Hvorfor i bilen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor i bilen?

Jeg skal være den første til å inrømme at jeg ikke har peiling på bilstereo og at jeg stiller spårsmålet av ren nysgjerrighet.

Hva er egentlig poenget med å investere masse penger i bilstereo?. Bilen er vel langt fra et godt lytterom og motorstøy må vel uansett ødelegge mye av opplevelsen.

Jeg skal kanskje være forsiktig med å plassere alle bilstereoentusiaster i "råner"-båsen, men er mye av hensikten nettopp å vise frem anlegg med en bass som kan imponere alle de andre på møteplassen?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Hva er egentlig poenget med å investere masse penger i bilstereo?. Bilen er vel langt fra et godt lytterom og motorstøy må vel uansett ødelegge mye av opplevelsen.
    Med et skikkelig anlegg blir du ikke plaget av motorstøy :twisted:
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Jeg skal kanskje være forsiktig med å plassere alle bilstereoentusiaster i "råner"-båsen, men er mye av hensikten nettopp å vise frem anlegg med en bass som kan imponere alle de andre på møteplassen?
    Det finns de som bare vil ha bra lyd mens man kjører. Jeg satset en del på bilstereo helt til jeg innså at jeg brukte MYE mere tid foran stereoen hjemme enn i bilen

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ikke på sin plass med et svar, men et spørsmål; hvorfor ikke ha bra lyd i bilen også?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å sjekk ut hvor morrsomt og godt mange på f.eks bilforumet.net lager sine anlegg. Entusiamsen er enorm. Og jo, det kan låte minst like godt som i et bra rom!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ta å sjekk ut hvor morrsomt og godt mange på f.eks bilforumet.net lager sine anlegg. Entusiamsen er enorm. Og jo, det kan låte minst like godt som i et bra rom!
    Ja det er mulig og få flott lyd i bil,men det er mere jobb og gjerne mere penger også...
    Uansett så er det mange som tilbringer så mye tid i bilen (alene) at man gjerne vil ha et bra anlegg der også.At mange blir oppfattet som rånere henger igjen i fra 80 tallet.....bah.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må tenke på hvor mye tid man bruker i bilen. Å legge like mye i bilstereo som i hjemmekino / stereo hjemme ville aldri jeg gjort ,men det er jo flere som tilbringer MYE tid i bilen og gjerne vil ha god lyd der også.

Alle prioriterer slik som de ønsker etter sitt forbruk

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt god amp og sub da en sub til musikken i bil roer det hele ned mye. En slipper mye støy fra dekk osv... Men bruk heller pengene inne hvis du ikke tilbringer mye tid i bilen...

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilstereo er i likhet med ..... spennende i en liten del av livet...

Jeg tør påstå att de som gjør dette skikkelig faktisk syntes selve byggingen er mere givende enn lyden man oppnår. Du skal legge så utrolig mye tid å penger i ett bilannlegg for å oppnå ett skikkelig high end sluttprodukt.

Men for all del alt er bedre enn ett standard anlegg...en god dempet bil er heller ikke å forakte.. da støyen er ett stort problem..

Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen fordel med bilstereo er gjerne det at man sjelden får naboklager i samme form som om man makser anlegget sitt hjemme
    Om man bor i leilighetskomplekser fra 50-60tallet er gjerne problemet med naboklager tilstede temmelig ofte, så da kan det være kjekt å ty til bilen for å få ut litt behov for å desibel-ronke ;P

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, en kan få en god del naboklager med et bilanlegg når en driver å justerer den nye subben. Ikke noe problem det

Drev en god del med bilstereo før jeg begynte med hjemmekino, ikke på noe voldsomt høyt plan, men på jakt etter god og behagelig lyd. Byttet ut noe stort sett hele tiden, men etterhvert som jeg sluttet å pendle til skolen hver helg så hørte jeg mer musikk hjemme enn småturene i bilen.

Så nå brukes anlegget hjemifra til jobb og når jeg er ute på andre småturer.
    En og annen gangen så vrir jeg på volumknotten og kjenner de håra på hodet som ikke er der vibrer. Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje selge store deler av bilanlegget og finansiere litt hjemmekino utstyr :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gjennomsnitts nordmann kjører vel 20-25,000 km i året, og med våre fartsgrenser tar vel det sånn ca 4-500 timer.
    For å fortsette med Ola Nordmann, så er vel det 20-25% av fritiden, hvis man først trekker fra soving, spising og toalettbesøk :-D
    Så hvorfor skal man ikke kunne lytte til godlyd da?

Bil er ikke stort vanskeligere som lytterommet enn en vanlig moderne (minmalistisk) stue, riktignok må man overdøve endel støy, men på den andre siden, dempingen bedre og stående bølger i lave frekvenser er et ikke-tema

Ja takk begge deler, sier jeg!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20-25k km i året?! Sjølv det året eg fekk lappen køyrte eg vel ikkje stort meir enn 14k km...Er det berre eg som køyrer veldig lite?

Newcomer cq85 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig! Har selv investert ganske mange tusen i anlegg til bilen, og du verden hvor morro det er å ha skikkelig lyd når man kjører!! Men som sagt, byggingen er halve moroa, og når bil og hifi er en hobby i tillegg, så er det ikke vanskelig å legge store summer i lyd

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    En gjennomsnitts nordmann kjører vel 20-25,000 km i året, og med våre fartsgrenser tar vel det sånn ca 4-500 timer.
    For å fortsette med Ola Nordmann, så er vel det 20-25% av fritiden, hvis man først trekker fra soving, spising og toalettbesøk :-D
    Så hvorfor skal man ikke kunne lytte til godlyd da?

Bil er ikke stort vanskeligere som lytterommet enn en vanlig moderne (minmalistisk) stue, riktignok må man overdøve endel støy, men på den andre siden, dempingen bedre og stående bølger i lave frekvenser er et ikke-tema

Ja takk begge deler, sier jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bil > anlegg > dBdrag!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?? Fordi det er godt å høre skikkelig lyd i bilen og.. Ikke bare dårlig P4 sending med dårlig svensk musikk og listepop fra de siste 10 årene.....

Her er ett lite bilde av mitt vellspillende anlegg i bilen...
    Utrolig morsomt.....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Her er det ikke på sin plass med et svar, men et spørsmål; hvorfor ikke ha bra lyd i bilen også?
    Helt enig!!

Da kan man jo spørre hvorfor bruke masse penge på lyd hjemme vis man ikke optilaliserer rommet og gjør det 100% akustisk rett.

Jeg har selv et anlegg i bilen som klarer å hamle opp mot de fleste Hi Fi / Hi End anlegg...

Tar du en titt under minHIFI ser du anlegget i bilen å, http://avforum.no/minhifi/show.php/BEF

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har på de siste året kjørt 90000km.. Så da spør jeg, hvorfor ikke?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •