Retning på SUB noe å si?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Retning på SUB noe å si?

Jeg har planer om å bygge en kasse til sub til å ha bak i V70en min.

Kassen skal være lukket. Men har det noe å si på lyden om elementet peker opp, bak, frem eller til siden?

Det som frister er å støpe kasse i glassfiber ned i reservehjuls-brønnen. Men da vil elementet peke rett opp i taket. Hva tror dere om det?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på! Det fungerer utmerket. Lager du en skikkelig ramme som du trekker med høytalerstoff og legger over, er det i tillegg nesten usynlig.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har magneten inn eller ut av elementet har vel ingenting å si, men husk å snu + og - slik at den slår inn i kassa og ikke omvendt

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, bomma litt i første svaret ops: . Så ikke det med magneten opp.
    Men, kan du ikke heve hele gulvet slik at du får plass til magneten ned i brønnen? Da kan du jo også lage plass til skjulte forsterkere.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn generellt er det best å la elementet spiller bakover, med kassen stående mot bakseteryggen i biler med "åpent" bagasjerom. I sedan er det oftest best at elementet peker forover og spiller gjennom bakseteryggen.
    Lar du elementet spille opp i taket i en stasjonsvogn får du en peak som kan gi ekstra trykk, eller det kan bli boomete bass, alt etter hvor heldig du er med avstemning av kassa vs lengden opp til taket.
    Hvilken vei elementet sitter i kassen har ingen praktisk betydning for lyden, annet enn hva de 2-3 literne med ekstra volum gjør, hvis elementet sitter på utsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Om du har magneten inn eller ut av elementet har vel ingenting å si, men husk å snu + og - slik at den slår inn i kassa og ikke omvendt

Hvorfor....

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg dårlig til å forklare på en tidlig søndagsmorgen, men skal prøve.

Hvis magneten står ut å du har koblet som vanlig vil jo elementet slå rett ut i løse luften? Derimot hadde du snudd elementet med rett kobling ville det slått i kassen ikke sant ?

For å få ønsket effekt av elementet må en da snu + og - slik at en snur fasen og elementet spiller i kassa slik det er ment.

<|-| slik står elementet med magneten ut, Da vil den slå <- denne veien altså ikke i kassen, slik at den ikke vil ha ønsket effekt, derimot snur du fasen vil den slå -> og i kassen slik det er ment å være.

Dette vil du også merke godt hvis du prøver de forskjellige mulighetene, har du en cd spiller som kan snu fasen, kan du gjøre det via den og droppe den andre koblingen, men den skal altså snues.

Dette er fryktelig dårlig forklart, så hvis det er noen som vil hjelpe meg med forklaringen er dette flott.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pahf: Hvis elementet kun jobber enten ut av eller inn i kassa kommer man til å bruke opp slaglengden ganske fort Om polariteten på bassen er feil spiller den nøyaktig like mye inn i kassa som ut, noe annet ville tilsi at signalet den tilføres har en likespenningskomponent. Det som derimot er riktig er at man stort sett ønsker at elementet skal slå utover ved starten av en transient (bassanslag).

Hva som låter best i den aktuelle bilen er man nødt til å prøve seg frem for å finne ut. Med andre ord, spill en del musikk med polariteten koblet den ene veien og så bytt om og spill mer. Velg det som låter best (det kan hende man må bruke mye tid på denne delen).

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vil jo fort merke forskjell ved å ta en vanlig høytaler og snu polariteten på den og ikke sant ?

Det er jo det samme som gjelder for en bilsub, har hatt bilsubber med både magneten ut og inn, samt snudd polariteten. Og det vil være forskjell.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil man merke forskjell ved å snu polariteten på enhver høyttaler. Forskjellen blir forsterket hvis elementet skal spille sammen med flere andre elementer, da er riktig polaritet veldig viktig. Hva som er det riktige valget i oppsettet det er snakk om må man prøve seg frem til, det finnes veldig få fasitsvar når det gjelder høyttalerbygging.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker da neppe store forskjellen når kassen er lukket vil jeg tro.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja Glenoo, si ikke det Kjørte med lukket kasse på mitt jl audio element

Men ser jeg har forklart meg dårlig ovenfor, så jeg skjønner hva du mener d|seminik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner tegninga hvis det er fler, men et element kan da ikke utfase seg selv...

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med kasse skal bassene peke bakover.I hjulbrønn så går det fint og ha elementet opp i taket bare se till alle som driver med konkuranse innen bil stereo:-D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MichaelV
    Skjønner tegninga hvis det er fler, men et element kan da ikke utfase seg selv...
    Det har du rett i, men hvis basselementet skal integreres sammen med resten av anlegget (og det skal det jo, med mindre man kjører rånestilen helt ut) er det viktig å holde styr på fase/polaritet (som forøvrig ikke er samme ting). Hvis den øvre bassen/nedre mellombassen faller ut på grunn av utfasinger blir det nedtur å høre på musikk.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bil som i hjemmekino, er det selvfølgelig en fordel om man kan justere fasen trinnløst (fra førerplassen) og ikke bare en 0-180 bryter på forsterker, eller enda værre; snu om på høyttalerkablene.
    Jeg har slitt mye med utfasing i bil, med 4 veis systemer. Endte som oftest opp med mellomtone snudd 180 gr, og resten i fase. Evnt sub snudd også, alt ettersom plassering.
    Men de siste 6 årene har jeg benyttet en HeadUnit med justerbar fase på front, rear og sub, samt auto-eq med målemikrofon. Da blir livet noe enklere å leve!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Oops, bomma litt i første svaret ops: . Så ikke det med magneten opp.
    Men, kan du ikke heve hele gulvet slik at du får plass til magneten ned i brønnen? Da kan du jo også lage plass til skjulte forsterkere.
    Hehe, jeg mente faktisk slik som du tolket det først. Elementet inn i kassen, men da pekende opp i taket.

Noen måte jeg kan regne ut riktig forhold dybde på kasse og høyde til taket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •