To stk Bilstereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question To stk Bilstereo

Hei!
    Jeg skal montere 2 stk bilstereo i nye bilen min, og trenger litt brainstorm på hvordan gjøre det og hva som finnes av hjelpemidler.

Bilstereo 1:
    Vanlig CD+Radio 4x høytaler ut og 2x RCA ut.

Bilstereo 2:
    4x RCA ut, 2x RCA inn.
    Veldig dyr stereo som med hurtigkobling kan plukkes ut og legges igjen hjemme.

Så...
    Problemstillinger:
    - Bare den ene har power utgang. Og den har ikke RCA inngang. Dvs. Må vel inn med en forsterker
    - Har bare ett sett med høyttalere
    - Halve vitsen med Bilstereo 1 er at den skal virke selv om Bilstereo2 har blitt igjen hjemme.

Mulige løsninger:
    - Forsterker med to innganger som enten velger automatisk eller med en bryter som monteres lett tilgjengelig.
    - Forsterker som kan ta en RCA inn og en power inn og switche mellom disse?bg
    - Switch som kobler mellom to RCA-sett eller mellom to forsterkede kilder og inn på høytalkerene
    - Bytte ut Bilstereo 1 med noe billig som har RCA-inngang
    - Ideelt: En løsning der Bilstereo 1 går inn på Bilstereo2 sin inngang når denne er der, og ut på enten forsterker eller ut på sine egne høyttalerutganger når Bilstereo2 ikke er der.

Dette er en bil med canvas-tak så det vil uansett ikke være topp audio-kvalitet.

Noen som har noe innspill eller tips til om noe av dette utstyret er mulig å få tak i?

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her høres helt tullete ut..

Først og fremst så heter det headunit fremfor bilstereo 1 og 2.

Og for det andre, her blir det bare synsing og gjetting siden du ikke sier noe om hva det er du faktisk skal montere....

Bruk f.eks to pioneer spillere
    Pioneer DEH-P30MP eller DEH-P4800MP som den billige spilleren og Pioneer DEH-P88RS som den dyre.

Men uansett blir det ett tungvindt system og jeg skjønner ikke helt vitsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jmariuse
    Hei!
    Jeg skal montere 2 stk bilstereo i nye bilen min, og trenger litt brainstorm på hvordan gjøre det og hva som finnes av hjelpemidler.

Bilstereo 1:
    Vanlig CD+Radio 4x høytaler ut og 2x RCA ut.

Bilstereo 2:
    4x RCA ut, 2x RCA inn.
    Veldig dyr stereo som med hurtigkobling kan plukkes ut og legges igjen hjemme.

Så...
    Problemstillinger:
    - Bare den ene har power utgang. Og den har ikke RCA inngang. Dvs. Må vel inn med en forsterker
    - Har bare ett sett med høyttalere
    - Halve vitsen med Bilstereo 1 er at den skal virke selv om Bilstereo2 har blitt igjen hjemme.

Mulige løsninger:
    - Forsterker med to innganger som enten velger automatisk eller med en bryter som monteres lett tilgjengelig.
    - Forsterker som kan ta en RCA inn og en power inn og switche mellom disse?bg
    - Switch som kobler mellom to RCA-sett eller mellom to forsterkede kilder og inn på høytalkerene
    - Bytte ut Bilstereo 1 med noe billig som har RCA-inngang
    - Ideelt: En løsning der Bilstereo 1 går inn på Bilstereo2 sin inngang når denne er der, og ut på enten forsterker eller ut på sine egne høyttalerutganger når Bilstereo2 ikke er der.

Dette er en bil med canvas-tak så det vil uansett ikke være topp audio-kvalitet.

Noen som har noe innspill eller tips til om noe av dette utstyret er mulig å få tak i?

Marius
    Hva i huleste skal du med to spillere i bilen.Du kan jo bare høre på en av gangen.Fatter ikke helt hva du har tenkt her så vennligst forklar litt nærmere hvorfor du vil ha det slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger visst litt oppklaring her.
    - Headunit 1 er en vanlig Radio/CD spiller Philips RC660. Den skal jeg bruke fordi
    -- Headunit 2 har ikke CD spiller
    -- Headunit 2 ikke alltid er i bilen, og jeg vil ha musikk når denne ikke er der

- Headunit 2 er en PC som kjører linux, spiller mp3-filer, internet-radio, IP-telefon, har navigasjon etc.
    -- Headunit 2 tør jeg ikke legge igjen i bilen når jeg parkerer den. Kostet ca 20.000kr da den var ny. Hvis jeg skal steder hvor det ikke passer å ha med Headunit 2 inn så blir den hjemme.

Mvh
    Jan Marius Evang

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... men okei du MÅ lage en AUX inngang på stereo1 slik at den kan spille av fra stereo 2... vanskeligere er det ikke.... men i praksis er litt verre: du må skaffe skjema over Philipsen og bruke et av tilgjengelig bølgene i radion... ellers det aller enkleste er å sette en sender ved utgangen til stereo 2 og stereo 1 "tunes" til denne frekvensen i FM båndet... voila!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jmariuse
    Trenger visst litt oppklaring her.
    - Headunit 1 er en vanlig Radio/CD spiller Philips RC660. Den skal jeg bruke fordi
    -- Headunit 2 har ikke CD spiller
    -- Headunit 2 ikke alltid er i bilen, og jeg vil ha musikk når denne ikke er der

- Headunit 2 er en PC som kjører linux, spiller mp3-filer, internet-radio, IP-telefon, har navigasjon etc.
    -- Headunit 2 tør jeg ikke legge igjen i bilen når jeg parkerer den. Kostet ca 20.000kr da den var ny. Hvis jeg skal steder hvor det ikke passer å ha med Headunit 2 inn så blir den hjemme.

Mvh
    Jan Marius Evang
    Se det ja,nå ble jeg en smule klokere! He he fatta ikke noe til og begynne med.Men nå fikk du jo løsningen av Matador så da blir det vel orden på det
    Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    hehe... men okei du MÅ lage en AUX inngang på stereo1 slik at den kan spille av fra stereo 2... vanskeligere er det ikke.... men i praksis er litt verre: du må skaffe skjema over Philipsen og bruke et av tilgjengelig bølgene i radion... ellers det aller enkleste er å sette en sender ved utgangen til stereo 2 og stereo 1 "tunes" til denne frekvensen i FM båndet... voila!
    Hei, takk for tipset.

Fikk tak i en sånn sender nå. virker som en god ide. Ikke særlig god lydkvalitet, men kan leve med det intil videre. Masse støy fra f.eks. vinduspyler også...
    Jeg skal sjekke over kabler og se om jeg har noe feritt liggende. Kan jeg jorde utsiden av signalkablene?

Den senderen forventer "walkman" type utstyr (hodetelefoner). Min Headunit 2 har bare line-ut, kan det skape problemene?

Marius

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det, da line out på bærbare stort sett er bergnet på hodetelefoner, eller stereoanlegg.

Men har ikke headunit 1 noen aux in? Eller rca inn om du vil?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Headunit 1 har ikke noe line-in... da hadde ting blitt mye enklere. Kunne jo byttet den ut med en som har det. De koster vel ikke mer enn 500kr for en billig en.

Headunit 2 har 4 kanaler Line-Out med RCA-plugger og hvis hukommelsen min er rett så er det en Philips DSP med Burr Brown Op-amps som sitter rett innenfor der.

Marius

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •