Hjelp til dimensjonering av strømkabler til bilstereo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til dimensjonering av strømkabler til bilstereo!

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til dimensjonering og strøm oppsett til "anleggs-tralla" mi!

Anlegget bygger jeg selv, men jeg er ingen elektriker, så jeg trenger råd ang. kabling, batterier, plassering osb.

Komponenter:
    Audison VrX 1.500 - @2000WRMS 1Ohm x2 (4000W)
    Cadence Beastmaster 12" @1Ohm x2
    Audison VrX 4.300 - @ 4x110WRMS x1
    Focal 165 K2Power - Ice audio avbefaler meg å ikke bruke medfølgende delefilter og brokoble min 4.300 til 2 kanaler, men bruke filterene i forsterkeren, og kjøre 4kanaler, 110WRMS på hver komponent, woofer, diskant osb..
    Har en håndlagd dynamo på 220A kjøpt fra USA. 2stk stinger 1Fahrad kondensatorer.

Noen forslag? Kanskje til og med mest egnet bil for LYD.:-D
    Denne tråden har jeg oppretta for å få den TEORETISKE biten i anlegget rigtig, sånn ej skal sleppe så mange problemer i praksis, så takker for all hjelp ej får!

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så tykt som mulig. får du plass til 50mm2 så bruk det. Husk at det er lurt å bytte alle kablene mellom batteri, dynamo og jording også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige oppsettet brukte jeg 50mm2 kabler + og - fra batteri fremme til batteri bak, 50mm2 fra dynamo til + batteri fremme, 50mm2 fra motor til chassis.
    Alikevel fikk jeg et spenningsfall på over 1 volt fra fremme til bak i bilen. Hadde da også de 2x 1Fahrad kondensatorene montert ca 30 cm fra hver monoblokk..

Har ikke kommet frem til hva som kan ha hvert mitt problem der.
    Edit: Eneste som jeg kan tenke meg, er at jeg brukte forskjellige gele' batterier bak, et på 110ah og et på 90ah.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    byttet du kabel fra - polen på batteriet til chassi? Du kan jo kjøre jordinga gjennom chassi istede siden dynamoen går rett i chassi (eller via motor som oftest) Bruk også tykke punkter på chassi og skrap bort all lakk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den var også 50mm2.
    Det jeg lurer på er om jeg må ha tykkere kabler? Får jo tak i både 70 og 90mm2 om det trengs..
    Kom til å tenke på noe.. Når jeg skal ha ut 2x2000W + 4x110W så er det ca 60% virkningsgrad, da må jeg putte inn ca 7400W effekt ca, ved 12V?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av join
    Hei!

Jeg trenger litt hjelp til dimensjonering og strøm oppsett til "anleggs-tralla" mi!

Anlegget bygger jeg selv, men jeg er ingen elektriker, så jeg trenger råd ang. kabling, batterier, plassering osb.

Komponenter:
    Audison VrX 1.500 - @2000WRMS 1Ohm x2 (4000W)
    Cadence Beastmaster 12" @1Ohm x2
    Audison VrX 4.300 - @ 4x110WRMS x1
    Focal 165 K2Power - Ice audio avbefaler meg å ikke bruke medfølgende delefilter og brokoble min 4.300 til 2 kanaler, men bruke filterene i forsterkeren, og kjøre 4kanaler, 110WRMS på hver komponent, woofer, diskant osb..
    Har en håndlagd dynamo på 220A kjøpt fra USA. 2stk stinger 1Fahrad kondensatorer.

Noen forslag? Kanskje til og med mest egnet bil for LYD.:-D

Har man egentlig delfiltre på en forsterker sånn at man kan dele ut kun diskant?? altså så høyt? hvis ikke ryker de diskantene fort..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonnis
    Har man egentlig delfiltre på en forsterker sånn at man kan dele ut kun diskant?? altså så høyt? hvis ikke ryker de diskantene fort..
    Der er highpass filter fra 40-500Hz, så er der en knapp som jeg 10dobler frekvensen med, 10x sånn det blir over 500-5000Hz eller noke. Skal ikke koble til diskant før jeg er sikker på det stemmer, teste med en woofer om lyden er fri for bass.

Topic: Er det noen som kan å regne ut hvor tjukke kabler jeg trenger?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den var også 50mm2.
    Det jeg lurer på er om jeg må ha tykkere kabler? Får jo tak i både 70 og 90mm2 om det trengs..
    Kom til å tenke på noe.. Når jeg skal ha ut 2x2000W + 4x110W så er det ca 60% virkningsgrad, da må jeg putte inn ca 7400W effekt ca, ved 12V?
    stemmer vel omtrent det ja. Sjekket du om du hadde stort speningsfall med 50mm2? Den dimmen skal tåle rimelig mye effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg skal ha batteri bak, og straum ut til hver monoblokk som skal yte 2000Wrms hver.
    2000W@60% virkningsgrad=3333W input på hver @12V =277A ca.
    Hvor tykke strømkabler trenger jeg til hver monoblokk?
    Jeg sier ikke jeg får til max WRMS uttak, men vil ikke ha noen restriksjoner underveis!

mvh

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige oppsettet brukte jeg 50mm2 kabler + og - fra batteri fremme til batteri bak, 50mm2 fra dynamo til + batteri fremme, 50mm2 fra motor til chassis.
    Alikevel fikk jeg et spenningsfall på over 1 volt fra fremme til bak i bilen. Hadde da også de 2x 1Fahrad kondensatorene montert ca 30 cm fra hver monoblokk..

Har ikke kommet frem til hva som kan ha hvert mitt problem der.
    Edit: Eneste som jeg kan tenke meg, er at jeg brukte forskjellige gele' batterier bak, et på 110ah og et på 90ah.
    DeltaU (spenningsfall Volt) = (IxLx0,0175)/Kvadrat

I=Amp, strøm
    L=lengde på kabel husk frem og tilbake til batteri hvis avstanden er 5 meter bruker du 10
    0,0175=faktoren på kobber cu
    Kvadrat=kabelens tverrsnitt feks 50mm2

Skal du parallellkople batterier så skal du bruke identiske batterier.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skal du parallellkople batterier så skal du bruke identiske batterier.
    Om jeg bruker batterier av samme merke, som er av forskjellig størrelse, men har samme intern motstand, begge er nye, vil det gå greit?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg bruker batterier av samme merke, som er av forskjellig størrelse, men har samme intern motstand, begge er nye, vil det gå greit?
    Det vil sikkert kunne brukes, men du vil få en ubalanse ved ut-og opplading, det er ikke optimalt.

Kanskje du skulle kontakte leverandøren av batteriene og spørre - de burde kunne fortelle om dette kan anbefales.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ej fekk anbefalt to ulike storleika på batteri ved forespørsel, dei har ulike spesifikasjona på Ampere uteffekt, men intern motstanden skal vere lik.

Er det akseptabelt med et spenningsfall på ca. 0.3V på ei kabellengde på 2x1.5m med 50mm2 kabel? Eller bør ej gå opp til 70mm2?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ej fekk anbefalt to ulike storleika på batteri ved forespørsel, dei har ulike spesifikasjona på Ampere uteffekt, men intern motstanden skal vere lik.

Er det akseptabelt med et spenningsfall på ca. 0.3V på ei kabellengde på 2x1.5m med 50mm2 kabel? Eller bør ej gå opp til 70mm2?
    Jeg synes det er merkelig å anbefale 2 ulike størrelser - men hvis de har gjort det er det vel greit.

Når det gjelder tverrsnitt er det bare en fordel å overdimensjonere.

Kanskje noen andre kan svare på om et spenningsfall på 0,3V vil påvirke lydkvaliteten?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg synes det er merkelig å anbefale 2 ulike størrelser - men hvis de har gjort det er det vel greit.

Når det gjelder tverrsnitt er det bare en fordel å overdimensjonere.

Kanskje noen andre kan svare på om et spenningsfall på 0,3V vil påvirke lydkvaliteten?
    Er heller ikke sikker på hvor hørbart 0,3V spenningsfall vil være, 12v batterier er vel egentlig 12.6V og med bilens dynamo i drift er man vel opp i 14V osv. De fleste bilforsterkere har vel ofte watt angivelsen angitt med spenninger høyere enn batteriets 12,6 volt, selv om jo et belatet bil batteri jo fort dropper under dette ved belastning, så 0.3V spenningsfall høres ikke så galt ut, men kommer det i tilegg til batteriets indre motstand osv, kan det vel gå ut over ytelsene til systemet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ej treng svar! Et mål er å klare å hente ut oppgitt Wrms effekt.
    >
    Litt off topic: Er det noke måte ej kan finne ut MAX effekt til monoblokkene mine? finn kun at dei skal yte 2000Wrms ved 1Ohm.
    >
    Dimensjonering på høyttalerkabler da? Hvor tykke må de vere?
    >
    Har to uttak på monoblokkene, A og B.
    Fungere sånn at om ej kobla til en spole på kvar, parallellkobla ej dei. Altså blir det 1Ohm last.
    Subbane som skal vere en på kvar monoblokk er Cadence Beastmaster 12'' 2x2Ohm - 1500Wrms/5000W peak.
    >
    Er litt bekymra om desse subbene er for ''tunge'' å dra med monoblokkene mine!
    >
    Derfor vil ej vere sikker på at ej he nok strøm inn til monoblokkene slik de får jobbe under optimale forhold!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •