Kondensatorer..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kondensatorer..

Tenkte jeg skulle lage en trådom meninger og erfaringer om kondensatorer til bil-forsterker.

Personlig har jeg ikke bil (er 14år) men tenker jeg skal ha det.(hvis de ikke koster så mye).

Kondensatorer:
    Alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen.

Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis.

En tommelfingerregel sier at du trenger:
    0,5f kondensator for effekt på inntil 500 watt
    1f kondensator for effekt på inntil 1000 watt
    1,5f kondensator for effekt på inntil 1500 watt

En annen fordel med en kondensator er at den fungerer som et filter som effektivt filtrerer bort støy på strømdelen.

Hvordan skal kondensatoren kobles ?

Kondensatoren skal monteres med kortest mulige kabler til den forsterkeren som trekker mest strøm. Det vil normalt sett være bassforsterkeren. - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet.

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det hadde vært lettere for folk å skrive noe her vis du hadde kommet med noen konkrete spørsmål, om det er noe du lurer på om kondensatorer til bil da?

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator er mer show off. Ett skikkelig batteri er mye bedre enn f.eks syre batteri med en kondis ved siden av

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mere fyldig nå? Så kan dere komme med meninger om det, om dere har det, eller noe å komme med!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en snodig tråd. Lurer du på noe angående kondensatorer, eller ville du vise at du kunne noe om emnet ?
    Det du skriver ser jo riktig ut bortsett fra tommelfingerregelen om verdiene muligens...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kondensator er oppskrytt. Trengs ikke om du har godt batteri, svære nok kabler og et godt jordingspunkt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke vært bekymret for kondensatorer, kjøp deg et skikkelig batteri først å fremst En kondensator vil vel mer stabilisere den allerede eksisterende strømmen om jeg ikke tar helt feil.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer er fine å ha de selv med bra batteri. Blir som ha en forsterker uten kondensator banker. Den dynamisk tilgjengelige strøm effekten øker betraktelig ved bruk av kondensatorer. Men jeg er ihvertfall av den oppfatningen av at flere små kondensatorer yter bedre enn en stor en. De små kan lade seg ut samtidig mens en stor bruker mye lengre tid.

Men man skal jo helst ha et anlegg hvor dette er nødvendig i utgangspunktet. Et gele batteri kan drive det meste av normale anlegg problemfritt ville jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tommelfingerregelen der stemmer faktisk meget bra etter som jeg har hørt

men jeg må si meg enig i flere av dere, at med et ordentlig batteri, gode kabler, og bra jording, da er nok en kondensator mest showoff.

men selvfølgelig, kondensatorer er ypperlige til bruk mot en god subAMP fks. da får forsterkeren en "strømboost" når det trengs, dette vil man merke.

TIl deg som sier at det er bedre med mange små enn med en stor ;

EN stor kon. på fks 1 Farad lader seg ikke noe saktere opp en fks 10 stk på 1/10 Farad. (100mF).

Det er uansett bare snakk om brøkdelssekunder.

Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaaZaN
    EN stor kon. på fks 1 Farad lader seg ikke noe saktere opp en fks 10 stk på 1/10 Farad. (100mF).

Feil.

T = r*c

Ergo, om kapasitansen øker øker også oppladningstiden.
    Det er kanskje ikke snakk om mye forskjell, men det kan utgjøre en del lydmessig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaaZaN
    Den tommelfingerregelen der stemmer faktisk meget bra etter som jeg har hørt

men jeg må si meg enig i flere av dere, at med et ordentlig batteri, gode kabler, og bra jording, da er nok en kondensator mest showoff.

men selvfølgelig, kondensatorer er ypperlige til bruk mot en god subAMP fks. da får forsterkeren en "strømboost" når det trengs, dette vil man merke.

TIl deg som sier at det er bedre med mange små enn med en stor ;

Tenkte mer i retningen av flere 0.5farads kondensatorer mot en på f.eks 10farad.

Er vel en grunn til at forsterkere har flere mindre kondensatorer enn en diger en. Utenom rimeligere forsterkere selvfølgelig (som forøvrig har 1-2 små alene)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det gå å plassere en liten kondensator før CD-spilleren slik at den ikke slår seg av mens jeg starter bilen?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Tenkte mer i retningen av flere 0.5farads kondensatorer mot en på f.eks 10farad.

Er vel en grunn til at forsterkere har flere mindre kondensatorer enn en diger en. Utenom rimeligere forsterkere selvfølgelig (som forøvrig har 1-2 små alene)

Sikkert noen som kan forklare dette med dimmensjonering av interne effekt forsterker kondensatorer bedre enn meg, men slik jeg ser det, er bruken av mindre og flere lytter ikke bare et økonomisk eller kondensatorens hurtighets spørsmål, men mer et praktisk plass problem pga forsterkerens arbeidsprinsipp og konstruksjon.

For at ikke maks oppnåelig effekt i 4 ohm skal være ca 12.5W og begrenset av ±7v ut av en 14V forsyning er vel gjerne Bil effektforsterkere konstruert med en intern switchende strømforsyning som kjører opp spenningen til ganske andre verdier enn 14V for å si det sånn, og kondensatorene internt må jobbe med ganske andre spenninger enn bilens 12-14v anelgg. Den fysiske størrelsen på kondensatorer blir gjerne en del forskellig og større med høyer spenninger, så det ville rett og slett blitt vanskelig å få plass til 1 farad kondensatorer hvis man f.eks dobbler kondensator toleranse spenningen fra 25V - 50V osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharp
    Vil det gå å plassere en liten kondensator før CD-spilleren slik at den ikke slår seg av mens jeg starter bilen?
    Ut i fra slik jeg tenker, hadde vel dette gått på et vis, hvis man vet hvor stor ladningen må være pga motor-startertid og CDspillerens strømforbruk, og man måtte vel i tilegg ty til litt elektronikk med blandt annet en likeretter diode eller lignende, som hindrer at denne dedikerte CD kondensatoren i å avgi 12.6V ladningen sin til bilens elektriske system når spenningen på det får en dropp pga startmotoren. Mulig et eget lite 12,6v blybatteri hadde vært enklere å få til å gjøre denne jobben da en kondensator vel må være ganske stor hvis startmotoren kjøres i noen sekunder, men da måtte man vel også hatt en egen ladekrets for å sikkre mot overbelastnings situasjoner skulle en av cellene kortslutte ol..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

I mitt tilfelle kjøpte jeg en brukt kondensator på 0.5F til anlegget jeg hadde i bilen.

Anlegget var en Phoenix Gold 2240 (tror det var det den het) som var brokloblet til å drive både frontsettet og to 10" boston subber. Jeg var egentlig på et presset budsjett, og dersom du er på et presset budsjett så er faktisk kondensator billigere enn gelebatteri!

Før og etter kondensator er som himmel og hav på standard batteri og hel ok kabler. Stor forskjell i både punch, fjernlys (hehe) og alt annet bortsett fra stereoen som trenge strøm. Ikke tvil om at kondisen gjore jobben sin.

Det var litt spennende å montere kondensator, i allefall når du gjør det dagen etter ei skikkelig "blauta" og ikke bryr deg så mye om rekkefølge, jording osv.

For å si det kort, jeg lærte hardt og brutalt hvordan man ikke skal behandle en fulladet 0.5F kondensator. Det smalt særdeles godt i bagasjerommet på golfen jeg hadde!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Dette var en snodig tråd. Lurer du på noe angående kondensatorer, eller ville du vise at du kunne noe om emnet ?
    Det du skriver ser jo riktig ut bortsett fra tommelfingerregelen om verdiene muligens...
    Ville bare høre meninger og erfaringer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    I mitt tilfelle kjøpte jeg en brukt kondensator på 0.5F til anlegget jeg hadde i bilen.

Anlegget var en Phoenix Gold 2240 (tror det var det den het) som var brokloblet til å drive både frontsettet og to 10" boston subber. Jeg var egentlig på et presset budsjett, og dersom du er på et presset budsjett så er faktisk kondensator billigere enn gelebatteri!

Før og etter kondensator er som himmel og hav på standard batteri og hel ok kabler. Stor forskjell i både punch, fjernlys (hehe) og alt annet bortsett fra stereoen som trenge strøm. Ikke tvil om at kondisen gjore jobben sin.

Det var litt spennende å montere kondensator, i allefall når du gjør det dagen etter ei skikkelig "blauta" og ikke bryr deg så mye om rekkefølge, jording osv.

For å si det kort, jeg lærte hardt og brutalt hvordan man ikke skal behandle en fulladet 0.5F kondensator. Det smalt særdeles godt i bagasjerommet på golfen jeg hadde!
    Jeg vet dette er gammel tråd men

Dagens kondiser kan ikke smelle da de er laget sånn at enden bare blir presset ut. Hvis du tar av klistremerkene på en kondis og ser på under siden så er det ett X hvor kondisen "eser" ut ved kortslutting el noe annet som er kritisk for den. Så det skal ikke smelle nå lenger.

Det var noen over her som skrev at en kondis er mye dyrere enn ett gelebatteri. Stikker du på felleskjøpet og kjøper gul optima koster dette 1499 kr å du får større utbytte enn å kjøpe 1 f kondis til 899 kr?!
    Ett batteri er så klart dyrere, men du vil få mindre problemer med å opprettholde spenningen på kjerra når alt er i bruk. (varmetråder, varme app, stereo, lys osv)
    En kondis kan helt sikkert hjelpe i mange tillfeller, men kan nesten garantere deg at du merker ENDA større forskjell med en skikkelig strøm boks som har kapasitet nok til alt du skal dra på.

Selv har jeg 20 000 w rms i forsterker kraft å det hjalp meg ikke ett pøkk med å sette på0,5 f 1 d 1,2 f 5 f 20 f 50 f.
    Eneste som hjalp var å sette inn enda større batteri enn det vi startet med.
    (å ja vi testet med kondiser i tilleg)

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med deg rizla og ask4me din utsagn er også riktig men grunnen til at flerer små kondiser er bedre enn et stor er egentlig enkelt.... indre motstanden som hver kondis har blir lavere når "flere" motstander kobles i parallel.... ohms lov... og ja oppladnings/utladdnings kurven for kondiser er exponetial og opptil 60% av total kapasitet går fortest resterende 39,9% (ca) tar lengre tid og resterende prosent tar oppnås i praktiken aldri... Et punkt som de fleste ikke tenker over er faktum at de fleste kondiser har en maks spenning på 24volt...hensikten?? hehe...Ellers var jo veldig populart og extra dyre såkalte "hybride" kondensatorer.... fra high end er jo velkjent bruk av forkjellige verdier og typer pga de forkjellige egenskaper til forkjellige frekvenser. Størs betydning av kondiser er på SEKUNDÆR siden av strømsforsyningen -særlig på old school PG forsterkere da de vanlige brukte switch transistorene er noe "treige". Ellers er kondisene i sekundær siden i "serie" med signalen=lyden så kvaliteten har mye å si.

ang at "disco lyset" blir mindre skyldes at dynamon belastes mer hele tiden da kondisen må laddes opp "like fort som den laddes ut" ergo mer slitasje på den...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dynamo produserer vel mengden strøm utifra turtallet på motoren uansett av hva man bruker av strøm i selve bilen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •