med, selvom det er langt fra det dyreste jeg har hatt.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! I min privatbil benytter jeg......
    Dette bør du jo presentere her på forumet, moro å se løsninger som funker i bil!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke vil være egoist, men bedre lyden for alle i bilen er jo selvfølgelig greit.

Men i forrige innlegg ga du uttrykk for at 6,5" i fordører skulle spille bass og mellomtone, mens de bak bare skulle spille bass. Nå mener du altså en 3-veis deling med diskant på dash, mellomtone i fordør og bass i bakdør, eller?

Når du skriver "føler att dette plasserer lyden i hele bilen", leser jeg det som ute av fase. Når lydbildet er ute av fase, høres det ut som lyden kommer fra alle kanter, og dybde / bredde / stereoperspektivet er borte. Men når det i dette tilfelle bare gjelder de laveste oktavene, vil det jo ikke være SÅ ødeleggende.

Og jeg forstår ikke hva du mener med at du får forsinkelse i lyden men ikke fasefeil? (Jeg retter opp fasefeil i min bil ved å forsinke midbass bl.a.)

Og diskant bak er (nesten) bannlyst uansett, med eller uten barn

PS! I min privatbil benytter jeg 30mm diskant forrest/øverst i dørene (innenfor speil), 4" mellomtone på dash, 6,5" midbass i fordører, 2x 10" bass i lukkede 20liters kasser i bagasjerommet (en på hver side, bakenfor hjulkassene) Som før nevnt har jeg passiv deling mellom mellomtone/diskant og aktivt på resten.
    I tillegg har jeg 6.5" helt bakerst på hver side av hattehyllen, som "rear fill-in", drevet av innebygget forsterker i Headunit. Og det var et krav fra mine to barn
    Forsterkere er 2 stk 4x80watt (brokoblet til bassene) Headunit tar seg av delefrekvenser, fasejustering og har auto-eq med målemic.
    Dette oppsettet er overlegent det jeg har vært mest fornøyd med, selvom det er langt fra det dyreste jeg har hatt.

Jeg har aldri likt å kunne peke på hvor lyden kommer fra. Kan ikke fordra det.
    Liker mer fyldighet isteden for.

Når det gjelder 3veis og hvilke 6,5" som skal spille hvor mye, kan ikke avgjøres før det sitter i bilen og kan spilles. Derfor har jeg egentlig sagt både og.

MB. som du ser på linken jeg satte inn litt føre, hadde etter målinger I bilstereo sjappe i Oslo ikke Fasefeil av betydning. Men jeg følte att det var forsinkelse i bass (snakker om den utgaven med sub i hattehylle)
    Og justerte det og ble fornøyd.
    Det ble da hevdet att dette gjorde ingenting med faseingen. (feil eller riktig)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •