Bedre lyd med fabrikmontert cd spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd med fabrikmontert cd spiller

Har en BMW E46 som trenger en oppgradering på lyd-siden. Har fabrikkmontert business cd-spiller som jeg kommer til å beholde. Vurderer å forsterke signalene til høytalerene med en i-soamp (http://www.i-sotec.com/pdf/ahi_07_04_036.pdf) og bytte til et nytt komponent sett foran (DLS, Focal, andre?). Ønsker også et bedre bassfundament men kommer ikke til å sette inn en diger kasse bak i bilen.

Målet er altså en forbedring av lydbildet (det oppleves ganske skarpt med lite fundament) uten at det originale utseende kompromiteres eller plasskrevende elementer installeres.

Prismessig kan det ligge et sted rundt 4-6000,-.

Er det noen der ute som har ideer basert på mine forutsetninger? Forslag til løsninger, høytalere etc:?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt frontsett med en god forsterker burde kunne gi deg det du ønsker.

Eks.
    Focal 130 KF
    og
    Helix B2

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå pleier ikke overganger fra høytaler utganger til signal kabler være noe spess gode, men må du så må du.

Eg ville ha byttet spiller, men men. det er bare min mening.

Uansett så har eg selv Focal høytalere fremme og Helix A4 reference forsterker i bilen. Synes dette spiller meget bra.

Skal du ha noe mere fyldig lyd bilde så slipper du nok ikke unna en sub. men du kan jo event plasere en i hjulbrønnen. har dette selv, funker helt ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Utgangspunktet mitt er at jeg vil beholde det originale utseende i bilen samt unngå plasskrevende innstallasjoner. Jeg er inneforstått med at elektronikken i headunit er viktig men det vil ikke bli hjemmestereo lyd i bilen på et begrenset budsjett uansett. Ser av amerikanske BMW forum at mange mener at elektronikken faktisk er ganske OK i de original monterte unitene, men at det mangler effekt samt at høytalerene er noe "tamme"!

Det må da finnes flere i min situasjon som ønsker seg bedre lyd en det fabrikkmonterte uten å fjerne den integrerte cdspilleren?

Når jeg fader ut bakhøytalerene så forsvinner bassen så og si helt. Vil det da si at høytalernene bak kun spiller bass? Vil en oppgradering av disse til noen bedre og evt forsterke signalene til disse med en egen forsterker være en ide? Jeg har forstått det slik at ettersom det ikke er delt bakseterygg i min bil og at BMW generelt er meget tette mellom bagasjerom og kupe så bør en subwoofer montert der være av det kraftige slaget for i det hele tatt få en grei effekt av dette.

Vil det være bortkastet å åpne ski-posehullet mellom i baksetet og montere en åpen subwoofer der? Dette burde i allefall gi en plassbesparende innstallasjon! Noen som har erfaringer med slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at elementene i hatthylla gir mer bass er vel fordi det er 6,5" mens framme er det 5,25"? I tillegg er "kassen" til disse, som er bagasjerommet større, framme er det såvidt det er noe rom bak elementene.

Hvis du vil bruke den originale spilleren er det vel signalkabler i form av enkeltledere som går bak til en ekstern forsterker til bakhøytalerne som sitter bak et panel i bagasjerommet......antakelig på venstre side.....vet ikke sikkert men jeg tror det er slik, er slik i 5-serie ihvertfall.... disse burde være mulig å få koplet på phonokontakter slik at du kan koble på en forsterker.

Når det gjelder sub må du nok åpne skiposehullet ja....å ta av isolasjonen på bagasjeromssiden av bakseteryggen vil også slippe fram til mer bass.

Vil også anbefale deg å ta en titt på bimmers.no for å se hvordan andre har løst problemet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt en BMW så vet ikke hvordan cd spillern lyder, eller hva tilkoblings muligheter en har på denne.-

men antar du ikke har linjeinnganger på denne, du må da event bruke en konverter fra høytalerer kablene til phono kabler ( Bilradiospesialisten - Basic B12001 Høyttaler til RCA omformer )

Så ville eg ha startet med å koble til en ekstern forsterker til eksisterende høytalere. feks en 5-6 kanals Helix eller DLS.

Da ville du fått ett mye fyldigere lydbilde og kunne om det trengs koblet til en subb for å nå di lavere frekvenser og.

Dersom du finner ut att disse orginale høytalerere ikke duger så hadde eg valgt Focal i alle kanter, men her er jo smaken på høytalere som baken, delt i to.

Men alt spørs jo på penger da.
    -En Overgang fra høy-nivå til lav-nivå ( phono ) koster vel fra 200,-
    -En GOD forsterker. 4-6 store
    -Høytalere, feks focal 165 i alle kanter. ca 5000,-
    -Strøm, signal kabler. ol for oppkobling - 500-1000,-
    - en GOD 8" eller 10" 1000-2000,- spørs hva du klarer å få plass til i skipose hullet. ( vet ikke hvor stor dette er. men du kan jo montere på tvers feks. )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for excellente innspill! :-D

Er ikke så skråsikker på om jeg vil ha en sub i bagagerommet. Er det en åpen løsning så vil varierende lastevolum trolig påvirke lyden også. Ønsker ikke en kasse.

En mulig løsning for å få mer fylde vil være å innstallere noen slike.

JL Audio: Products

Er det noen som har erfaring med disse?

Takk også for tilbakemeldinger på forsterkere og høytalere. Hvis det blir noe i denne ligaen så vil jeg nok vurdere å se hva jeg kan skaffe brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den JL subben var ikke dum, har aldri hørt det selv, men vet JL har fått mye hyll.
    men så er det jo sikkert noen som hyller Mark og..

Såg foresten du hadde DLS hjemme, da må eg bare annbefale dls til bil og.
    DLS reference serien spiller fantastisk bra, Bilradiospes i bergen har disse utstilt så du kan lytte til forsjellene på seriene. ( blir jo ikke optimalt uansett da, drevet med cd spillere og i for stort lokale, men en får ett følse om det er noe bra )

Hadde i min gamle passat DLS reference 6" komp sett fremme. dette ble drevet av en DLS Reference 2*50 w forsterker. spilte meget dypt og pent.

Focalene som eg har nå går ikke like dypt desverre, men er en helt annen lyd og. ville prøve noe nytt denne gangen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne godt tenkt meg DLS i bilen også. Er meget godt fornøyd med de jeg har hjemme. God presis bass! Ikke skarp diskant og jevnt over et pent sammensatt lydbilde.

Mulig jeg går for et komponent sett fra DLS foran med tilhørende forsterker i første omgang. Ønsker en relativt lettvint (dvs. rask og minst mulig plundrete innstallasjon) uten at det blir altfor kostbart. Ønsker ikke å modifisere åpninger så det begrenser seg nok raskt hvilke elementer som kan benyttes. Man kan vel få tak i adaptere for grei festing av høytaler elementer men innbygingsdybden er ofte begrenset. Tror det er noe rundt 5.5 cm åpning.

Hvem er det som forhandler DLS til bil i Oslo og omegn?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •