2 kanals eller 4 kanals forsterker? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 93 av 93
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøpte meg ein Blaupunkt Acapulco MP54. Driver med å stille inn equalizer på den og lurer på kossen eg gjer da. Det står at det er delt opp i 5 band, 5 band på 3 forskjellige "User Eq":
    Low 1 20 - 250Hz
    Low 2 20 - 250Hz
    High 1 315 - 20 000HZ
    High 2 315 - 20 000HZ
    High 3 315 - 20 000HZ

Visst eg velger ein av desse så kan eg da velge forskjellige frekvense innenfor den rangen som er oppgitt på det bandet. F.eks:

Low 1 har 20, 40, 63, 80HZ osv. opp til 250Hz.

Når eg går inn på ein av dei frekvensene så kan eg stille "gain" og "Q" (quality
    factor, som stiller bredden på filteret)

Så stiller eg f.eks opp eller ner på "gain" på den frekvensen eg har valgt så går eg tilbake og går inn på ein av dei andre frekvensene og ser at dei også er blitt stilt oppe eller ner etter kva eg har stilt på den første. Eg vil jo ikkje at alle dei andre frekvensene på det bandet også skal bli stilt likt...

Syns på denne måten så mister liksom equalizeren heile poenget sitt :-?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sindrefh
    Kjøpte meg ein Blaupunkt Acapulco MP54. Driver med å stille inn equalizer på den og lurer på kossen eg gjer da. Det står at det er delt opp i 5 band, 5 band på 3 forskjellige "User Eq":
    Low 1 20 - 250Hz
    Low 2 20 - 250Hz
    High 1 315 - 20 000HZ
    High 2 315 - 20 000HZ
    High 3 315 - 20 000HZ

Visst eg velger ein av desse så kan eg da velge forskjellige frekvense innenfor den rangen som er oppgitt på det bandet. F.eks:

Low 1 har 20, 40, 63, 80HZ osv. opp til 250Hz.

Når eg går inn på ein av dei frekvensene så kan eg stille "gain" og "Q" (quality
    factor, som stiller bredden på filteret)

Så stiller eg f.eks opp eller ner på "gain" på den frekvensen eg har valgt så går eg tilbake og går inn på ein av dei andre frekvensene og ser at dei også er blitt stilt oppe eller ner etter kva eg har stilt på den første. Eg vil jo ikkje at alle dei andre frekvensene på det bandet også skal bli stilt likt...

Syns på denne måten så mister liksom equalizeren heile poenget sitt :-?

Du har en 5bånds parametrisk EQ. Det vil si at du har 5bånd du kan justere på.

Low 1 20 - 250Hz
    Low 2 20 - 250Hz
    High 1 315 - 20 000HZ
    High 2 315 - 20 000HZ
    High 3 315 - 20 000HZ

Dette er båndene du har til rådighet. Low1, her kan du ta en frekvens mellom 20-250hz å justere på, da er det kun denne frekvensen du kan justere. Å som du sier det du kan justere er Q og gain. Da har du brukt opp Low1. Så må du gå over på Low2 og velge deg ut en frekvens å gjøre det tilsvarende der.osv.osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette vanlig på cd-spillere?

Føler eg ikkje kan stille inn lyden skikkelig med denne cd-spillleren. Kan jo ikkje stille inn noke særligt på forsterkerene mine. Vurderer faktisk å bytte denne og :-?

Visst dere har noken gode cd-spillere til +- 2000kr dere anbefaler som har 2 RCA utganger + sub eller 3 RCA utganger så bare gi beskjed.

Ka anbefaler dere at eg gjer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Morel
    Bør og bør...
    Når en har 1 utgang pr. forsterker(inngang) så er det mye lettere å justere nivået mellom de forskjellige forsterkerdelene.

Mvh
    Pål
    finnes det spillere med 5 rca utganger da?
    eller kan jeg feks ha en utgang til sub,
    og 2 utganger til 4 kanals, og brue y-ledd?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sindrefh
    Er dette vanlig på cd-spillere?

Føler eg ikkje kan stille inn lyden skikkelig med denne cd-spillleren. Kan jo ikkje stille inn noke særligt på forsterkerene mine. Vurderer faktisk å bytte denne og :-?

Visst dere har noken gode cd-spillere til +- 2000kr dere anbefaler som har 2 RCA utganger + sub eller 3 RCA utganger så bare gi beskjed.

Ka anbefaler dere at eg gjer?

Du har en god spiller, du finner nok ikke noen spiller med bedre EQ til den prisen. Bruker du litt tid på justeringen skal du nok få et greit resultat med den spilleren. Det som er viktig er at du bruker Q-filtret rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk.

Men eg veit ikkje kossen eg skal bruke "Q" på filteret. Noken tips? Veit du om noken gode guides som forklarer det enkelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 Volt fordelt på antall forsterkere ja.
    Jeg trodde nok at DU visste dette!

Mvh
    Pål

Nei, det kan umulig være rett, samma om du har 100 forsterkere så vil det fortsatt være 6V...

Eneste som jeg kan se for meg er at det kan bli litt spenningsfall ved belastning kanskje.

Newcomer Phonixx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 Volt fordelt på antall forsterkere ja.
    Jeg trodde nok at DU visste dette!

Mvh
    Pål
    Hvis jeg henger opp ei lampett i stua mi og kobler den i stikkontakten så får den ca 220V. Hvis vi sier at jeg setter ei 55W pære i den så vil den bruke 0.25A

Hvis jeg synes den var så fin at jeg henger opp ei til som er lik og kobler den også i stikkontakten, vil det da være 110V til hver eller vil de fremdeles ha 220V men det totale strømforbuket har steget til 0.5A?

Spenning faller ikke når du kobler ting i parallell så sant ikke belastningen blir så stor at strømkilden ikke klarer å levere.

Hvor den grensa derimot går på en RCA utgang på en bilspiller vet jeg ikke men jeg tviler på at den går ved 1 sett med Y-Koblinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva skal eg stille på når lyden er for "skarp". At det liksom er ubehagelig og av og til litt vondt i øyrene på dei høge tonene. F.eks når trommisen i ein sang slår på metal skivene (husker ikkje ka det heiter :-D ).

Og så syns eg i noken sanger at bassen blir litt "rumlete". At slagene ikkje blir så bestemt. Ka skal eg stille på her?

Hørrer foresten mest på metal. In Flames, Metallica, Iron Maiden OSV. Visst det hjelper med eit eller anna...

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

http://www.dreamtm.no/nor/membersonly/mainpage.asp

Members Only

Gå inn der og se, billig men utrolig bra. Sjelden kombinasjon. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når eg spiller litt høgt og det kommer ein høg bass tone så lager høytalerene mine framme ein "u-lyd". Eg har stilt mine coaxer slik at dei spiller alle frekvensene og bass på cd-spillerene ein god del ned. Går det an å fikse dette uten å stille ned volumet på dei coaxene framme, eller skru delefilteret slik at dei spiller bare dei "høge" frekvensene?

Det går foresten ikkje an å stille bass eller treble på kvar enkel høytaler.

Delefilter frekvensen som eg stiller fra 60 - 250Hz på fosterkeren, har den noke å sei når eg har stilt delefilteret på "flat".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil nå anta at dine coaxer ikke liker å spille lave frekvenser på høyt volum det gjør jo egentlig ingen fronthøytalere med mindre de er digre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det eg og fant ut