Kjøpe DIGITAL eller vanlig kondensator? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Newcomer Mr. Morel sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kjenner ikke Kinetik og de batteriene de produserer, men dette med at alle andre batteri produsenter prøver å kopiere disse batteriene, det synes jeg hørtes ganske søkt ut med tanke på utviklingen av forskjellig batteri teknologier. Har du noen dekkning for å angi dette?

Når det gjelder å sette x antall 1F kondensatorer sammen og teste disse mot et Kinetik test-batteri, så vet jeg ikke helt hvordan man skulle teste dette da en kondensator bank vel neppe kan jobbe uten en annen strømkilde i tilleg. Et fulladet batteri på 20Ah inneholdr riktignokk en mye større energi mengde enn det som er i de nevnte 100x1F kondensatorene, men snakker man om raske utladninger som vel er den egenskapen condensator hovedsakelig brukes til, synes jeg 850Amper virker som ganske pinglete strømstyrke når man kan hente ut store strømstyrker i korte øyeblikk når man har med 100 stk 1F kondensatorer å gjøre.....

At Kinetik kan fungere greit i Bilstereo og i db-drag sammenheng, det har du nokk rett i Mr. Morel, men jeg synes det med å sammenligne 100x 1F virkelige kondensatorer fort blir litt feil, fordi disse komponentene jobber meget forskjellig, vil f.eks tro at en 1F condensator klarer å gi mer enn 8,5A ut i noen millisekunder ved en nesten kortsluttnings lignende situasjon...
    Nå er det ikke anbefalt å korslutte en batterikondensator, men dette lar jeg bli opp til deg å erfare. Effekten/kapasiteten på batterikondensatoren vil bli bemerkelsesverdig dårligere!

Hvis du stiller med 100 batterikondensatorer til denne testen, så skal jeg stille med et Kinetik HC600.
    Får du rett i testen så skal du få beholde mitt batteri. Vinner jeg så spanderer du en kopp kaffe på Shell.

Mine svar bunner i den informasjon som er gitt ut offentlig av Kinetik og ikke noe jeg selv har kokt sammen en fuktig lørdagskveld.

Dette til informasjon!

Mvh
    Pål

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Morel
    Nå er det ikke anbefalt å korslutte en batterikondensator, men dette lar jeg bli opp til deg å erfare. Effekten/kapasiteten på batterikondensatoren vil bli bemerkelsesverdig dårligere!

Hvis du stiller med 100 batterikondensatorer til denne testen, så skal jeg stille med et Kinetik HC600.

Får du rett i testen så skal du få beholde mitt batteri. Vinner jeg så spanderer du en kopp kaffe på Shell.

Mine svar bunner i den informasjon som er gitt ut offentlig av Kinetik og ikke noe jeg selv har kokt sammen en fuktig lørdagskveld.

Dette til informasjon!

Mvh
    Pål
    Nå vet jeg ikke om jeg vil være med å diskutere dette temaet spesifikt rundt Kinetik HC600 så veldig mye videre enn dette innlegget jeg skriver nå, ettersom jeg ikke kjenner denne konstruksjonen på andre måter enn den omtalen jeg har funnet på internet, og synes også å aner du har en del tilknytning til dette produktet Mr. Morel og derfor blir møtt med litt sarkasme fra din side i måten du besvarer meg på, med tanke på hvordan du omtaler kortsluttning osv.

De strømstyrkene man har med å gjøre med slike komponenter vi diskuterer rundt her er ikke å spøke med, og det kan fort skje person skader, økt brannfare, rask utvikling av varme, og kraftige magnetfelt ved eventuelle kortsluttninger, og vil derfor i motsetning til deg ikke på noen måte anbefale noen å teste ut direkte kortsluttninger av batteri eller kondensatorer selv, for å opparbeide seg egne erfaringer på dette område.

For å presisere hva jeg mener med "kortsluttnings lignende situasjoner" som du kanskje misforsto, mener jeg meget lave ohmske motstander som kan opptre når en strømforsyning belastes når det tilkoblede utstyret krever dette. En kraftig effekt forsterker som jobber med et musikk signal, vil hele tiden variere motstanden mot 12-14v forsyningen sin, for å kunne trekke den riktige mengden strøm. Dette er sakens kjerne, og er grunne til at man ønsker løsninger for å stabilisere forsynings spenningen, så effekt forsterkeren og andre 12-14v forsynte komponenter får gode arbeidsvilkår.

Ser ellers at Kinetik HC600 tar et eksempel av starting av en V8 bilmotor som et "imponerings" eksempel for salg av sitt produkt.

En typisk 60-80Ah bilbatteri som f. eks driver en 2500w start motor, vil også kunne se denne lasten på en måte som jeg vil angi som en "kortsluttnings lignende" situasjon.

Bruker man ohms lov og regner litt på hva slags størrelser man har med å gjøre ved kjøring av en start motor, ser man kanskje mer hva jeg vil frem til.
    Spenningen over et 12,6v bilbatteri synker typisk ned til 8-9v ved kjøring av starter, noe som gir en amper styrke på 2500/8=312,5A

P=U*I og U=R*I dvs P=R*I*I og R=P/(I*I) dvs R=2500/(312,5*312,5) R~0.0256 ohm. Dette er en ohmsk motstand ved drift, dvs. når startmotoren snurrer å går og driver veivakselen i den motoren som skal startes. Hvor stor motstanden er i det øyeblikket innslags releet kobler inn og skal lade opp stator viklinger og stillestående anker viklinger og skal begynne å rotere på systemet, det er en annen sak, og er egentlig litt redd for at en tilsvarende ekte 100x 1F bank vil kunne lage en "blitslampe" effekt av enkelte komponenter i start motoren, fordi det ikke vil være noe særlig begrensing av strømstyrken helt i starten, og vil tippe den strømmen vil kunne bli på noen tusen ampere høyere enn "normalt", noe det ikke er sikkert alle lederne og kontakt punktene vil like selv med en meget kort belastnings periode.

Sitat Opprinnelig postet av Kinetik

Kinetik HC600 Power Cell

More powerful than 100 1 farad caps!
    Extreme power in a small package. Mount near your amplifier for 800 amps of power reinforcement. Easily starts a V8 engine!

Kinetik HC600 angir f.eks maks strømmer på 850A, men angir ikke ved hvilken spenning og ohmsk motstand dette skjer, men det er en i mine øyne en "kortsluttnings lignende" effekt, ettersom den samlede motstanden i kretsen begynner å nærme seg batteriets indre motstand, og batteri cellenes evne til å kjemisk/galvanisk levere strøm.

Det er klart at den samlede energimengden i et 12,6v 20Ah batteri er mye større enn den energimengden man kan hente ut av 100 stk 12,6-15v oppladede 25v 1F kondensatorer, og at man neppe klarer å spinne opp og starte en bilmotor med denne meget korte tilgjengelige effekten alene uten et blyakkumulator batteri i tillegg, men blir tiden man ønsker effekten avgitt meget kort, for å opprettholde en jevn spenning osv i utstyr som i krever mye strøm i korte pulser, da er det vel neppe noe kjemisk jobbende batteri som klarer samme jobben til en kondensator.

Vil ellers bare stille deg et spørsmål Mr. Morell, som du kan vurdere om du vil besvare.

Ser du ingen forskjell, (fordeler/ulemper) på arbeids prinsipp og virkemåte på et Kinetik HC600 "kondensator batteri" oppgitt til 100F og et ekte oppladet kondensator batteri som består av 100stk parallell koblede 1F kondensatorer sammen med en mer konvensjonell blyakkumulator på 60-100Ah.?

Er ikke blind for å se forden med å bruke et slikt Kinetik HC600 "kondensator batteri" i bilstereo sammenheng, både når det gjelder plass, man slipper å trekke meget grove kabler fra motor rom og bakover (hvis man hindrer at Kinetik HC600 forsyner bilens startmotor, da må man jo dimmensjonere kablene til å tåle 850A uten at det blir varmgang/brann....) og lar Kinetik HC600 bli en strømsterk og stabil kilde som kan plasseres nærme effekt forsterkerne, som derfor kan jobbe mot en stabil strømkilde og holde spenningstap i kabler osv nede.

Er ellers også er alltid klar for en kaffekopp, og eventuelt lære noe nytt, for å si det sånn, men er også tilhenger av å kalle en spade for en spade, og en kondensator for en kondensator og et 20Ah batteri, selv med gode strømleverende egenskaper som et batteri.....

Dette er ikke bare for informasjon, men også for å framvise mitt syn på saken og om mulig få i gang en videre diskusjon rundt bruk av kondensator og ekstra batteri i bil anlegg, og som kanskje kan hjelpe til å forhøye kunnskaps nivået rundt dette temaet.

Mvh.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    Ett par ting:
    En kondensator kan lagre spenning , en spole derimot kan lagre strøm
    Hvis batteriet er ett blybatteri kan det drepes ja, dette skal ikke påvirke ett gelebatteri.

???????
    Kan du utdype denne påstanden??

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •