SVS elementer i bil??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS elementer i bil??

Noen som har noe formening om hvordan dette går..??

har jo 4 stk 12.3 elementer liggende(12")...skulle jo bytta med de andre..menne..ikke kommet så langt enda..hehe...så har enten dem eller orginale å bruke..

Ny bil..og ingen lyd i bil...så trenger noe lyd...

hvor stor kasse måtte det blitt?? tett?? lukka?? mange spm i lufta her...

har jo også noen peerless xls 12" elementer liggende...egner disse seg bedre..??

Gidder ikke kjøpe nytt, før vi har konkludert at det man har fra før ikke kan brukes.

Innspill??

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DavidE
    Noen som har noe formening om hvordan dette går..??

har jo 4 stk 12.3 elementer liggende(12")...skulle jo bytta med de andre..menne..ikke kommet så langt enda..hehe...så har enten dem eller orginale å bruke..

Ny bil..og ingen lyd i bil...så trenger noe lyd...

hvor stor kasse måtte det blitt?? tett?? lukka?? mange spm i lufta her...

har jo også noen peerless xls 12" elementer liggende...egner disse seg bedre..??

Gidder ikke kjøpe nytt, før vi har konkludert at det man har fra før ikke kan brukes.

Innspill??
    Kom med den tekniske spesifikkasjonen (T/S = Thiele and Small) så kanskje noen kan hjelpe deg å svare på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Kom med den tekniske spesifikkasjonen (T/S = Thiele and Small) så kanskje noen kan hjelpe deg å svare på dette.
    Er vel kun svs som sitter på den spesifikasjonen..og deles ikke ut...så akkurat det blir vannskelig...xls elementet fra perless er det enklere med...står jo på eltek også..mener dte var 28-30 liters tett kasse..eller 50 liters bass refleks..

Ingen som har prøvd seg med svs 12" i bil..??

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke SVS beregnet til innebruk? Tenker på at det er et ganske annerledes klima i bilene. Mer fukt, raske tempratursvigninger, tempraturere fra -20 - +30 grader er ikke unormalt i norsk klima. Tar jeg ikke feil er bilstereo elementer bedre tilpasset til dette. Jeg ville ha kjøpt noe som er egnet for bil i stede for å erfare at de kanskje ikke vil holde og man ødelegger dem...

Det var mine tanker rundt, er ingen ekspert på området :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen andre som har noen kommentar til dette..??

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Msport sier. Normalt sett vil ikke et "hifi" element tåle belastningen den får i et bil klima over tid. Dessuten er nok elementene til SVS produsert med store/større rom i tankene og dette gjenspeiler seg i QTS/WAS verdiene til elementet. Man kan nok få tunet en kasse som passer i bilen men blir litt vrient når man ikke har så mye info på elementene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget en bassreflekskasse til XLS12 for en kollega, den var på ca 35 liter, bygget i 22mm spon, utv dim 50 x 35 x 30cm.
    Problemet var (som vanlig) langt bassrefleksrør, derfor ble et 4" rør med lengde 75cm montert utvendig på kassen. Planen var å bygge ny kasse med hylleport hvis han ble fornøyd med lyden.
    Jeg hørte desverre ikke stort på den selv, men det endte ihvertfall med at han kjøpte annen sub til bilen. Etter hva han fortalte spilte den for dypt, ble derfor romlete og litt slapp, men dette er jo en smaksak også selvfølgelig.
    Nå har jo XLS12 helt andre parametre enn man vanligvis finner på sub for bil, og i tillegg som nevnt over, vil nok levetiden reduseres i et såpass hardt klima.

Det er sikkert noen som kunne målt dine SVS elementer slik at du fikk data på de, men de er nok ikke noe bedre egnet til bilbruk enn XLS vil jeg tro.

Så mitt beste råd ville være og benytte dine SVS elementer der de hører hjemme, selge de gamle elementene, og XLS (til meg f.eks ) og kjøpe deg et par gode 10" bilsubber i stedet.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med det som blir sagt: satts på bilhøytallere... MEN om du vil så absolut bruke SVS så er enklest og "best" å bruke lukkede kasser siden du ikke har noen T/S parametrer. Volumen kan vel reduseres noe fra den som er bruk til vanlis hjemme bruk -pga det norcad nevte.

Ved å ha en "liten/mindre" kasse må vanligvis mer effekt til for at den skal spille noenlunde og gjerne frekvens kompenseres....om du ikke har god peiling, erfaring og tid anbefaler deg ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for masse svar!! Da får jeg beholde svs innendørs da:-)
    men..xls12 er ikke noe spess egna til bilsub heller..?? står jo på eltek sine sider at det er ypperlig til bilbruk??

En annen ting jeg lurer på....

Får plass til 6 1/2" i dørene...vurderer noe JBL...
    får plass i alle 4 dørene....er jo varebil detta da..så ingen bakseter... Er forresten en toyota Hilux som skal bli Arctic trucks 37"

Blir det for stort sprang til en 12" xls i lukka kasse da..?? eller vil det fungere bra??er ikke ute etter noe booom boom bass..med fin lyd med litt trykk:-)

David

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prisen ?

Hva er prisen på disse svs elementene egentlig?

Hva selges de 12,2 for foreksempel?

Du er vel kanskje bestemt på å bruke de elementene du har uansett?

Jeg har lekt med tanken på å lage en hjemme subb utav JLaudio elementet mitt men det har jo slått meg at det kanskje ikke er den ideelle bruken det heller.

Elementet jeg snakker om : JL Audio Products: Subwoofers / 12W7

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6,5" i front og 12" sub er ikke noe problem.
    For å komme noen anbefalinger utfra min smak og erfaring;
    - Glem i utgangspunktet høyttalere bak! Kjøp heller dobbelt så dyre elementer foran.
    - Bruk et toveis frontsystem og ikke coax elementer, det å få diskanten opp i ørehøyde gjør utrolig mye for lyden.
    - Har du mulighet, gå for 3-veis i front med mellomtone også opp i "høyden".
    - Om du ikke skal spille 120dB+, er ikke effekten på forsterkeren(e) det viktigste. Det finnes mange billige gode 4 kanalere.
    - Jeg for mitt vedkommende foretrekker 2 stk 10" sub, og da fortrinnsvis elementer som egner seg til (små) lukkede kasser.

Ang XLS elementene, kunne det være en ide og forsøke lukket kasse på ca 30 liter. Ikke all verdens jobb å sette sammen en kasse slik at du får sjekket resultatet heller. Jeg ville anta at et element holder..........

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    6,5" i front og 12" sub er ikke noe problem.
    For å komme noen anbefalinger utfra min smak og erfaring;
    - Glem i utgangspunktet høyttalere bak! Kjøp heller dobbelt så dyre elementer foran.
    - Bruk et toveis frontsystem og ikke coax elementer, det å få diskanten opp i ørehøyde gjør utrolig mye for lyden.
    - Har du mulighet, gå for 3-veis i front med mellomtone også opp i "høyden".
    - Om du ikke skal spille 120dB+, er ikke effekten på forsterkeren(e) det viktigste. Det finnes mange billige gode 4 kanalere.
    - Jeg for mitt vedkommende foretrekker 2 stk 10" sub, og da fortrinnsvis elementer som egner seg til (små) lukkede kasser.

Ang XLS elementene, kunne det være en ide og forsøke lukket kasse på ca 30 liter. Ikke all verdens jobb å sette sammen en kasse slik at du får sjekket resultatet heller. Jeg ville anta at et element holder..........
    hadde dem i stua før..så står i 50 liters lukka kasse ca nå...men smal sak å lage dem om til 28 liter...får jo kjøpt ferdige kabinetter også.....

tenkte på to veis frontsett og få diskanten i dash.
    Ser at det er mye skryt på dynabel sine forsterkere...så blir kanskje en slik...

Må ha muligheten til å ta ut sub..i tilfelle jeg trenger plass osv..har 2 xls12" og prøver meg kanskje på begge....men en kasse til hver....
    men har litt lyst på dobbel 10" tar jo mindre plass oxo..
    får se hva det blir..får ikke bilen før til uka..så har jo noen dager på meg enda..hehe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Sjekk om du får plassert diskant i A-stolpen, eller forest på døren f.eks innenfor speilene. Det gir ofte en mer behagelig lyd i det du slipper mye av refleksjonene fra frontruten, også får du et bedre stereobilde i det den høyre diskanten blir mer rettet mot førerplassen.
    - 2x12" er i de fleste tilfeller overkill, spør du meg. Få frontsystemer som klarer å følge opp med midbass uansett. Ender som regel med altfor høy gain til frontsett, og dermed alt annet en godlyd hvis man spiller litt høyt.
    Jeg personlig synes de fleste 10" har et bedre "attack" også.
    - 2 stk Dynabel BF1502 er et bra valg, den ene brokoblet på en XLS12, om du velger å prøve XLS i bil. Eller med lavere budsjett og/eller dårlig plass funker jo BF0804 også greit.

(PS! Send meg en PM om du bestemmer deg for å selge en XLS eller to)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Sjekk om du får plassert diskant i A-stolpen, eller forest på døren f.eks innenfor speilene. Det gir ofte en mer behagelig lyd i det du slipper mye av refleksjonene fra frontruten, også får du et bedre stereobilde i det den høyre diskanten blir mer rettet mot førerplassen.
    - 2x12" er i de fleste tilfeller overkill, spør du meg. Få frontsystemer som klarer å følge opp med midbass uansett. Ender som regel med altfor høy gain til frontsett, og dermed alt annet en godlyd hvis man spiller litt høyt.
    Jeg personlig synes de fleste 10" har et bedre "attack" også.
    - 2 stk Dynabel BF1502 er et bra valg, den ene brokoblet på en XLS12, om du velger å prøve XLS i bil. Eller med lavere budsjett og/eller dårlig plass funker jo BF0804 også greit.

(PS! Send meg en PM om du bestemmer deg for å selge en XLS eller to)
    Dynabel BF0756 ser jo mere spennende ut..6 kanaler og et hav av muligheter:-) og er jo billigere enn 2 av den 1502...

vare bare å finne et frontsett da..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •