Ulyd i bilstereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Ulyd i bilstereo

Hei!

Fikk plutselig turbolyd/dynamostøy i bilstereoen min og trenger akkutt hjelp til løsning!
    Selv har jeg nesten gitt opp. Føler jeg har prøvd det meste.
    Har prøvd å bytte kabler, jordingspunkt, spiller og også prøvd støyfilter selv om de fleste fraråder dette.
    Men ulyden forsvinner ikke, og med støyfilter ble det verre!

Begynner å tro at løsningen er ny bil :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan faktisk være dynamobørstene som fucker så masse at det ikke hjelper med noe avtiltakene.. Men, ser ut som at du har prøvd alt her. Eneste jeg har som "tips" er å jorde spilleren og forsterkern bedre. Regner med du har strømkabler på ene siden, og signalkablene på andre.

Dette er et veldig stort møkka problem, som krever litt innsats. Men oftest er det kabel plassering og jording som er problemet.Noen mener en kondensator fjerner denne ulyden, men det er jeg litt usikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kan faktisk være dynamobørstene som fucker så masse at det ikke hjelper med noe avtiltakene.. Men, ser ut som at du har prøvd alt her. Eneste jeg har som "tips" er å jorde spilleren og forsterkern bedre. Regner med du har strømkabler på ene siden, og signalkablene på andre.

Dette er et veldig stort møkka problem, som krever litt innsats. Men oftest er det kabel plassering og jording som er problemet.Noen mener en kondensator fjerner denne ulyden, men det er jeg litt usikker på.
    Har faktisk prøvd med en aen dynamo også, og lyden var der om jeg hadde spilleren og forsterken liggende i sete på bilen slik at verken kabler mellom dem eller komponenta hadde karrosseri kontakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Narog
    Har faktisk prøvd med en aen dynamo også, og lyden var der om jeg hadde spilleren og forsterken liggende i sete på bilen slik at verken kabler mellom dem eller komponenta hadde karrosseri kontakt.
    Får prøve jording igjen...er jo som regel det som er feil.Kortest mulig kabel fra forsterker til rent metall er det beste.ikke bruk f.eks bilbeltefestene,men skrap gjennom maling og rett i karosseriet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Får prøve jording igjen...er jo som regel det som er feil.Kortest mulig kabel fra forsterker til rent metall er det beste.ikke bruk f.eks bilbeltefestene,men skrap gjennom maling og rett i karosseriet!
    Joda kan jo prøve enda et aent jordigspunkt. Har prøvd flere steder med samme resultat. Men en aenting viss jordinga var feil burde ikke lyden vert der fra starten av og ikke komme etter 3-4 mnd etter siste oppgradering.

Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er spilleren eller forsterkeren eller tilkobling/terminalene til disse det er noe galt med? Har du testet med andre komponenter?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirjokke
    Kanskje det er spilleren eller forsterkeren eller tilkobling/terminalene til disse det er noe galt med? Har du testet med andre komponenter?
    Har testa med aen spiller men var jo en brukt en, så kan jo viss jeg er maks uheldig ha hatt samme feilen. Lurer også litt på terminalene å slikt på forsterkerne men, merkelig at dette skulle oppstå på begge forsterkerne samtidig, og i så fall så har de ikke klart å finne feilen på dette når forsterkerne ble testet OK hos Bilradio spesialisten.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Fikk plutselig turbolyd/dynamostøy i bilstereoen min og trenger akkutt hjelp til løsning!
    Selv har jeg nesten gitt opp. Føler jeg har prøvd det meste.
    Har prøvd å bytte kabler, jordingspunkt, spiller og også prøvd støyfilter selv om de fleste fraråder dette.
    Men ulyden forsvinner ikke, og med støyfilter ble det verre!

Et par kontroll spørsmål, hvilken bil har du, hvilken spiller har du og du sier lyden kom plutselig, det har fungert fint før??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Et par kontroll spørsmål, hvilken bil har du, hvilken spiller har du og du sier lyden kom plutselig, det har fungert fint før??
    Har en ford sierra, spilleren er en Pioneer DEH-P5600MP begge er vel sånn sett moden for utskiftning:-D Ja fungerte i 3-4 mnd etter jeg hadde byttet front settet og satt i en ny 4 kanals forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo nesten være jordingen, regner med den dynamoen lader? Isåfall prøv et annet sted som nevt over her, eller kanskje tykkere jordings kabel.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd med annen forsterker da?
    Det kan jo ha oppstått en jordingsfeil inne i den. Da alt annet ikke ser ut til å hjelpe.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ford sierra, spilleren er en Pioneer DEH-P5600MP begge er vel sånn sett moden for utskiftning:-D Ja fungerte i 3-4 mnd etter jeg hadde byttet front settet og satt i en ny 4 kanals forsterker.
    Ja du har en eller annen jordings feil, sjekk alle jordings punktene dine. En enkel måte å sjekke om både spiller og forsterker har samme jord potensial på er å ta en kabel mellom chassis på spiller og jord på forsterker. Forsvinner ikke lyden da er jeg nok redd du har brendt noen jordings baner i spilleren din...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har en eller annen jordings feil, sjekk alle jordings punktene dine. En enkel måte å sjekke om både spiller og forsterker har samme jord potensial på er å ta en kabel mellom chassis på spiller og jord på forsterker. Forsvinner ikke lyden da er jeg nok redd du har brendt noen jordings baner i spilleren din...
    Takker for tipset dette har ikke vert prøvd.

Har nå vert å prøvdt med kabel mellom chassiet på spilleren og jord på forsterkeren og lyden forsvant ikke.
    Så da er det vel bare å kjøpe ny spiller etter som jeg forstår deg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset dette har ikke vert prøvd.

Har nå vert å prøvdt med kabel mellom chassiet på spilleren og jord på forsterkeren og lyden forsvant ikke.
    Så da er det vel bare å kjøpe ny spiller etter som jeg forstår deg.
    Du kan jo prøve med en annen forsterker, men er meget sjelden man brenner jord banene på en forsterker. Da kjører du enten med meget lav ohm på forsterkeren eller den har hatt meget dårlig jording over lang tid å hatt signal kabelen som jord punkt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve med en annen forsterker, men er meget sjelden man brenner jord banene på en forsterker. Da kjører du enten med meget lav ohm på forsterkeren eller den har hatt meget dårlig jording over lang tid å hatt signal kabelen som jord punkt.
    Men burde ikke bilradio spesialisten oppdaget dette når de testa forsterkerne da? Har egentligt alltid vent mest mot at det er feil på spilleren siden det kom plutselig og at det gjeller begge forsterkerne. Virker mest logisk for meg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men burde ikke bilradio spesialisten oppdaget dette når de testa forsterkerne da? Har egentligt alltid vent mest mot at det er feil på spilleren siden det kom plutselig og at det gjeller begge forsterkerne. Virker mest logisk for meg.
    Jeg vil annta at det er et eller annet med spilleren din. Men man skal aldri si aldri, kan hende det er den ene forsterkeren som har problemer. Dette kan du enkelt teste ved å koble fra linje signale på den ene og strømmen til den og visa verset. Så har du testet om det er noe problmer med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai, skal se på det i morgen. Takker for alle tips! Kom gjerne med fler!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd annen rca kabel, evnt koble fra en og en, til evnt feilen forsvinner.
    Det kan ofte bli kluss med signaljord når man benytter flere forsterkere, men sålenge det funket før er det jo noe merkeliig ut å går. Du benytter vel samme jordingspunkt til begge forsterkerne?
    Har vært borti problemer med støy flere ganger, hvor to separate forsterkere har blitt brukt til hver sin kanal, altså høyre/venstre.
    Men hvor problemet har forsvunnet hvis de istedet har blitt koblet med den ene til front og den andre til sub el rear.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har du prøvd annen rca kabel, evnt koble fra en og en, til evnt feilen forsvinner.
    Det kan ofte bli kluss med signaljord når man benytter flere forsterkere, men sålenge det funket før er det jo noe merkeliig ut å går. Du benytter vel samme jordingspunkt til begge forsterkerne?
    Har vært borti problemer med støy flere ganger, hvor to separate forsterkere har blitt brukt til hver sin kanal, altså høyre/venstre.
    Men hvor problemet har forsvunnet hvis de istedet har blitt koblet med den ene til front og den andre til sub el rear.
    Ja har samme jordigspunkt til begge forsterkerne og det er satt opp slik at den ene driver sub'en og en 4-kanals forsterker til bakhøyttallere og frontsett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •