Hjelp til valg av kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av kasse

Jeg har kjøpt dette elementet (cerwin vega v-max 12.4) Cerwin Vega Products - V-Max 12" Subwoofer
    I følge spesifikasjonene/brukermanualen så anbefales en kasse på 29 liter med bassrefleks og 20 liter i lukket kasse.. http://cerwinvega.com/products/pdf/m...oferManual.pdf

Jeg har forsøkt forskjellige kalkulatorer på nettet som regner ut hvor stor kassen skal være og alle kalkulatorer sier 49,1 liter med bassrefleks og ikke 29 som er oppgitt fra cerwin vega selv.
    Grunnen til at jeg er skeptisk til deres anbefalte størrelse er at jeg har nå en kasse på 27 liter som er lukket og det gir ingen bass. Med gain og bassboost på max på min 1*450 w monoblokk (i 4 ohm) så spiller den ok, men uten bassboost blir det ingen lyd i det hele. Det betyr vel at det er altfor liten kasse.
    Jeg skal bygge en kasse med bassrefleks for å teste om det blir bedre.

Hva ville dere ha gjort? Bygget en på 29 liter eller gått etter kalkulatoren og bare bygge en på 49,1? 29 liter er jo utrolig lite!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kasseforslagene fra CV er optimalt (mer eller mindre) for bil, de kalkulatorene du finner på nettet, er ofte beregnet på innebruk. Og hvis du ser på kassene CV anbefaler, er de i std us mål til alle elementene; 0,75 - 1 & 2 kubikkfot.

Har du allerede en kasse på 27 liter, er det ingen vits i bygge en ny på 29 liter.

Jeg har to forslag som du burde kunne teste ut rimelig greit:
    1. Reduser volumet i kassen du har ned til 18-20 liter, dette gjør du enkelt med å legge inn treklosser, platebiter e.l. i kassen. 27 liter er faktisk for stort volum!

2. Sett inn bassrefleksrør i kassen du har, 27 eller 29 liter spiller liten rolle.
    MEN du får et stort problem.
    Skal du sikre deg mot blåselyder i porten bør du bruke et 4" (10cm) rør, og da blir lengden 102 cm!
    Ikke lett å få en meter med rør ned i en kasse på 27 liter......:-?
    Eneste muligheten i praksis er vel derfor å benytte 7 cm rør, lengde 47 cm, og benytte kon i begge ender av røret.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Skal prøve det.
    CV oppgir 20 liter i lukket kasse. Har de da tatt hensyn til spolen? Må jeg ikke plusse på litt om spolen f.eks er tre liter så blir kassen 23?
    Jeg la inni 5,5 liter med tomme brusflasker De er jo helt tette og tar bort 5,5 liter av kassen. Skal ta å montere nå så får vi se. Blir det ikke bra nå så må det være noe galt med elementet mitt. :evil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •