How to Db-Drag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

How to Db-Drag?

Hei!

Jeg skal bygge et anlegg som jeg har tenkt å prøve å stille på noen konkurranser med.
    Vil såklart gjøre det best mulig, men har ikke db-drag erfaring, kun ''vanlig'' bilstereo.

Hva er viktig å tenke på før og under bygging for et bra resultat?

med vennlig hilsen

john ingar

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først bør du besøke denne siden: -- dB-dragracing --
    finn ut hvilken klasse du vil stille i og bygg deretter.
    Den vanligste klassen er 2 subber og 1 forsterker der byggekonstruksjon kan gå helt frem til b stolpen og en max høyde med vinduet i sidedøren.
    Du bør ha noen seriøse spl elementer.
    ett sveiseapparat av en forsterker og noen ekstra batterier og godt med lading.
    Har du bosch dynamo så skift ut til 15v regulator.

Kan anbefale disse subbene: PlanetHIFI.no

Og denne blokka: PlanetHIFI.no

Dette er seriøse komponenter, med litt bygg erfaring så vil du nå langt i ett dbrace med dette.

Hvilke bil skal utstyret i forresten?
    sedan / stasj / combi?

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Db drag er ikke så lett som man tror. Å komme over 140 db er ikke noe stress med å passere 150 er vannskeligere.
    Skal man jakte på første plassen, så kjøp deg en Fiat Panda. Uten det er du nesten sjanse løs.
    En Panda spiller mye høyere enn alle andre biler. Annen bil som er aktuell er Honda CRX.
    En db dragger jeg "kjenner" gikk opp 6 db bare på å bytte bil, å da flyttet han kasse, amp, spiller rett over uten tuning og tweek.
    Har fortsatt til gode å se MTX spille høyt (ikke noe negativt ment mot Geir&merethe)
    Det utstyret som jeg vet blir brukt og spiller veldig høyt er
    - Soundstream XXX 6500,XXX 10 000, SPLX, XXX 15
    - Memphis Mojo
    - Memphis Mcd-4kw
    - Rockford Fosgate T1 Power
    - Jbl GTO series
    - Balupunkt Velocity
    - Kicker L5, L7, Comp VR
    - Resosnant Engeneering MT
    - Pioneer Ts-w 121?
    - Pioneer Prs-5000 spl
    - Alpine Type r, Type x

Dette er det utstyret som blir brukt blandt de ledene bilene i Db drag, og alle er Panda`r

Bør også kjøpe deg Termlab fordi det blir mye prøving og feiling.
    Ca pris du bør regne med å rutte med ca 50 lapper.
    Det nytter ikke med musikk tunet kasse i Db drag. Da bør du heller prøve deg i BassRace.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vert på dbdrag.no og sett litt da..
    Hvilken klasse vil du anbefale da jeg har 2 monoblokker og 2 12'' element?
    Bil skal jeg kjøpe nå, er golf2 bra for et bygg?

Komponenter:
    2stk. Audison VrX 1.500 mono - @2000WRMS 1Ohm (4000W)
    2stk. Cadence Beastmaster 12" @1Ohm 1500WRMS/5000W peak
    Audison VrX 4.300 - @ 4x110WRMS x1
    (+det blir kjøpt inn skikkelige batterier til anlegget.)
    Focal 165 K2Power - Ice audio avbefaler meg å ikke bruke medfølgende delefilter og brokoble min 4.300 til 2 kanaler, men bruke filterene i forsterkeren, og kjøre 4kanaler, 110WRMS på hver komponent, woofer, diskant osb..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, kommer jeg noen vei med det jeg har av komponenter i dag? Eller må jeg re-finansiere anlegget og kjøpe nytt?
    Hvilke årsmodeller er det snakk om når det gjelder Fiat Panda?
    Hey! Kom forresten på at jeg har liggende en ubrukt Kicker L5 15'' også!

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer på dette i lunchen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt til gode å se MTX spille høyt (ikke noe negativt ment mot Geir&merethe)

Har du sett mange MTX anlegg da?
    I fjor så jeg en med 8500 serien 12" og monoblokker fra mtx an ukjent størrelse som dro hjem seieren i nordtrøndelag. Nordtrøndelag har ett yrende bilsterio miljø. Jeg husker ikke hvor han endte på db scalaen men det var iallefall høyt.
    Ellers er jo som rizla nevner også soundstream et høyaktuelt merke, men pass på å kjøp deg nok av strøm. de oppgir jo all effekt ved 16v kontin.
    Og om du kjøper deg nok strøm kan det også være greit å ha dette på egen kurs, om ikke så husk å ha med deg pører til bilens lys i hopetall for de vil poppe

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener de monoblokkene mine er oppgitt på 2000W ved 12.6Volt om jeg ikke hugser feil...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av join
    Jeg mener de monoblokkene mine er oppgitt på 2000W ved 12.6Volt om jeg ikke hugser feil...
    Uansett hva du kjører av forsterkere, strøm er viktig.
    Regner med at du kjører dine i bro/link?
    Jeg er ikke kjent med audison, rizla kanskje kan hjelpe deg mere der.
    Men jeg hadde helt klart skaffet meg batterier om jeg var deg.
    Og jeg ville prøvd meg med det du har selv først og da kun kjøpt til batterier.
    Det er godt mulig at du kommer ett godt stykke med det, eneste som er litt dumt at du har 2 forsterkere og må stille i en litt høyere klasse.
    Jeg ville testet med 1 først sett hvordan dette hadde gått, ikke bra? vel da hadde jeg vurdert å solgt de 2 blokkene og satsett på en større monoblokk.
    Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, du kan jo ofte dra fordel av dette også, du kan nå langt i ditt hjemmemiljø men alikavel være langt fra toppen på landsbasis. Jeg ville gått for å kapre hjemmemiljø tittelen først og bygd meg vidre derifra, skulle jeg lagt mye penger i bilsterio hadde det blitt for sql framfor spl. spl er jo ikke akkurat til hverdagsbruk, det er jo øredøvende høyt og somregel ubrukelig lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører de ikke brokoblet nei. kjører en til hvert element, da det er dobbel 2ohm spole på elementene mine, slik får jeg 1ohm til hver monoblokk.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir&Merethe

Har du sett mange MTX anlegg da?
    Har i grunn det. F.eks bilen til Sigbjørn fra Andebu som hadde 2 Zrs-10 og 4 9500 12". Var ikke over 145 så vidt jeg mener å huske, samt det var store batterier med sinna dynamo.
    Uansett...
    Soundstream er bra merke det, men som G&M sier så opp gir de effekten på XXX i 16/18 v.
    Jeg har to stk XXX 10 000 å de yter 3640 w rms stk v 12,2 v og kjører det på 1 stk XXX 15" Quadspole.
    Audison er gode amper med ikke spes egnet til db tror jeg.
    Ville snakket med Frode på Bass Brothers: Bilstereosamfunn med nettsalg, diskusjonsforum, byggetips, demobiler og ordbok. for tror neppe det er noen flere som har mer erfaring med de to merkene.
    Cadence Beast Master er gode DB elementer, men de trenger mye effekt for å spille høyt. Ca 15-18 kw på begge to ville vært ett bra resultat tenker jeg.
    Golf 2 er også en grei bil å bygge i, men pandan er mye bedre pga egenresosnansen i karosseriet så spiller men høyere med mindre strøm/effekt (har jeg blitt fortalt)
    I en Golf 2 mener jeg peaken er 53-55 Hz så kassa bør tunes oppi dette, å vil da være ubrukelig på musikk da de kassene bør tunes 30-35 Hz ca.
    Odessey, Kinetic, Northstar er gode batterier i Db bruk.
    Har en kompis som gjorde en test på dette å han er veldig erfaren i Db sammen heng. Han har 2 Mojo Memphis 12" i en panda med 4 stk Mempis 4 kw amper som han pisker på elementer som tåler 600? w rms.
    Sitterer innlegget hans her:

Som overskrifta viser, så har jeg testa 4 forskjellige batterier i panda`n.
    det er : odyssey 2150, nsb 90 ,kinetik 2400 og et batteri som jeg ikke aner hva heter.men det er beregnet for rullestolbruk !
    Jeg har testa batteriene med det systemet som jeg brukte på Nm-finalen. dvs 4 stk memphis caraudio 4kw forsterkere og 2 stk memphis caraudio 12" woofere.(16 kw på 1 batteri hehe)
    Må bare si det at det følger med 500 amp sikkring pr amp... og på 3 stk burp`s så var dem blåe...(så dem har jeg driti i... eller dem sitter ikke i bilen lengre...)
    det jeg vil ha fram her, er at det er et vannvittig strømtrekk i bilen min, og at det er mulig at testen hadde sett annerledes ut med, f.eks halve effekten....?

testen min besto av flere ting /som jeg så på, som f.eks hvor fort spenninga falt da jeg koblet av laderen. anleggsflate på batteripolene og ikke minst min score på db måleren.

Alle batteriene har "fått" mellom 50-75 burp`s. Og de har blitt skikkelig ladet opp igjen, etter hver burp. nettopp for å få et så rettferdig test- resultat som mulig.

men som jeg skrev ovenfor, så er dette i min bil med mitt strømtrekk og det kan være annerledes i bilen til f.eks Techpoint.....?

Kinetik 2400 : det er det batteriet som holdt best på spenninga etter at jeg koblet av laderen.
    Når det gjelder annleggsflate på polene så var det nest best av batteriene.
    Når det gjelder score i db, så var det dårligst av alle batteriene. ( til min store forbauselse )

"rullestol" batteriet: Spenningsfallet etter å ha koblet av laderen var stort sett likt som nsb 90 og odyssey.
    Det hadde dårligst annleggsflate, på polene.
    score i db , nest dårligst av alle batteriene.( trudde dette var batteriet som skulle gi dårligst score, så der ble jeg litt overasket....positivt altså. hehe )

Nsb 90 : likt spenninsfall som batteriet ovenfor og odyssey, etter laderen ble koblet av.
    Annleggsflate på polene var nest dårligst.
    Score i db, nest best av batteriene.

Odyssey : likt spenningsfall som de 2 batteriene ovenfor.
    Annleggsflate på polene, desidert best/mest konkaktflate på polene.
    score i db: Best av alle batteriene.

Når det gjelder score i db, var det liten forskjell mellom odyssey og nsb.(fortsatt i min bil)
    Begge de batteriene er veldig veldig gode etter min mening og testing. ;-)
    (alle batteriene er gode, bare så det er sagt.) Men når det kommer til det xtreme, så skillte odyssey og nsb seg litt utifra de to andre.
    Til vanelig gatebruk og litt mindre system, er jeg helt sikker på at det ikke er merkbar forskjell på om det sitter kinetik eller odyssey i bilen.......

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal 165 K2Power - Ice audio avbefaler meg å ikke bruke medfølgende delefilter og brokoble min 4.300 til 2 kanaler, men bruke filterene i forsterkeren, og kjøre 4kanaler, 110WRMS på hver komponent, woofer, diskant osb..
    Aktiv deling kalles dette. Som regel veldig lite å hente på dette hvis man har gode passive delefiltere.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett nok det, men mener bestemmt å huske at Audison IKKE er klasse D, noe som nesten er must ved DB drag

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke årsmodeller er det snakk om når det gjelder Fiat Panda?
    Hey! Kom forresten på at jeg har liggende en ubrukt Kicker L5 15'' også!
    Tidlig 80 talls. Ikke noe du kjører til butikken i eller kjører på ferie med for å si det sånn.
    Setene er vel gammle feltsenger fra 2 verdenskrig som bare er trukket om i russland eller noe.
    1 stk L5 15" vil si klasse B i drag. Da stiller du mot Team Re-load som spiller 155 db + (har vel passert 157 også?`)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Aktiv deling kalles dette. Som regel veldig lite å hente på dette hvis man har gode passive delefiltere.
    Dette var foreslått i stedet for å brokoble til 2 kanaler, da lyden vil bli litt spinklere med denne forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Geir&Merethe]Uansett hva du kjører av forsterkere, strøm er viktig.

...Og jeg ville prøvd meg med det du har selv først og da kun kjøpt til batterier.
    Det er godt mulig at du kommer ett godt stykke med det, eneste som er litt dumt at du har 2 forsterkere og må stille i en litt høyere klasse.
    Jeg ville testet med 1 først sett hvordan dette hadde gått, ikke bra? vel da hadde jeg vurdert å solgt de 2 blokkene og satsett på en større monoblokk.
    Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, du kan jo ofte dra fordel av dette også, du kan nå langt i ditt hjemmemiljø...QUOTE]

Tror jeg bare må kjøpe en Golf II og sette i det jeg har av komponenter i den først, Frode fra Bass Brothers sier at det ikke er noe særlig lokal konkurranse her rundt oss for tiden, så får se hvordan det går!
    Ang. å ta bort en og kun kjøre med 1 monoblokk fungerer heller dårlig, fordi det blei altfor lite effekt, serie/parallell kobla elementa @2ohm mono, 1000W var iallefall ikke nok! Ble ikke bra i d hele tatt! Så får se..
    Batterier må uansett kjøpes inn!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er det lite konkuranse i miljøet så trenger man ikke å ha dårlig mage for å stille opp i klassen med 2 forsterkere.
    Kan jo hende du blir den eneste også
    men er det ikke offisielle drags så kjører de ofte alt under en kam eller etter prisklasser.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Egil Heggset fra Surnadal (12 mil fra trondheim) er jo i Norgestoppen i street C med sin Golf 2.

Husk at antall batterier teller for hvilken klasse man havner i. Har du to stk må du i street C eller "høyere" opp i klassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ******* hvordan golfen til dynabel har gjort framskritt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •