Kondensatorer.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
  1. #21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Såvidt mitt trange lille hode har forstått så kommer det an på hva slags anlegg man har, om det lønner seg å ha kondis eller ei.

    Har man (som i noens tilfelle) 20 000 w og trur at det duger med en litt god kondis, så funker vel det utrulig dårlig sikkert.

    Men! har man noe mer fornuftig antall watt(evver ) og ikke alverdens penger å kaste inn i anlegg så kan det være en veldig god ide å smelle på en kondis.

    Personlig har jeg begge deler både batteri OG en svær hybrid kondis(som jeg ikke helt skjønner..... remote på kondisen lissom...)
    Og jeg husker jeg hadde rundt 400w sub forsterker og element baki og kobla en 1 Farads kondis på det, og det blei kjempefint. ALT ble bedre.

    Noe annet jeg ikke skjønner helt, basert utifra erfaring, er hva man skal gjøre for å få levert nok strøm til veldig strømkrevende anlegg.

    Exempel: 2stk. Rocford 10000BD
    2stk JBL 10" GTI bassere
    1stk gammal E30
    1stk 3 farads kondis

    Og bilen stopper nesten!!!! når man drar på.
    Vi har ikke putta i veldig nytt og fancy batteri, men det skulle ikke være så sinnsykt håpløst heller.

  2. #22
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da må du gjøre som meg, å bestille 300 amp dynamo med spennings regulator

    Å ang mitt syn på kondis er at jeg aldri har fått noe utbytte som er merkbart. Men det er bare min erfaring.
    I de fleste tillfeller hvis man ikke har nok strøm i utgangspunktet foran til å lade opp kondensator bankene i ampen, så vil da å kobble på ENDA en kondis gjøre ting verre da denne også må lades opp før ampen får det den skal

  3. #23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor?
    Koster?

  4. #24
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Excessive Amperage - High output alternators by C.S.A.

    Min kom på underkant av 6 lapper med frak og fortolling ferdig levert på døra

  5. #25
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    En dynamo produserer vel mengden strøm utifra turtallet på motoren uansett av hva man bruker av strøm i selve bilen.
    njaa... må self ha en vist turtall for å produsere mer strøm men ellers er spenningen inntil rotoren som justerer spennigen ut av dynamon så regulatøren måler mye spenning det er over batteriet og prøver å justerer rotorens spenning så den blir stabil.....jeg har 14,8-14,9v selv ved tomgang og høy turtall men bruker selv laget regulatør. og dynamon er på 75Amper.... har en Yellow Topp (7år gammelt) og 4 stk Stinger SP800 bak.

  6. #26
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kondensator produserer selfølgelig ikke strøm, bare hjelper til med å dekke raske utladninger og spre dette forbruket tidsmessig ut sånn at batteri og generator kan henge med.

    Det er vel sånn at et batteri heller ikke produserer strøm, men akumulerer opp energien ved en "kjemisk" prosess, og det sier vel seg selv at alle ledd i strømforsynings kjeden og forbrukere må stå i forhold til hverandre, skal dette bli brukbart, og at det er de eventyuelle flaskehalsene som setter begrensingene.

    Ellers det med bilens generator, så er den ofte konstruert så den kan gi maks ut effekt innenfor vanlige brukte turtalls områder, og det er laderegulatorens styring som bestemmer hvordan dynamoen jobber, slik at man får ikke ut mer effekt og kan overbelaste den ved (for)høye forbruk på bilens elektriske anlegg. (dvs spenningen i bilens anlegg går ned til under 12.6v og blyakumulatoren tappes ). Prinsippet i en vekselstrøms generator i en bil jobber etter, kan vel beskrives slik at laderegulatoren styrer magnetiseringen av den motor drevene roterende delen,(oftest via børster og sleperinger som mekanisk slites, men som ikke direkte belastes med strømstyrken som dynamoen avgir) og dette roterende magnetfeltet omsettes til vekselstøm i de 3x spolene, som så blir likerettet via sine respektive dioder og kobblet sammen så dynamoen avgir en litt grov form for likestrøm. (man kan tenke seg tre 120gradesr faseforskyvede sinus spennings kurver der kurvene på minus siden blir speilet om 0volt aksen og man har spenningen målt mellom 0Volt og toppen av sinus kurven som får en liten bue ned på hver side til neste topp. (noe som i bilstereo sammenheng kan skape støy) Både bilbatteriet og en eventuell kondensator vil være med på å redusere undertrykke disse spennings støy toppene fra dynamoen på en god måte, og man ser vel også litt av problemstillingen med støy ved å lagge signalkabler nært og langs med strømforsynings kabler.

    Det som vel kan være et problem med en dynamo som kjører på maks i bilstereo sammenheng, er at omgivelses temperaturen i mototrommet kan bli ganske høy når bilen står "parkert" og kjølingen fra fartsvinden uteblir.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  7. #27
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    må vel også nevnes at rippel frekvensen varierer med turtallet... og når du nevner temperatur ask så er det slik at dynamons kapasitet reduseres med 10-20% ved økt temperatur... rippel støyen og RF støy som oppstår har den samme symetriske karakteriskt derfor er pseudo balanserte inngangs forsterkere ganske innmume mot støy i det elektriske systemet. Store kondensatorer er dårlige til å undertrykke den type støy -velkjent sak i vanlig hjemme elektronikk- ellers at ladde spennigen skal helst være temperatur betinget.... men i våre bredde grader er ikke noe stor problem.

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Gel batteri

    Hadde det vært en ide og ha et par ekstra batterier i bag.rommet med bryter under dashen for showspilling? Slipper jo da å tenke på flatkjøring og unngår startproblemer når øresusen kommer.

    En god ting å tenke på angående gelebatterier er at spiller du det flatt uten å lade det skikkelig opp etterpå så blir det ødelagt, å tro at dynamoen tar seg av det ved kjøring er det samme som å regne med at kjerringa rydder opp etter guttefesten din...

    Å kjøre rundt med halvladet gelebatteri går helt greit siden det som regel er nok til å starte bilen, men batteriet blir da "vandt" med å være halvladet og tar til slutt ikke imot nok til å bli topp ladet og vil da fungere dårligere enn et gammelt syrehode.

    Personlig velger jeg både gel.batteri og kondensator, Camaroen min suger da uansett en del bens så det blir småpeng i forhold uffda

  9. #29
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ikke helt enig med deg halford det du nevner var den såkalt "minne tilstand" men det er først og fremst på syrebaterier som dette "minne tilstand" er mest kritisk, derimot gele baterier er mye bedre på dette selv om ion/lithium batt er enda bedre. Alfa omega er ikke mye strøm dynamon leverer men hvor høyt ladde spenningen er... jeg har nevnte dette flere ganger men det er jo dette som de fleste har vanskelig for å forstå

  10. #30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Åhei! Trådløfting....

    Var ganske ivrig med bilstereo før (et søskenbarn av meg og jeg var med på NM i bilstereo i Trondhjem i -92 mener jeg, og tok tredje plass :-D ), anyhow. Har stort sett kjørt med to relativt store Alpine forsterkere i alle år, og merket ganske stor forskjell med en kondis. Bassen ble MYE kjappere og kontant. Har alltid hørt det at en kondis klarer å levere strøm til forsterkeren MYE kjappere enn et hvilket som helst batteri. Er jo litt mere pes å kjøre rundt med ekstra batteri i bagasjerommet. Uansett så er hverken ekstra batteri eller kondis noe erstatning for en liten dynamo. At den leverer nok strøm er første bud. Og selvfølgelig høy nok spenning ja...... Er vel 14.4V som er det ultimate ved +20C. Blir spenningen høyere begynner et vanlig syrebatteri og koke. Faktisk en del nyere biler som har temperaturføler på batteriet for å justere ladespenningen høyest mulig etter temperaturen på batteriet. I kuldegrader kan spenningen fint være høyere.

    Så også at en skrev at nye kondiser ikke kan smelle pga at det er laget et kryss i endelokket. Greit, de eksploderer kansje ikke, men jeg vil ihverfall ikke være i nærheten av en 1 Farads som settes på feil polaritet. Kondiser på 1/1000 dels størrelse smeller som f... ved feil polaritet...

  11. #31
    Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sharp
    Vil det gå å plassere en liten kondensator før CD-spilleren slik at den ikke slår seg av mens jeg starter bilen?
    Det er bare å koble strømmen utenom tenningslåsen det.

  12. #32
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe... ja det var i trønheim den første "uofisielt" bilstereo konkurranse da drå jeg helt opp ditt og... drå hjem med en andre plass

    uansett de fleste kondensatorer beregnet til bil har en påtrukk spenninv på 24volt... derfor smeller de ikke ved feil polaritet med 12-15volt... og så store kondiser har ikke en kris men en gummi prop som håper ut ved overtrykk... skal det smelle må det brukes mange ganger høyere spenning enn det som er mulig å få i en bil... og ja, det hjalp mye i 90 tallet da du selv vet at det eneste man hadde var jo vanlige syre batterier og de fleste forsterkere hadde vanlige bipolare transistorer i PWM (power supplyene) imotsetning til bedre og mer effektive mosfet som er vanlig nå + gele batterier...

    sharp: det er "nesten riktig" det du anbefaler... borsett at man må sette en diode i serie med strømmen slik at kondisen ikke tømmes når belastningen drar strøm fra batteriets ende.... dessuten må kondisen ha minst 0,5uF ellers er ikke nok... en kondis levere mye strøm men bare i noen brøkdeler... hehe.... men er nok en bedre ide det bjarne nevner

  13. #33
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Det er bare å koble strømmen utenom tenningslåsen det.
    Nå er det vel i de originale bilanlegg ofte spenningsdroppet i den ene strømkilden (bilbatteriet) som skal trekke rundt startmotoren og drive CD spiller og resten av bilanlegget samtidig som er årsaken til at CD spilleren får tidsavbrudd ved start, og ikke kobblingene i selve tenningslåsen. Da kan jo en backup condensator med en form for likeretter som hindrer utladning være en mulig løsning.

    Det kan selfølgelig som du er inne på bjarne82 også hende at man må vri tenningslåsen helt tilbake og bryter CD power forbindelsen hvis tenningslåsen er konstruert for å ikke kunne kjøre startmotoren igjen etter første forsøk osv, og da kan jo en litt mere direkte utenom kobbling være løsningen. Dette gir en litt større mulighet for jevnere drift uavhengig av tenningslåsen, men kan vel også føre til eventuelle neggative bi effekter som flatt batteri osv hvis man ikke husker å slå av alle strømforbrukerene i en lengere periode uten ladestrøm.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  14. #34
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    hehe... ja det var i trønheim den første "uofisielt" bilstereo konkurranse da drå jeg helt opp ditt og... drå hjem med en andre plass

    uansett de fleste kondensatorer beregnet til bil har en påtrukk spenninv på 24volt... derfor smeller de ikke ved feil polaritet med 12-15volt... og så store kondiser har ikke en kris men en gummi prop som håper ut ved overtrykk... skal det smelle må det brukes mange ganger høyere spenning enn det som er mulig å få i en bil... og ja, det hjalp mye i 90 tallet da du selv vet at det eneste man hadde var jo vanlige syre batterier og de fleste forsterkere hadde vanlige bipolare transistorer i PWM (power supplyene) imotsetning til bedre og mer effektive mosfet som er vanlig nå + gele batterier...
    Ja er noen år siden jeg var ivrig som sagt, så sikkert mye som har forandret seg siden den gangen, men den gangen hjalp det hvertfall MYE! Og jeg bruker fortsatt Alpineforsterkere fra den tiden, så derfor henger også kondisen med :-) Hm, stemmer det med feil polaritet? Jobber på bedrift som produserer elektronikk, og hender en og annen gang at det blir montert en lytt feil vei.. Og det smeller som f.... Selv om spenningen er langt under grensen. Vi bruker også masse små plast-metallfilms kondiser, overflatemontert. Og en 47 microF smeller som helsike, og lager en 20-30 cm høy stikkflamme ved feil polaritet. Skvetter bra da ja :-D

  15. #35
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    overflatemonterte komponenter har pga små dimensjoner andre spec en "standar" kondiser... -plast og metalfim er vanligvis ikke polariserte- men med høy nok frekvens så smeller de og

  16. #36
    Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=ask4me2]Nå er det vel i de originale bilanlegg ofte spenningsdroppet i den ene strømkilden (bilbatteriet) som skal trekke rundt startmotoren og drive CD spiller og resten av bilanlegget samtidig som er årsaken til at CD spilleren får tidsavbrudd ved start, og ikke kobblingene i selve tenningslåsen.

    Det kan selfølgelig som du er inne på bjarne82 også hende at man må vri tenningslåsen helt tilbake og bryter CD power forbindelsen hvis tenningslåsen er konstruert for å ikke kunne kjøre startmotoren igjen etter første forsøk osv, og da kan jo en litt mere direkte utenom kobbling være løsningen.

    Så sant så sant.... Akurat dette jeg mente. Gadd bare ikke skrive det fullt så utfyllende!

    Men ble nok sikkert mer forståelig for trådstarter ...

  17. #37
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    overflatemonterte komponenter har pga små dimensjoner andre spec en "standar" kondiser... -plast og metalfim er vanligvis ikke polariserte- men med høy nok frekvens så smeller de og

    Må bare presisere her :-D Nerdemodus... Skal ikke banne på hva slags kondiser det egentlig er, husker ikke i farten, ikke keramiske.. Men er hverfall polariserte, OG overflatemonterte. Sitter i div. likespenningsapplikasjoner, altså ikke noe frekvenser.. OG smeller som ****, hehe

  18. #38
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå vil vel i alle tilfeller en blyakkumulator jobbe på en senere og en helt annen måte enn en kondensator, uavhengig om det er snakk om et vanlig blysysre eller gel basert batteri. Kondensatoren jobber med elektiske ladninger, og en blyakkumulator med en litt tregere kjemisk/elektrolyttisk virkemåte.
    Det beste vil vel også oftest være å kjøre i tilegg til bilens generator en både og og ikke en enten eller løsning med batteri og kondensator, hvis man vil kjøre med en mest mulig stabil strømforsyning til bilanlegg.

    Når det gjelder maks spenning og kondensatorer, må man vel altid ta hensyn til de spenningstopppene man får i den inkobblede kretsen. En likestrømms generator i en bil, har ikke en helt jevn likespenning ut ved sin angitte lade og arbeids spenning. Slike vekslende spenningstopper fra en kombinert med kondensatorer og likeretter dioder, brukes blandt annet i en del sammenhenger der man ønsker å pumpe ut meget høye spenninger med forholdsvis små effekter og strømforbruk. Typisk i elektostat høytalere og CRT quadruplere osv. Det er med andre ord viktig at man bruker kondensatorer riktig ut i fra den kretsen man bruker den i, så man ikke får seg en del uheldige overraskelser. Er derfor også litt usikker på om den CD spiller power backupen med en stor kondensator og likeretter diode bare er så lurt, hvis man ikke samtidig sikkrer at ikke spenningen kan øke på.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  19. #39
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RaymondJ
    Må bare presisere her :-D Nerdemodus... Skal ikke banne på hva slags kondiser det egentlig er, husker ikke i farten, ikke keramiske.. Men er hverfall polariserte, OG overflatemonterte. Sitter i div. likespenningsapplikasjoner, altså ikke noe frekvenser.. OG smeller som ****, hehe
    oss "nerder" imellom da må det nesten være tantal elektrolytter... ja, de smeller men du vil ikke se tantal kondiser i de vanlige størrrelser som brukes i biler

    samtidige ask4me må du huske at PWM i en bilforsteker jobber med en switch frekvens på over 30Khz -på de laveste- så den ripplen som eventuelt er igjen etter trippel likereting fra dynamon og utjevnet av en over "100,000 Farads" batteri så gir dette en annen strømtreks karakterisktik, der en kondensator på 1-2Farad har lite betydning i praksis...

    må jo nevnes at kondensatoren blir aldri "toppladdet" heller... da batt/ladde-spenningen er rundt 60% av maksimal påtrykkt spenning som kondensatoren tåler... så i praksis vil kondensatoren hele tiden trekke strøm fra batteriet og gi mer belastning til dynamob/batteri i tilleg til forsterkeren (dette er grunnen til av "discolyset" jevner seg ut da dynamon belastes mer konstant=større slitasje), en kondis til 16 eller 18volt hadde egnet seg bedre og de kondensator bankene som er innebygd i forsterkeren ved inntaket -hvis den er av kvalitet- er gjerne på 16volt som fungere mer optimalt....

    nei, nok nerd modus!

  20. #40
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Oslo
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har et spørsmål her: Jeg og noen kamerater holder på med russebil anlegg, da vi er russ denne våren. Vi har imidlertid fått et lite problem. Vi har tre forsterkere; to på 800 watt og en på 1000 watt. De to på 800 watt har tilkoblet to subber, mens forsterkeren på 1000 w kjører fire mellomtone/diskant høyttalere. Vi har et eget batteri til anlegget, samt et separat "kjørebatteri". Problemet vårt er rett og slett at forsterkeren på 1000 w ikke vil spille musikk, men går heller i "protect".. De to andre forsterkerne derimot lyser grønt og fungere knall bra.

    Noen som har noen innspill til hva som kan være galt her?

    På forhånd takk..
    Hegel H80 - Dynaudio Excite X14 - Nordost Blue Heaven - QED XTC

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •