Bygge ny hattehylle, materiale?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny hattehylle, materiale?

Jeg har lyst til å bygge ny hattehylle til min fiesta.
    Men hva slags materiale burde jeg bruke? MDF er jo fint men tåler det belastningene som oppstår i en bil?
    Jeg tenkte litt på å lage en sandwich av 10mm mdf og tynn kryssfiner, mdf i midten og kryssfiner på hver side.

Finnes det noe steder som lager hattehyller etter mål forresten?

Også lurte jeg på om jeg kan montere en effektforsterker hengende opp ned under hattehylla?

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spon holder lenge,men vil du gjøre litt utav det kan du fint bruke mdf plater ja.Din lokale leverandør er sikkert behjelpelig med utformingen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups ops: glemte å si at jeg har lyst til å lage hull til 6x9 i hylla også, derfor jeg tenkte å lage noe som er litt solid ;-)
    Men det er altså overkill med sandwich? Greit å gjøre det enklest mulig.
    Er det Thaugland(?) som er de beste når det gjelder trelast og lette snekkerjobber i Oslo?

A

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde hattehylle av gulvspon i en golf med 6x9" i før i tiden, og det funket helt fint. For å stive den av litt kan du jo evt skru en L-formet aluminiumsprofil på tvers under den.

Hvis man ser bort fra at det er rævva parkering på Thaugland så er det jo en grei plass å handle ja.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første ville jeg heller ha brukt 6.5" da de som oftest har en mye bedre mellomtone enn det 6x9" har imho. Og en sandwich konstruksjon er slett ikke nødvendig da det ikke vil bli så store forstyrrelser at du klarer å ødelegge verken spon eller mdf, men hva med å bygge noen kasser under hylla, evnt kjøpe et par høytaler pods fra installbay.net? Kjempesnedige gummihatter som kan brukes både i hatthyller og dører.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget ny hattehylle til min gamle volvo 440, da brukte jeg 22mm møbelspon. Fungerte utmerket, så lenge den ikke var festet til bakluka

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg hadde hattehylle av gulvspon i en golf med 6x9" i før i tiden, og det funket helt fint. For å stive den av litt kan du jo evt skru en L-formet aluminiumsprofil på tvers under den.

Hvis man ser bort fra at det er rævva parkering på Thaugland så er det jo en grei plass å handle ja.
    Parkering er ikke noe problem for meg, om en måneds tid så jobber jeg et par minutters gange fra thaugland

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    For det første ville jeg heller ha brukt 6.5" da de som oftest har en mye bedre mellomtone enn det 6x9" har imho. Og en sandwich konstruksjon er slett ikke nødvendig da det ikke vil bli så store forstyrrelser at du klarer å ødelegge verken spon eller mdf, men hva med å bygge noen kasser under hylla, evnt kjøpe et par høytaler pods fra installbay.net? Kjempesnedige gummihatter som kan brukes både i hatthyller og dører.
    Er jo bare for rear fill inn jeg skal ha høyttalere bak, skal kjøpe komponent sett til dørene så fort jeg får penger igjen. Poenget er at jeg kan få brukt 6x9 i samme serie som de jeg skal ha foran, men er det SÅ dårlig mellomtone i 6x9? Er focal access jeg skal bruke ;-)
    Bygge kasser under blir litt vanskelig, bevare den lille bagasjeplassen som er i bilen er høyt prioritert. Skal se litt på slike pods, det er vel neppe optimalt å ha det helt åpent bak :roll:

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Laget ny hattehylle til min gamle volvo 440, da brukte jeg 22mm møbelspon. Fungerte utmerket, så lenge den ikke var festet til bakluka
    Ja, den må jo være festet i bakluka, er litt usikker på hvor mye vekt som kan dingle fra denne, men det er vel mulig å stille litt på mekanismen slik at den klarer mere enn den plastplata som er der idag?
    Tror jeg går for bare en spon eller mdf plate, får se litt på prisene og sånt, bilstereo er ikke så veldig høyt prioritert ;-)

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Podsa er utrolig snedige, flere og flere som bruker det i konkuranse biler og lignende. Har selv hatt både access og polyglass serien i bilen. Gode høytalere ingen tvil om det

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    De Podsa er utrolig snedige, flere og flere som bruker det i konkuranse biler og lignende. Har selv hatt både access og polyglass serien i bilen. Gode høytalere ingen tvil om det
    Ja, de så fine ut, tror jeg skal kjøpe et par sånne til hattehylla dersom jeg går for høyttalere der også. Prioriterer frontsett for å si det sånn, kanskje det er et poeng å ha slike pods bak fem-tommern i døra også :roll: Har ikke sett så mye inni døra ennå, men det lille jeg har sett gir inntrykk av at det er ganske godt dempet originalt.
    Det ligger et K2 power komponentsett ute på finn også, vet du hvordan disse er? De er dyre, men det er kanskje verdt det?

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •