DAB på cd-spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAB på cd-spilleren?

Er dette nye greiene, DAB, noko å satse på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka er D4Q Digital RDS radio på cd spillerere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er en digital radio-standard og har ingenting med CD å gjøre.

D4Q Digital RDS høres ut som utvidelser til analog FM-radio og har heller ikke noe med CD å gjøre.

-k

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke fokusert på DAB. Legg heller det du tjener på å kutte ut DAB i bedre CD-spiller. Du får garantert mer igjen for det!

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er kommet for å bli... desuten er ganske likt som å spille mp3 eller ipod kvalitet... har ikke det selv i bilen men montert i mange biler med varierende kvalitet og kan ikke si at dette låter dårligere en mp3/ipod.

DAB: Digital Audio Broadcast
    D4Q: Digital 4 Quality...pioneers eget super dupper kretser som består av velkjent teknikk... kjære barn har mange navn...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    DAB er kommet for å bli... desuten er ganske likt som å spille mp3 eller ipod kvalitet... har ikke det selv i bilen men montert i mange biler med varierende kvalitet og kan ikke si at dette låter dårligere en mp3/ipod.

DAB: Digital Audio Broadcast
    D4Q: Digital 4 Quality...pioneers eget super dupper kretser som består av velkjent teknikk... kjære barn har mange navn...
    Så du vil si at reklamen som sier "CD-kvalitet" på dab er litt å ta i?

En del av meg vil ha DAB en annen del sier: Jammen det funker jo ikke så J€&%#la bra heller!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB ER komprimert lyd... på likt linje som mp3 eller ipod kvalitet... kan aldri sammenlignes med cd kvalitet men mange ungdom har ikke hørt annet en komprimert musikk og synes det er bra ... selv lytter jeg ikke til disse men radio kvaliteten på DAB er glimrende da man slipper alle ulempene med analoge sendinger og er klar og tydelig -dog- noe komprimert og livløs lyd... dette med noe flatt lyd skyldes en god del pga dårlige konvertere.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    DAB ER komprimert lyd... på likt linje som mp3 eller ipod kvalitet... kan aldri sammenlignes med cd kvalitet men mange ungdom har ikke hørt annet en komprimert musikk og synes det er bra ... selv lytter jeg ikke til disse men radio kvaliteten på DAB er glimrende da man slipper alle ulempene med analoge sendinger og er klar og tydelig -dog- noe komprimert og livløs lyd... dette med noe flatt lyd skyldes en god del pga dårlige konvertere.
    Men duger feks fint til å høre på P4 på kontoret? Jeg flyr snart i taket over den skurringa på billig radioen på kontoret... Det er for meg skurringene som er værstingen med radio. Lytte til musikk gjør jeg hjemme i stua, på jobb hører jeg på musikk Gjør ikke noe om praten på radioen blir tydligere heller. Og hvis jeg ønsker meg dette trår jeg rett ved å ta en DAB radio altså?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, skurre fritt da selve lyd informasjonen er digital og den eneste suss du hører er den som genereres av konverteren eller forsterkeren. I analoge sendinger er lyden "frekvenses modulert" i bærebølgen og sussen stammer en del fra demoduleringen og blir "preget" i lyden. Skurring og spraking kommer gjerne av reflekser/mottaker forhold som vil påvirke "bærebølgen" i digitale medier blir dette korrigert da samme informasjoenen sendes gjerne flere ganger og de blir dekodet at avanserte algoritmer, med dab enten hører du ok signal ellers blir det stille når radio signalen blir for "dårlig", lyd kvalitets messig varierer men til det meste er som å høre på vanlig mp3-ipod musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Men duger feks fint til å høre på P4 på kontoret? Jeg flyr snart i taket over den skurringa på billig radioen på kontoret... Det er for meg skurringene som er værstingen med radio. Lytte til musikk gjør jeg hjemme i stua, på jobb hører jeg på musikk Gjør ikke noe om praten på radioen blir tydligere heller. Og hvis jeg ønsker meg dette trår jeg rett ved å ta en DAB radio altså?
    Det er veldig vanskelig å sammenligne kvaliteten ved FM og DAB fordi:
    1. Kvaliteten under teoretisk optimale forhold for FM er svært god.
    2. Kvaliteten for DAB er tilnærmet konstant uansett forhold (helt til det bryter sammen)
    3. Hvordan sammenligne kvaliteten mellom to systemer når det ene gir "veldig bra" lyd til kanskje 10% av lytterne og så gradvis dårligere for resten, mens det andre kanskje gir "god" lyd for 90% av brukerne?
    4. DAB har betydelig bedre mekanismer enn FM for å takle refleksjoner og interferens
    5. DABs fordeler ved transmisjon er delvis bakt inn i økonomien ved at man vil halvere antall sendestasjoner når man faser ut FM.

Hvis du i dag har dårlige forhold for FM så er det mulig at du vil få gode forhold ved å bytte til DAB, eller dårlige. Dette avhenger av hva som fører til dårlige forhold på FM der du bor i dag, og hvor godt utbygd DAB-nettet blir akkurat der du bor.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ko

Ok.her på tråden jeg har lest at DAB er komrimert.
    jeg gidder da altså ikke å kjøpe DAB til bilen.

Penger spart

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... ikke bare komprimert lyd men også en digital medie med sikker flere tiltenkte funksjoner i fremtiden -som vi er vant til fra digitale medier- men for all del.... jeg hører så meget skjelden på radio, selv om jeg kjører bil i ca 2 timer hverdag

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blogz
    Ok.her på tråden jeg har lest at DAB er komrimert.
    jeg gidder da altså ikke å kjøpe DAB til bilen.

Penger spart
    du foretrekker altså dårlig ukomprimert lyd foran god komprimert lyd? hvor er logikken din??

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    du foretrekker altså dårlig ukomprimert lyd foran god komprimert lyd?
    JA!

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    hvor er logikken din??

-k
    Det står vel no sånt som "Penger spart " Det er den lille logikken i det.

Åsså får jeg heller bruke masse penger på ukomprimert lyd i CD form istedet.

Jeg har et lyd anlegg som koster gud-hjelpe-meg-tusen-kroner I BILEN!!!!!
    Lenge siden jeg slutta med logiske ting når det gjelder lyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •