Brokobling av flere forsterkere,en samlet effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling av flere forsterkere,en samlet effekt

Mener jeg kan det meste grunnlegende ang bilstereo. Men når det kommer til brokobling eller seriekobling av forsterkere komer jeg til korte, er det noen som kan ta en kjapp brainstorming ang dette? Kanskje legge ut noen bilder? Går det på med og på alle forsterkere?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror ikke det funker på alle forsterkere. men jeg har sett flere forsterkere hvor man har en egen kobling til og fra forsterkere slik som f. eks denne: ELTEK AS

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Mener jeg kan det meste grunnlegende ang bilstereo. Men når det kommer til brokobling eller seriekobling av forsterkere komer jeg til korte, er det noen som kan ta en kjapp brainstorming ang dette? Kanskje legge ut noen bilder? Går det på med og på alle forsterkere?
    Tips og Tricks: Bilradiospesialisten

Ellers er det sånn at dersom du skal brokoble så står det på forsterkeren eller i bruksanvisningen om dette er mulig. En firekanals-forsterker kan f.eks brokobles slik:se vedlagt bilde
    Ved brokobling/parallellkobling "ser" forsterkeren en lavere last ( 4 ohm blir 2 ohm) slik at den pøser på med mere krefter slik at du kan spille høyere.minuset er ofte at den også produserer mer støy slik at dette går utover lydkvaliteten så derfor er dette ofte lurest på basselementer siden disse ikke skal spille hele registeret.Det er derfor mange basser har dobbel spole slik at man kan brokoble spolene og få mere effekt ut av forsterkeren.De fleste forsterkere av litt rimeligere kvalitet tåler skjelden mer enn og bli belastet i 2 ohm,men noen dyrere tåler 1 ohm og faktisk enda lavere.OBS ikke kjør brokobling på forsterkeren hvis bassen allerede er brokoblet.da blir det pusteproblemer for forsterkeren og fare for at den ryker/tar fyr.
    Ved seriekobling så minsker motstanden ( 4 ohm blir 8 ohm) og man kan koble flere høyttalere på samme utgang uten at forsterkeren vil få kjempetrøbbel.
    Håper jeg har fått dette rett nå.....hvis ikke...... HJEELP!!!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    whops. jeg som tenkte litt feil her.

men jeg tror du har helt riktig edguy.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seriekobling av forsterkere er ganske feil å si...

men generelt kreves til brokobling helts 2 like kanaler der den ene kanalen får +signal på inngangen slik at den samme + fasen kommer på utgangen og til kanal 2 inverteres den samme siganl med 180grader -slik at signalen som går på inngangen har minus fortegn og den samme inverterte signal (-) er på utgangen og mellom disse begge utgangenen kobles lasten og gir en "balansert"=brokoblet utgang men ikke i serie... da bokstavelig talt ville utgangen til kanal 1 kobles på inngangen til kanal2 og deretter utgangen til kanal 2 kobles til høytalleren...

er så "populart" å "linke" klasse D forsterker (de som er mono vel og merke) men i grunn er ikke noe annet en nøyaktig det samme som å brokoble en 2 kanaler i bro... den såkalte "link kablen" kobler begge jordings potensialene" til inngangen til master inngangen fellse og den signalen som går til master ampen blir fase snud og sendt til slave amp -slik at disse faseomvendte signalene har så like som mulig nivå og gir maksimalt med effekt.... derfor må det helst være 2 like forsterkere til brokobling eller vil den ene "annerledes" kanalen klippe tildigere enn den andre eller ikke ha samme respons/fase/frekvens karakterisktik med de ulempe dette innebærer

stå om noe sånt på den linken tro?....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker ikke på vanlig brokobling, men sammen kobling av flere forsterkere, så på dynabel sin nye golf 3, hvor de har koblet sammen ca 6-8 forsterkere, men hvordan?

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du mener er vel "linke" sammen forsterkere da disse her er vel mono forsterkere.... og elementen er kanskje doble spole? -ingen ide- men det er samme prinsip, ingen hokus pokus....

å "linke" er det samme som å brokoble dog 2 identiske mono forsterkere.... den berømte "link kablen" gir felles jord referanse punkt for begge ampene og invertere signalen til slave ampen med nesten identisk styrke (volum) som til master ampen... voila! en vanlig brokobling....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, men daså. Fatter nå, linke kabelen er en 8pins ledning eller via phono?

Newcomer Mr. Morel sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, men daså. Fatter nå, linke kabelen er en 8pins ledning eller via phono?
    Ja!
    På de forsterkere som har denne muligheten.

Mvh
    Pål

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •