Nye forsterkere hos DynaBel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Genesis har kanskje det samme ytre designet, men hvordan er innmaten? den tror jeg er ganske forandret på 9 år.

og tilbake til RF.
    For min del er det alt for dyrt, og jeg er nok ikke alene om det (?). Og det er vel derfor det er "dissing" og kritikk for prisen.

men nå har jo ikke jeg noen heltidsjobb siden jeg bare er 17 år (18 til sommeren).

Mvh Faller

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjoh
    Tror du trenger en lytt i bilen til kenneth bakken, genesis er ikke dyrt i forhold til andre high end amper, så gud veit hva du sammenligner med. Når det virker for deg som om eltek selger gamle overliggere sier vel det mest om hvor oppdatert du er om genesis
    hadde du fulgt med i timen så ser du at jeg skriver det virker som,men jeg TROR/håper det IKKE!!! :mrgreen
    Når "alle" kommer med kritikk av Rf så er det nok bare fordi at det er så utrolig mange som har det (rart det hvis det er så dårlig) og da blir det automatisk et dårlig produkt.Litt som Cerwin Vega har fått det i hi-fi kretser.
    tar gjerne en lytt i bilen til Bakken jeg.Utrolig moro med billyd synes jeg og bruker like mye tid på det som hjemme.
    forresten så er jo dette en håpløs diskusjon som bunner ut i smak og behag for hvem eller hva er det som har bestemt at Genesis eller Rf for den saks skyld er high-end? Ikke jeg.....kan det være prisen? tja.... puh,nei nå gir jeg meg i denne diskusjonen.kommer sterkere tilbake!! God natt...ZZzzzz

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste skryter jo av RF forsterkerne, men ikke så mye om subbene. Kunne godt tenkt meg den største RF ampen i bilen min, men RF er, og blir overprisa.

Selv har jeg ikke hørt så mye DynaBel, holdt på å kjøpe den største mononlokka til DynaBel men valget gikk på en modifisert Orion 2500D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink:
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    hadde du fulgt med i timen så ser du at jeg skriver det virker som,men jeg TROR/håper det IKKE!!! :mrgreen
    Når "alle" kommer med kritikk av Rf så er det nok bare fordi at det er så utrolig mange som har det (rart det hvis det er så dårlig) og da blir det automatisk et dårlig produkt.Litt som Cerwin Vega har fått det i hi-fi kretser.
    tar gjerne en lytt i bilen til Bakken jeg.Utrolig moro med billyd synes jeg og bruker like mye tid på det som hjemme.
    forresten så er jo dette en håpløs diskusjon som bunner ut i smak og behag for hvem eller hva er det som har bestemt at Genesis eller Rf for den saks skyld er high-end? Ikke jeg.....kan det være prisen? tja.... puh,nei nå gir jeg meg i denne diskusjonen.kommer sterkere tilbake!! God natt...ZZzzzz
    Hele diskusjonen bunner vel egentlig ut i at du kommenterer forsterkere du selv hevder ikke å ha hørt:wink:

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å påstå at Dynabel er like bra som Genesis er bare tull.... de fleste av dere som er opptatt av HiFi burde vite bedre at kvaliteten på komponentene og layouten er veldig viktig på total lydkvaliten og ikke minst livslengden på den gode lyden...

de "eldre Genesis" er de beste synes jeg da... og ikke noe mer revolusjonerende som har skjedd siden den ganger heller- bortsett fra klasse "D" sluttrinn-

Ellers er de nye Profile serien ganske likt de vanlige men i Profile serien er brukt SMD komponeter som blir montert av maskiner -ikke samlet for hånd- derfor er den serien egentlig rimeligere og skal gi "bedre lyd" pga kortere signal veier.

Ellers er Genesis SQ forsterkere som ikke imponerer på watt men på WATT og SQ.

Eller at Dynabels produkter "vant 2 år på rad" er ikke bare på grunn av den gode lyden men mye finishen på monteringen og få deltagere -for dere som ikke er i konkurranse mijløen- ellers slett den samme bilen i multimedia klassen i 2006... fordi det var flere som deltok der nemlig... og på DbDrag greide ikke Golfen spille noe særlig selv om den hadde aldri så mange elementer og flere forsterkere... derfor har den FÆRRE elementer nå.... kvalitet koster fremmdeles penger!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Snakket ikke om at det var ekstremt, sa at de holdt en meget høy klasse. Da tenker jeg på god lyd, ikke på DB...
    Ja, men jeg har *mange* tester av EQ Magma 15 og EQ 200 DHC mark.2. og den fikk vel såvidt jeg husker 9+ i lydkvalitet og 10++++++ i basstrykk, den komboen.

Forsterkeren kostet vel 11500kr og sub'en 5400kr, komponentsettene mener jeg kostet 2600kr stk elns.

Det skal sies at det er mye vanskeligere å få toppkarakter på ting som ligger høyere i pris, nettop pga. alle tester fremhever ytelse/pris.

Kjøper man et brukt EQ anlegg nå, får man det gjerne til samme prisen av et "vanlig" nytt stereoanlegg og da kan man gjette hva som gir best SPL og best SQ!

Newcomer Phonixx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke Genesis solgt under DLS navnet tidligere?

Jeg hadde en liten Genesis for 10-12 år siden, mener den het DLS Genesis, husker ikke noe modellbetegnelse men den var ca 2*30W. Nydelig lyd i den, brukte den til å drive 1 sett med Boston Acoustics Pro mellomtone\diskant.

Prøvde på humor å brokoble 2 stk Celestion AD 12" på den og den gjorde en bra jobb der også men ble fryktelig varm :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Det er ikke umulig, men er ikke DLS, et "billig" merke i forhold til Genesis da?
    Hvor mye ga du for din?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke hva den kostet men den var ikke billig. Den het DLS Genesis SA30 eller SA50, husker ikke helt men tror det var SA30 jeg hadde. Står litt om den i dette PDF dokumentet http://www.dls.se/pdf/genesisser1.pdf

Slik så den ut Hemelektronik | Bilstereo | Slutsteg - DLS Genesis SA-30, slutar: 2007-02-25 09:51

Se mer her Support old

Hvis de nye Genesis forsterkerne holder samme klasse som den jeg hadde i 1994-1995 sier jeg bare "løp og kjøp" Nydelig lyd, typisk "engelsk lyd" som det populært ble kalt på den tiden, myk, behagelig lyd, ikke den klassiske skrikende mellomtonen\diskanten som ofte kommer ved høye volum og som gjør vondt i ørene. Jeg brukte Genesisen sammen med Boston Acoustics Pro frontsett (Som vel også er engelsk?) og det var myk og behagelig lyd selv ved høye volum.

Genesisen hadde også masse krefter, 2* Celestion AD12" brokoblet på en 2*30Watt forsterker hehe, det funket godt men siden det var en klasse A så hadde den nok fortjent ei vifte og 2.

DLS hadde noe bra høytalere også, var vel U serien tror jeg, kostet endel men spilte bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genesis virker utrolig bra, men for dyrt for min part

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de var dyre den gang og er det fremdeles. Det ble med den ene Genesisen for min del også, etter det var jeg en snartur innom Denon og Soundstream før jeg til slutt havnet på Phoenix Gold. Det har etterhvert blitt totalt 8 stk Phoenix Gold forsterkere hvor jeg fremdeles har 5 av de

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boston Ac. er vel amerikansk

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boston er amerikansk ja Genesis lagde/fabrikerte forsterkerne til DLS men seinere begynte DLS å produsere ampene sine selv. Har en DM100 og et par andre DLS og er veldig bra -men skulle bare mangle koster de tros alt en del kroner... Morel leverte høytalerne til DLS en lang periode. Mange av de forsterkerne var klasse A opptil noen få watt men over det gikk de over til A/B men strømsforsyningen var meget gode og derfor leverte mye bra lyd meg bra kontrol. Ganske ironisk når man ser forsterkere på over flere 100watt men en en av de old school typene på få watt hadde spilt med mer dynamikk og kontrol og framfor alt veldig musikalske.

Selv har jeg prøvd de fleste merker og "samler" på old school forsterkere men foretrekker gamle PG, PPI og SS -bruker selv Adcom men skal ha Sinfony i kone bilen seinere...

hvilken forsterkere har du phonixx? har M- 44/100, MS- 275/2125 MSP-2240, ZX- 350/475

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å se at det er andre enn meg som digger gamle Phoenix Gold og SS Amps PPi har jeg aldri prøvd men husker godt Broncoen til Alma Gates med 45000 PPI Watt og ny verdensrekord på 172.4dB. Adcom og Sinfony kjenner jeg ikke til.

Av Phoenix Gold har jeg følgende historikk:

2 stk MS 275, nye i 1995, ligger nå i mitt private "museum"
    2 stk ZX450 v.2 Begge i drift, den ene er blitt vannskadet på input\crossoverkortet men virker som effektforsterker når jeg tar delingen på Alpine Spilleren.
    Brukes til 1 sett Boston Acoustics Pro 6.2
    Den andre er helt iorden og brukes til å drive 2 stk Celestion AD12
    1 stk RSD 1200.1 Monoblokk ny i eske, skal erstatte den ZX450 som jeg bruker til bassforsterker,skal drive 4 stk Alpine 10" R når de ankommer fra USA.
    1 stk RSD 500.4 På vei fra USA, skal erstatte den vannskada zx450 jeg har.

Phoenix Gold og andre amps som jeg har hatt:

1 stk MS2125 med Plexibunn Kjøpt brukt i 1996, solgt tilbake til tidliger eier i 2006 etter at han hadde mast og angret i 10 år hehe. Heftig sak, angrer litt på at jeg solgte den, får kanskje skaffe meg en ny fra Ebay som jeg kan ha i "museumet"

1 stk ZX475Ti Kjøpt brukt på Ebay men solgt videre ei uke etter at jeg fikk den så den fikk jeg aldri prøvd.

SS Reference 604 tror jeg den het. Har virkelig sans og respekt for Soundstream produkter, ihvertfall de som ble laget på den tiden. Gikk lenge og myste på en A10.0 men det ble aldri noe av. Hvordan dagens SS produkter er vet jeg ikke.

Denon DCA800, ikke allverden med krefter og ikke egnet til lave laster men den var utrolig allsidig med 6 kanaler og delefiltre så jeg hadde mye glede av den før jeg gikk over til andre merker. Tror den var 6*45W

DLS Genesis SA30. En liten ulv i fåreklær, ble brukt til Boston frontsett, nydelig lyd. Ble også testet til å drive 2 stk 12" brokoblet, det gjorde den utrolig bra, minner endel om M25 forsterkeren til Phoenix Gold som endel hevder er den mest musikalske PG noensinne har laget, 2*25W men driver nesten hva det skal være uten å bli særlig anpusten.

Hifonics ZX7500
    Kjøpt brukt på Ebay men videresolgt uten at jeg prøvde den.

Det var det jeg kom på som jeg kan fortelle om og fremdeles stå med rak rygg.

Har også hatt diverse ræl som Grundig, Pioneer GM120, GM 1000? + diverse andre ukjente merker men dette er ting som jeg har prøvd å fortrenge :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratis med mange fine forsterkere!! men det er veldig OT og håper trådstarter er forståelses full...

i tilleg av PG har jeg flere SS... Referanse 1000, 705s (Continium), Class A 3.0/6.0, Da Vinci, Rubicon404, VGA600.2/800.2/1600.2, osv men flere PPI, og flere Adcom (100% ekte DC kopled hele veien) noe av det beste jeg har hørt ink McQuintosh...Orion, Zapco, DLS, Macrom, RF, Audison, Alpine, Hifonics, Coustic, Genesis self, osv.. men kanskje starte en egen tråd med old school ustyr isteden?? vet ikke helt hva jeg skal ha i bruks bilen enno, eller i neste prosjekt bil til sommeren. Kjøpte Adcom GFA275 men angrer den dagen idag at jeg ikke hentet den... ca 15 år siden det....

Kunne tenke meg å "gå mot strømmen" og bruke Blaupunkt i et av de eller noe annet og spennende som kan gi mye SQ og SPL -kjører bil neste 2 timer hverdag, så dette prioriteres høyt med mye SQ framfor SPL

Ellers på høytaller fronten: Morel i mitt hjerte.... og det blir de høytalerne som skal i pendle bilen uanset elektronikk.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var sannelig litt av ei liste med snadder forsterkere:-D Var morsomt å se en Ford Taunus med seriøs lyd. Ford Taunus Ascona B etc var de bilene som rulte når jeg fikk lappen men det var ingen som hadde noe mer avansert enn 6*9 på den tia her i byen.

Bygge SQ\SPL med Blaupunkt høres spesielt ut ja hehe, jeg klare ikke å få Blaupunkt og SQ til å henge sammen men det kommer sikkert bare av uvitenhet og gamle fordommer :-)

Blir litt Ot dette ja men får håpe det går seg til.

Husker jeg gikk å så på en MCintosh lenge her i Haugesund. Nydelig lyd og design med de 2 UV meterene med blått bakgrunnslys, snadder men sinnsykt dyr.

Har en kamerat som sverget til Alpine V12 i mange år, fin lyd men ikke allverden med krefter var mitt inntrykk men det var sikkert ikke de største han hadde heller.

Var også et par seriøse bygg med Neby produkter her, med SS og JbL høytalere. Har aldri vært veldig stor fan av JBL men det er vel kanskje bare gamle fordommer :-)

Av subber så begynte jeg med en Peavy 15" som opprinnelig ble brukt av en arbeidskollega som spiller bass i et lokalt bluesband.

Siden ble det Cerwin Vega 15" DVC i 125L bassrefleks. Tok livet av 2 stk av de, sannsynligvis pga for lite effekt, ca 200W fra Denon forsterkeren. De som matet de med M100 etc fikk de til å leve evig har jeg inntrykk av så det virker som om de tålte mye ren effekt men lite forvrengt signal.

Gikk så over til Celestion AD12". Har 4 stk men har aldri hatt mer enn 2 i drift av gangen, har hatt litt mas av folk som ønsker å kjøpe de 2 jeg har til overs men det er ikke aktuelt :-D

Har nå kjøpt 4 stk Alpine 10" Type R. Er litt spent på lyden i de for jeg har kun kjøpt de etter å ha lest tester og anmeldelser. Disse skal jeg ha på høykant i trykkammer under hattehylla i min gamle Volvo 740 Turbocooler og der er det bare 29cm høyt så det går ikke med 12" under der.
    Prøvde å ha 12" liggende å spille oppover men det ble bare masse during og dypbass og ingen slag overhodet. Celestion Subbene blir nå lagt på hylla men de blir nok tatt frem igjen når Volvoen blir bytta i en annen arbeidsbil eller kanskje jeg skal dytte de inn i konas Audi :-D

Hadde også 2 stk 8" Lanzar og 2 stk 8" Jensen men det ble kortvarig.

Fremme har jeg holdt meg til Boston i mange år pga at jeg liker den myke lyden, synes svært mye av frontsettene blir litt skrikete og masete, fikk også låne et JBL Gti frontsett til ca 5000,- men det ble for skrikete det også synes jeg.

Hadde også et sett med Phoenix Gold Xenon 5.0 men likte lyden i det svært dårlig.

Har Morel myk og nøytral\behagelig lyd? Innbiller meg at de lagde noe av de dyre høytalerene til DLS, lurer på om de het U serien? De husker jeg at lyden var svært behagelig på. Er på jakt etter et sett med nye 1" diskanter pga av den ene Boston diskanten har begynt å jukse, kanskje jeg skal sjekke ut Morel da?

Det er sannelig kjekt å mimre over Old School ja, skulle nok hatt en egen tråd.

Her er forøvrig ei kjekk side hvis en se på både gamle og nye forsterkere. Med bilder og specs: AmpGuts - Car Amplifier Guts

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. mye fint forkjellige som jeg også har prøvd og hatt gjennom årene, i Taunusen skulle monteres Thielle keramiske diskanter men kom aldri så langt men prøvde Seas, Dynaudio, Vifa, osv største modeller. Da det var mest hjemme hifi som var hobby men etter at vi fikk unger i huset ble bare håpløst...

Monterte Coustic i caben til en kamerat og spiller som f desverre den tåler ikke noe særlig den menbranen og revner fort etterhvert. Skal du ha noe tilsvarende og faktisk "bedre" kan jeg anbefale deg å prøve Morel MT-23 diskanter, som er faktisk også rimelig i forhold til lydkvaliteten.

Ellers er vel ampsguts de som har det mest komplette database på div innmat -fin gamel side den

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skal eg gå for???

Hei, såg det var mange med peil på gammelt utstyr her, jeg har en liten samling og lurer på hva jeg bør bruke av dette:

Forsterkere:

Genesis 2x50w (husker ikke navnet)
    Phoenix Gold M100
    Phoenix Gold M44
    Phoenix Gold XS2500 (kanskje kjøpe)

Subber:

CV Stroker 12" (gamle typen)
    Celestion AD15
    RF Punch 12" x 2stk i samme kasse

Høyttalere:

JBL Decade 6x9" (lurer på og kjøpe)

Dette SKAL være oldskool så ikke klag hehe

Det jeg lurte på var om strokeren er den kraftigste av disse og om M100 er bra på den eller om XS2500 er bedre, de er begge 1x500w men xsèn ser ut til å være mer strømsterk, eller klarer ingen av disse å banke dritten utav strokeren siden det står 1000w på den? Har fått tilbud om XS2500 med stor kondensator til 1500kr samlet, eller klarer jeg meg med M100? Høres jo billig ut uansett.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallå, kult å se old school utstyr i "omløp" enno men ang det du spør så hadde vært en fordel å vite på hvordan du har tenkt å kjøre oppsetet siden aktiv deling er det mest aktuele så er det greit å vite antal delefrekvenser du skal benytte, 2, 3 eller 4 veis da 3 veis eller 4 veis er mest "ideelt" ville jeg gjørt slik:

-Genesis på diskantene (den genesis må være M100 hvis jeg husker riktig) (dual power supply og kjører klasse A opptil 5watt og blir varm som fy.... skyltet der modell nr er må være av den firkantet type så er den "ekte" klasse A )
    -M44 på mellomtone
    -M100 på mellombass og
    -XS2500 på subben

xs2500 fungerer helt fint til subben så lenge den ikke blir belastet med altfor lav impedans, Stroker krever mye strøm for å spille noenlunde pent, Celestion spiller pentog kontrolert men ikke full så dypt... RF spiller dypt og kontrolert men det krever kvalitets watts og med en element på hver utgang til XS burde bli veldig bra iht SQ. M100 kan levere mer strøm i lavere impedanser men synes at dynamikken i den er litt "begrenset"... Prøvde de på Morel Elate 10 men disse spilte mer dynamisk med en SS VGA 1600.2 og det samme med en MS2125. XS serien er en mindre dimensjonert slik at disse ikke har så mange transistorer hverken i power supply eller utgangene men med samme topology/krets løsningen som MS serien, kjøleprofilene er mindre også siden disse ikke skal omsette så mye effekt i lave impedanser

Hvilken spiller skal du bruke forresten?? ellers er PG M100 nøyaktig det samme forsterker som ZX350xx og den er det samme som ZX450 "bare" at 350 er 2 kanaler...

Newcomer onkeljan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    å påstå at Dynabel er like bra som Genesis er bare tull.... de fleste av dere som er opptatt av HiFi burde vite bedre at kvaliteten på komponentene og layouten er veldig viktig på total lydkvaliten og ikke minst livslengden på den gode lyden...

de "eldre Genesis" er de beste synes jeg da... og ikke noe mer revolusjonerende som har skjedd siden den ganger heller- bortsett fra klasse "D" sluttrinn-

Ellers er de nye Profile serien ganske likt de vanlige men i Profile serien er brukt SMD komponeter som blir montert av maskiner -ikke samlet for hånd- derfor er den serien egentlig rimeligere og skal gi "bedre lyd" pga kortere signal veier.

Ellers er Genesis SQ forsterkere som ikke imponerer på watt men på WATT og SQ.

Eller at Dynabels produkter "vant 2 år på rad" er ikke bare på grunn av den gode lyden men mye finishen på monteringen og få deltagere -for dere som ikke er i konkurranse mijløen- ellers slett den samme bilen i multimedia klassen i 2006... fordi det var flere som deltok der nemlig... og på DbDrag greide ikke Golfen spille noe særlig selv om den hadde aldri så mange elementer og flere forsterkere... derfor har den FÆRRE elementer nå.... kvalitet koster fremmdeles penger!
    er layouten viktig for god lydkvalitet? årets utsagn.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •