How to Db-Drag? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av join
    Hei!

Jeg skal bygge et anlegg som jeg har tenkt å prøve å stille på noen konkurranser med.
    Vil såklart gjøre det best mulig, men har ikke db-drag erfaring, kun ''vanlig'' bilstereo.

Hva er viktig å tenke på før og under bygging for et bra resultat?

med vennlig hilsen

john ingar
    Jeg vet ikke hvor i landet du bor. DB-drag er i helgen på Hellerud sletta under Motorfestivalen. Jeg har vært der idag og det var godt med biler, så har du mulighet og anledning vil det lønne seg å ta en tur ditt og titte litt på de bilene som er der ute. Det er mange biler som spiller utroligt høyt med veldigt lite og ikke dyrt utstyr. Kan jo nevne at en av bilene på Motorfestivalen spilte 151,8 db med 2stk 10" og 2 forsterkere og var klart best i klassen sin Å utsyret i den bilen er ikke all verdens dyrt.

DB-drag er som andre ting, man må lære seg de små knepene som gjør det siste og får maks ut av anlegget. DB-drag bruker trykk sensorer for å måle lydtrykket og da er viktigt å bygge opp så mye trykk i bilen som muligt. Alle biler blir målt opp mot samme punkt i bilen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Per Egil Heggset fra Surnadal (12 mil fra trondheim) er jo i Norgestoppen i street C med sin Golf 2.

Husk at antall batterier teller for hvilken klasse man havner i. Har du to stk må du i street C eller "høyere" opp i klassene.
    Om jeg stiller opp med 1 batteri, kan jeg stille i street B med 2 12"elementer og to forsterkere? Sånn jeg ser det?
    1 batteri, gjelder dette baki, eller totalt i bilen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg vet ikke hvor i landet du bor. DB-drag er i helgen på Hellerud sletta under Motorfestivalen. Jeg har vært der idag og det var godt med biler, så har du mulighet og anledning vil det lønne seg å ta en tur ditt og titte litt på de bilene som er der ute. Det er mange biler som spiller utroligt høyt med veldigt lite og ikke dyrt utstyr. Kan jo nevne at en av bilene på Motorfestivalen spilte 151,8 db med 2stk 10" og 2 forsterkere og var klart best i klassen sin Å utsyret i den bilen er ikke all verdens dyrt.

DB-drag er som andre ting, man må lære seg de små knepene som gjør det siste og får maks ut av anlegget. DB-drag bruker trykk sensorer for å måle lydtrykket og da er viktigt å bygge opp så mye trykk i bilen som muligt. Alle biler blir målt opp mot samme punkt i bilen.
    Bor på sunnmøre, i nærheten av ålesund, så Oslo distriktet er sånn 8timer unna.. :evil: Litt langt

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg stiller opp med 1 batteri, kan jeg stille i street B med 2 12"elementer og to forsterkere? Sånn jeg ser det?
    1 batteri, gjelder dette baki, eller totalt i bilen?

Totalt i bilen.

Street B er klassen for de som har en standard gatebil som ikke er modifisert innvendig. Begrensingen i Street B er 1 stk basshøyttalere på maks 15” eller 2 stk basshøyttalere på maks 12” eller 3 stk basshøyttaler på maks 10” eller 4 stk basshøyttalere på maks 8". Man kan bruke maks 2 stk forsterker og disse skal kun tilkobles basshøyttaleren/e med maks 4 ledninger (2 stk + og 2 stk - kabel) Utgangseffekten er fri, men det er kun lov å bruke ett batteri, som skal ha en maks størrelse på 13110 cm3 (høyde x bredde x lengde (ekslusive batteriterminaler)) Maks 12 volt batterier med maksimum 14 volt spenning (spenningen måles med bilen avslått) Deltagere i denne klassen kan IKKE la bilen gå på tomgang under måling. Størrelsen på basskassen er forklart i reglene, men kort forklart er at basskassen skal være i bagasje rommet. Varebiler og nyttekjøretøy er også forbudt i Street.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har ''størst'' sjans i Street B kanskje?
    Las en plass at jeg kan bruke maksimalt 2 lag dempematter i bilen, så kan jeg montere 1 batteri og holde meg til regler for street B?
    Hva greier folk i street B klassen sann generellt?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    I ******* hvordan golfen til dynabel har gjort framskritt.
    Det er nok en annen golf dette, og den stiller i en helt annen klasse. Har sett på bygget, helt rått!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har ''størst'' sjans i Street B kanskje?
    Las en plass at jeg kan bruke maksimalt 2 lag dempematter i bilen, så kan jeg montere 1 batteri og holde meg til regler for street B?
    Hva greier folk i street B klassen sann generellt?
    Vel, street B er den klassen som Nordmenn gjør det best i sammenlignet med verden synes jeg, så det er kanskje den hardeste klassen.

Og jeg tror at batteriet må stå på orginal plass i street B. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som veit om batteriet må stå på original plass?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som veit om batteriet må stå på original plass?
    Les og bli vis, reglene er utlagt på siden til drdragracing.

"Hovedbatteriet må være lokalisert på samme orginal plass i kjøretøyet."

Dette er regelen i klassene Street A, B og C ihvertfall, og Street max såvidt jeg ser.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er regelen i klassene Street A, B og C ihvertfall, og Street max såvidt jeg ser.
    Skeptisk om det gjelder Street C da du har lov til å ha to batterier

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Skeptisk om det gjelder Street C da du har lov til å ha to batterier
    Det stod at dette gjaldt hovedbatteriet, mens batteri nummer to kunne plasseres hvorsomhelst inne i bilen, samme med street max. Du kan jo bare kopiere utdraget mitt fra reglene å søke på det i pdf-fila med reglene så får du se

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er definisjonen på et ''hovedbatteri''?? Må det ''kraftigste'' batteriet vere montert i motorrommet?

Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står der ingenting om.. så lenge det er under 13110 cm3, så har det vel ingenting og sei kor batteri nr 2 er plassert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nybegynner kan du starte i klassen Mini Street Try it, denne klassen kan du stille i helt til du vinner en konkurranse, da blir du klasset opp.

Mini Street Try it har ingen regler når det gjelder utstyr, plassering osv osv.

Hvis man vil satse litt på dB-drag så er første regel, "Les reglene" hehe..

Finn så en klasse som passer deg best med tanke på bil, økonomi osv.
    Spør din lokale sjappe om råd og kanskje få litt rabatter så er det bare å sette i gang
    3 viktige ting å tenke på.
    1: Få tak i sub(ber) og forsterker(e)
    2: Bygg en kasse som har en tuning tilpasset din bil
    3: Nok strøm

Bassrace kan jo være vel så moro om ikke mer moro, og er en enklere inngang til dB-dragracingverden. Her kan man jo også ha ett anlegg til 10 000kr og vinne over han som har anlegg til 100 000kr, da det er kontroll over anlegget som gjelder, ikke det å spille høyest mulig.

Jeg skal holde en dB-drag og Bassrace konkurranse på Vigeland i Lindesnes kommune Lørdag 28.April om det er noen som ønsker å ta turen dit.

Hilsen han som spilte 151,6dB med 2x10" og 2 Forsterkere (1500w rms) på Motorfestivalen.
    Spillte forresten 152,5dB på søndagen, og høyere skal det bli i helgen

Ellers er det jo også bare å møte opp på en konkurranse og spørre deltakerene om råd, de fleste er mer enn villig til å gi litt råd og tips selv om flere velger å holde de innerste hemmelighetene for seg sjøl, hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Bassrace kan jo være vel så moro om ikke mer moro, og er en enklere inngang til dB-dragracingverden. Her kan man jo også ha ett anlegg til 10 000kr og vinne over han som har anlegg til 100 000kr, da det er kontroll over anlegget som gjelder, ikke det å spille høyest mulig.
    Takker for svar! Hva mener du med Kontroll over anlegget? Hvor bra lydkvalitet det er osb?

Newcomer Hifonic sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Hva mener du med Kontroll over anlegget? Hvor bra lydkvalitet det er osb?
    Man kvalifiserer seg i en klasse som for eksempel 120-129.9dB klassen. Da gjelder det å komme så nært 129.9dB som mulig. Men om man kommer over 129.9 så får man scoren 0. Altså er det viktig å ha full kontroll over annlegget

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Hifonic nevner her så kvalifiserer du deg inn i en klasse, istedet for at anlegget i form av antall basser, forsterkere og slikt bestemmer hvilken klasse du skal i, så bestemmer altså scoren din hvilken klasse du havner i.

dvs at en med anlegg til 10 000 og en med 100 000 kan begge kvalifisere seg inn i 120-129,9dB klassen, da er det 30 sekunder snittmåling med musikk hvor det er om å gjøre å få snittmålingen så nærme 129,9dB men IKKE over da blir man disket.

Psychlone er en annen konkurranseform som går på lydkvaliteten.

dbdragracing for å se hvor man finner hvilke konkurranseformer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn! Da står det et eksemplar av en 1987 VW Golf II på tunet! 1.6, 2dørs, lite rust og full av muligheter! 1-2års prosjekt!

Tenkte først å ta ut alt innvendig, inkl. dashbord for å legge 2lag dempe matte der + legge alle kabler bakover.

Strøm, signal,remote skal hver for seg? For å dobbeltsjekke....

Er det noen regler om hvor mye jeg kan lage nytt av dashbordet uten å få trøbbel hos biltilsynet? syns det orginale kunne hvert penere..

Kommer tilbake til denne tråden etter hvert, har for lite tid for øyeblikket til noe bygging av seriøst anlegg.. Stay tuned!

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Har i grunn det. F.eks bilen til Sigbjørn fra Andebu som hadde 2 Zrs-10 og 4 9500 12". Var ikke over 145 så vidt jeg mener å huske, samt det var store batterier med sinna dynamo.
    Kom over dette på en side;
    "My spl vehicle is all mtx, 3-9512's and 3-810001's. It has never done less than first, hitting an average of 167db I'd say they are pretty damn good. I would recommend this sub for both high spl and sql"
    Så mtx er nok ikke et dårlig valg, om dette stemmer...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •