Lyst på anlegg i bilen, trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyst på anlegg i bilen, trenger hjelp

Da er fars gamle Kia i gården og lappen er rett rundt hjørnet Jeg skulle gjerne invistert i et anlegg i bilen, men er helt rookie så jeg aner ikke hvor eller hva jeg skal lete etter :S Eneste erfaringen jeg har er et Dynavoice surround anlegg jeg har i kjelleren med Dynavoice F6 som fronthøytalere. Jeg er ikke så kresen at det gjør noe og mine Dynavoice høytalere er jeg storfornøyde med Hvor mye må jeg gi for ca. tilsvarende i en bil? Er det en fordel å søke bruktmarkedet for å få mer futt pr. krone?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer du forteller jo lettere å hjelpe!

Kjenner ikke KIA

- Org anlegg montert?
    - Høyttalere? Dimensjon?
    - Budsjett?
    - Lydkvalitet?

Om du ikke er ute etter gromlyd kan du legge litt peng i en god standardspiller (de fleste opererer med 4x40W ca) 4-5000,- pluss kabling/arbeid og finn to passende fulltone høyttalere i hver frontdør (4", 5" eller 6.5" - sjekk monteringsdybde, dobbelsjekk evnt med nedrullet vindu...) Ønsker du å montere større høyttaler enn org utsparing kan du i de fleste tilfeller "bygge ut" høyttaleren med "extension" - ringer.

Sjekk f.eks

Bilradiospesialisten
    ELTEK AS

Er du nevenyttig og ikke veldig kresen kan du jo titte litt på Biltema sine!?

Alternativt:

God allsidig hovedenhet, 2 fulltone bak, komponentsett foran, egen forsterker med eller uten sub (aktiv/passiv?) pris fra ca. 5000 og oppover pluss kabling og arbeid, husk å skille signalkabler og strømførende.

Bilstereo - ABC Startsiden

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo komme med noen tips og forslag jeg også
    Minstekrav for å få et velspillende anlegg i bil, men det behøver ikke å koste skjorta, cluet er å kjøpe komponeneter som harmonerer i lydkvalitet.

CD-spiller: Line out og sub out er et "must".
    Forsterker: 4 kanaler med innebygget delefilter. Ikke se deg blind på effekt!
    Høyttalere: 2-veis frontsett minimum 5,5" bass, diskant opp i "ørehøyde"
    GLEM høyttalere bak!
    Sub: 1 el 2stk 10" i lukket kasse.

Dra en 20-25mm2 strømkabel fra batteri til forsterker.
    Legg Phono(rca)kabler fra spiller til forsterker, som du legger lengst mulig unna strømførende kabler i bilen.
    Legg nye høyttalerkabler fra forsterker frem til frontsystemet.

Er budsjettet lavt finner du billig kabler på Biltema eller Clas Ohlson.

Bygg subkasse i 22 mm spon, velg sub som klarer seg med liten lukket kasse, da er det enkelt å bygge, og enkelt å fjerne fra bilen hvis man trenger bagasjeplassen.

Som alltid før, kan jeg anbefale en titt på www.mds.se hvis du er ute etter billige saker med bra lyd.

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Orginalt anlegg er montert nå ja, hvor stor det er osv. vet jeg ikke :S Får se på det senere.

Jeg har noen spørsmål her da.

Hvorfor ikke høytalere bak? Hvorfor er det en fordel å ha suben i en kasse av spon? Hva vil det si at suben er aktiv eller passiv?

Hvordan er det egentlig å sammenligne lyd i bil framfor lyd i huset? Høytalerne er jo bitte små iforhold til høytalerne man har i stua, kanskje til samme pris?

Jeg tenker jeg setter et budsjett på rundt 3-4 tusen kroner. Jeg får også gjenstander fra norek.no (Komplett.no) til innkjøpspris gjennom jobben så hvis det er noe der som er aktuelt så kan det kanskje være en fordel. Vil dere forresten råde å kjøpe dette brukt eller nytt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må komme med mer info om hva du har i bilen nå før vi kan hoste opp konkrete tips til forbedringer. Vi må nesten vite om originalanlegget kan brukes; dvs merke/modell osv, antall/plassering/str på ht, ta gjerne noen bilder.
    Ellers har norcad allerede laget en god plan for deg.

Så til dine spørsmål:
    Ht bak kan du droppe fordi nytteverdien er liten. God lyd får du (eventuelt) om den kommer forfra. Derfor bør du ikke bruke penger på ht bak. Legg dem heller til summen og kjøp et bedre frontsett (komponent). Bass derimot kan komme bakfra fordi den ikke er retningsbastemt (du vil ikke høre hvor den kommer fra). Dessuten har de færreste plass til sub foran.
    De fleste sub'er er laget for montering i kasse. Forskjellige sub'er krever forskjellige kasser. Det er viktig å lage kasse med korrekt volum og at kassen er stiv/solid. Ellers blir lyden dårligere. 22mm spon er billig og bra, men det finnes også bedre materialer.
    Aktiv sub betyr at forsterker er innebygget i subkassen. Dette kan kjøpes ferdig eller bygges selv.
    Passiv sub betyr at du bruker separat forsterker.
    Å sammenligne lyd i bil og lyd i hus har lite for seg da få produkter egner seg til bruk begge steder. Husk at volumet i en bil er veldig lite, og produktene er laget med hensyn til dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg gjennopplive denne tråden så straks jeg har bilen tilgjengelig (var litt kjapp å si at den var "i gården", men den er det snart :P)

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du trenger full pakke så kan jeg anbefale alpine spiller feks: PlanetHIFI.no

En 4 kanals forsterker: PlanetHIFI.no

Frontsett: PlanetHIFI.no

SUB: PlanetHIFI.no

Komplett kabelsett: PlanetHIFI.no

Dette vil gi deg en god start i bilsterio starten og ett godt fundament å bygge vidre på, jeg ser ikke noen oppgitt pris du søker men dette er en ok pakke, kontakter man selgere så gir de nok en god pris på pakker også.
    Om ønskelig er det bare å bytte ut komponenter til dyrere/ billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått sjekket litt. Bakhøytalerne er på 6 tommer og høytalerne i døra ser ut til å være 4.5 tommer.

Jeg er ikke helt med når det gjelder sub og forsterker. Hvor skal forsterkeren være? Og hvor er den nå (med originalanlegget)?. Er suben ett element? Og hvordan plasserer jeg den inne i den kassa jeg må bygge?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I orginal anlegget er det bare forsterkeren som er innebygd i cd\radio enheten som lager lyd. men som gutta sier er det en stor fordel (om enn noe mer jobb) med en ekstærn forsterker.
    De kan jo monteres på en mengde forskjellige måter, populære steder er bakseteryggen, selve basskassa, eller bare på gulve baki bilen.
    Jeg ser at det går an å bli forvirra av alle utrykka: Sub, basshøytaler, bass osv.

Litt enkelt er "Sub" og "bass" det JEG ser på som høytalere\elementer på rundt 8 tommer og større som konsentrerer seg om frevenser fra rundt 250hz og nedover. En bass høytaler kan være "den store" som står i døra eller i dashbordet som ofte kan bli kalt mellomtone eller lignende. Også har man tweetere som er fra 3" og mindre som du sikkert skjønner hva driver med:-D

Angående kassebygging får du smurfe litt rundt på nettet så skjønner du sikkert ettervert at det er et utall forskjellige måter å gjøre det på.
    Rockford Fosgate® - Woofer BoxWizard
    denna synes jeg er litt fin.... synd den bare har RF sine modeller
    ta en titt på wiering wizarden åsså. Der ser du litt hva folk sliter mest med:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Da har jeg fått sjekket litt. Bakhøytalerne er på 6 tommer og høytalerne i døra ser ut til å være 4.5 tommer.

Jeg er ikke helt med når det gjelder sub og forsterker. Hvor skal forsterkeren være? Og hvor er den nå (med originalanlegget)?. Er suben ett element? Og hvordan plasserer jeg den inne i den kassa jeg må bygge?
    Sub er bass, som ofte ligger i bagasjen i en kasse. Forsterker, så er det snakk om ekstern. Altså i tillegg til cd/radio spilleren.

Denne forsterkeren kan monteres på mange steder, avhengi av bilen og dine ønsker.

4,5" i dørene forand er greit, da kan du kjøpe nytt sett i passende pris, samt 6" midbass i dørene bak. og sub i bagasjen.
    dette kan kjøres med en 5 kanals forsterker. eller en 4 kanaler og en 1 kanaler. dette er snakk om pris igjen.

Menge sier dropp høyttaler bak, bortsett fra sub. jeg er ikke altid helt enig.

Men skal du ha komplett med høyttalere forsterker og spiller + kabler, så blir det desverre fort noen kroner.

Linken under er min hjemmeside, om hva jeg har gjort i en bil (2 ganger)

http://privat.bluezone.no/steinsland/Bil.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilige greier Toffy

Men nå tror jeg jeg beynner å komme litt inn på banen. Jeg nøyer meg med å bytta ut to av høytalerne, jeg har vel kanskje rett i at å bruke 1000kr. på 2 høytalere gir bedre lyd enn hvis jeg bruker 1000 kr på 4 høytalere, eller?
    La oss si jeg bruker 1000 kr på diskantene/mellomtonene. Er det da best å kjøpe 4 tommer høytalere til å sette i dørene foran og samtidig har originalhøytalerne bak, eller bruke 1000 kr på 6 tommere i hattehylla og ha orignalhøytalerne i frontdørene?

Kunne noen kommet med noen flere anbefalinger? Helst ikke så mye mer enn 2000-2500. Jeg kan få produkter fra norek.no (komplett.no) til innkjøpspris så det er kanskje lønnsomt å handle derfra.

Jeg ser også at det er en god del bruktutstyr som ligger ute på qxl og finn.no. Kunne noen bladd igjennom de auksjonene som ligger ute nå og se om det kan være noe interesant der?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilige greier Toffy

Men nå tror jeg jeg beynner å komme litt inn på banen. Jeg nøyer meg med å bytta ut to av høytalerne, jeg har vel kanskje rett i at å bruke 1000kr. på 2 høytalere gir bedre lyd enn hvis jeg bruker 1000 kr på 4 høytalere, eller?
    La oss si jeg bruker 1000 kr på diskantene/mellomtonene. Er det da best å kjøpe 4 tommer høytalere til å sette i dørene foran og samtidig har originalhøytalerne bak, eller bruke 1000 kr på 6 tommere i hattehylla og ha orignalhøytalerne i frontdørene?

Kunne noen kommet med noen flere anbefalinger? Helst ikke så mye mer enn 2000-2500. Jeg kan få produkter fra norek.no (komplett.no) til innkjøpspris så det er kanskje lønnsomt å handle derfra.

Jeg ser også at det er en god del bruktutstyr som ligger ute på qxl og finn.no. Kunne noen bladd igjennom de auksjonene som ligger ute nå og se om det kan være noe interesant der?
    Du bør kjøpe mellomtone/diskant til foran, 1000,- der kan bli riktig så bra. så beholder du de bak, da dem egentlig bare trenger å hjelpe deg mellom 200Hz og ned til sub 80Hz.

jeg kan ikke finne noe særlig av 10cm hos komplett.
    sjekk om du kan få plass til 13cm, for da kan du velge disse ( koster litt mer, men får du til innkjøp pris, så bør dem ligge i din pris klasse)
    Komplett.no - Kenwood KFC-P507, Bilhøyttaler, 13cm, Max 240W 2-veis komponent pakke

bass og forsterker:
    Komplett.no - Pioneer TS-W257D2 Subwoofer 25cm, 1000W

Komplett.no - Kenwood KAC-8403 Bilforsterker, 14,4V 4X90W 2ohm, Max 800W

forsterker til frontsett og sub. hattehylle kjører du på spilleren inntil vidre, men prøv uten hattehylle høyttalera, trur kanskje det vil funke.

+ kabelsett, og lage en 30 - 40L kasse til suben, uten port.

Se litt om du kan få til dette.
    ellers ville jeg ha brukt Dynabel forsterker framfor hva du får hos Komplett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der blir nok litt over budsjettet mitt på ca. 2000 kroner :P Var dumt av meg å ta 1000 kr som eksempel på frontdørhøytalerne :S Jeg aner ikke hvor mye av budsjettet som burde gå med på de.

Jeg kan ikke kutte ut til en 13cm, det er solid metall og jeg er ingen ekspert på området :P Er heller ikke så viktig å kjøpe fra norek. Hvis det ikke er noe som er spesielt attraktiv på norek så kan det godt legges på hylla. Beklager litt mye fram og tilbake, men jeg spør igjen :P Hvor og hva bør man kjøpe for 2000kr. når man er ute etter 2 stk 10cm diskanter/mellomtoner, basskasse pluss forsterker? Eller blir det bedre lyd å skippe bassen og heller bruke alt på diskantene og forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der blir nok litt over budsjettet mitt på ca. 2000 kroner :P Var dumt av meg å ta 1000 kr som eksempel på frontdørhøytalerne :S Jeg aner ikke hvor mye av budsjettet som burde gå med på de.

Jeg kan ikke kutte ut til en 13cm, det er solid metall og jeg er ingen ekspert på området :P Er heller ikke så viktig å kjøpe fra norek. Hvis det ikke er noe som er spesielt attraktiv på norek så kan det godt legges på hylla. Beklager litt mye fram og tilbake, men jeg spør igjen :P Hvor og hva bør man kjøpe for 2000kr. når man er ute etter 2 stk 10cm diskanter/mellomtoner, basskasse pluss forsterker? Eller blir det bedre lyd å skippe bassen og heller bruke alt på diskantene og forsterkeren?
    Ok, jeg tenkte sub og forsterker i tilleg til 1000,-

for 2000,- får du ikke bra frontsett forsterker og sub.

Kjøp kun høyttalere og koble dem rett på spiller.

du har ikke nok til bra lyd og forsterker til den prisen nytt.

for å få til det, må prisen dobbles.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Har du noen anbefalinger på et 10cm høytalere til ca. 1000 kroner? Så får jeg heller invistere i sub og forsterker når økonomien blir litt bedre. Har egentlig ikke stort med penger for tiden, men skal kjøre over 100 mil fra Horten til Mo i Rana på ferie med gutta om en månedes tid. Tenkte det kunne være gøy med litt ekstra trykk i høytalerne da :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Har du noen anbefalinger på et 10cm høytalere til ca. 1000 kroner? Så får jeg heller invistere i sub og forsterker når økonomien blir litt bedre. Har egentlig ikke stort med penger for tiden, men skal kjøre over 100 mil fra Horten til Mo i Rana på ferie med gutta om en månedes tid. Tenkte det kunne være gøy med litt ekstra trykk i høytalerne da :P

ja, Soundstream, men husker ikke web. adr. skal se om jeg finner, gi meg noe tid.

men du kunne jo da kjøpt til hattehylla også. da kan du jo greie deg med 2000,- for fordørene og hattehylla.

har gjort det i noen biler også, og fått ganske bra løft, i forhold til orginal anlegg. selv om spiller er den samme.

finner ikke soundstream webshop.

men Focal er like bra elutstyr.no - Multimedia for bil og hjem

om du ønsker 6" også:elutstyr.no - Multimedia for bil og hjem

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morel Tempo 4" skulle passe fint, disse koster kun kr. 898,-
    Om du så sper på med en Resonant Engineering SR 12" til kr. 1198,- og en US Amps XT800.2 til 1398,- så skulle du langt på vei ha noe som gir god lyd og ikke koster skjorta.

Kabler og slikt kommer i tillegg.

Mer om produktene samt priser finner du her.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En cd er en 2 kanals kilde, noe som egentlig blir "feil" med 4 høytallere(bak).
    Sub er ett element som spiller det laveste delene i en sang så du får med deg dybden.
    Å bytte ut til ett kompo sett foran med en ekstern forsterker er som regel en sikker vinner.
    Så f.eks en 4 kanaler hvor du brokobbler kanal 3-4 sammen til en kan i mange tilfeller være en grei løsning for mange.
    Var noen over her som skrev at "sub out" er ett "must" noe jeg også vil påpeke.
    For å få ekstra guffs ut av frontsettet så kost på deg litt demping av dørene så får du mye mer lyd og glede av det du kjøper

Lykke til

Ps: Ta kontakt om du trenger hjelp eller noe produkter så skal jeg hjelpe deg. Bor i Horten og har noe stereo på lager. Sjekk signatur

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •