basskasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: basskasse

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

basskasse

har en bmw e36, med såklart torpedovegg.
    forslag; lage bassreflekskasse, med to rør som går ut av kasse på hver side, med bend opp mot hattehylla der bakre høytalere egentlig skal stå?
    noen som har erfaring med dette? om det er greit, så lenge diameter og lengde på rør er korrekt?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo funke det. ikke det at jeg er noen form for ekspert på noen områder, men det høres ikke helt dumt ut

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noen heldig løsning det nei.
    Problemet man ofte får i BMW er at hele bagasjerommet vil fungere som Båndpass kasse og lyden man får inn i kupeen er heller laber i forhold til hva de samme elementene etc ville prestert i en cupe feks.
    Jeg ville heller satset på bådpasskasse og dratt røra rett opp i hattehyllen. da går du ikke glipp av noe power.
    Aberet er at disse kassene ofte blir STOOORE! Og portene ofte med en stor diameter.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir&Merethe
    Problemet man ofte får i BMW er at hele bagasjerommet vil fungere som Båndpass kasse og lyden man får inn i kupeen er heller laber i forhold til hva de samme elementene etc ville prestert i en cupe feks.
    Jeg ville heller satset på bådpasskasse og dratt røra rett opp i hattehyllen. da går du ikke glipp av noe power.
    Aberet er at disse kassene ofte blir STOOORE! Og portene ofte med en stor diameter.
    Enig med G&M her. Det vil bli å ha bassen i to forskjellige rom på en måte.
    Bandpasskasse med rørene opp er saken, eller om det er plass legge elementene i hylla med kasse på undersiden. (viktig at det er tett rundt elementet hvis denne løsningen taes i bruk)

Edit: Ikke alle elementer er egnet til bandpass bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir&Merethe
    Takk for hyggelig respons=) da trur jeg at jeg dropper hele idèen og fjerner hattehyllehøytalerne og legger en tett kasse baki=D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har att delvis hell ved å skjære ut bakseteryggen(den som er i metall) å la ei porta kasse stå med elementene inni seteryggen, og portene opp i hattehylla.

MEN! DETTE VAR I EN E30! Så om det er noe å tenke på for deg må du avgjøre selv. I E30n er det en veldig smal sak å legge ned bakseteryggen(den som er i skumgummi) for å få alt trykket inn i cupèn.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget basskasse i et par E36, og det som har vist seg å fungere best er med elementet mot bakseteryggen, og lage hull i stålplaten foran elementet. Kassen har da blitt bygget med skrå front tilsvarende vinkel på bakseteryggen. Med nøyaktig oppmåling og en god stikksag, sages hullet i stålplaten nøyaktig like stort som elementet. Tar du vare platen kan jo denne sveises inn igjen senere om ønskelig.
    Den ene kassen jeg bygget var bassrefleks, og der saget jeg også hull til bassrefleksrøret. Man kan selvfølgelig dra røret opp i hattehyllen, men er man uheldig kan dette medføre fasefeil.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Jeg ville heller satset på bådpasskasse og dratt røra rett opp i hattehyllen. da går du ikke glipp av noe power."

Dette fungerer best, eller at du lager en bassreflekskasse med rør rett inn i hattehylla.

e36'n er en møkkabil når det gjelder bass...har en selv.

Og jeg har 2 separate lukkete kasser med noen rare vinkler som fungerer bra med linær frekvensstigning. Men vil du ha trykk så du blir kvalm av å sitte i bilen, er det bandpass eller bassrefleks & rør gjennom hattehylla som gjelder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •