Kassetips til RF T215D2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Nautix sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kassetips til RF T215D2

Hei

Jeg bytta bort noe bilstereo jeg hadde liggende mot en Rockford T215 i sommer..
    Ettersom de hadde ferie hos møbelsnekkern der jeg vanligvis handler MDF, måtte jeg sette elementet i en liten lukka kasse jeg hadde liggende bare for å teste og å spille den inn..
    Denne kassa er så liten (husker ikke volumet) at elementet måtte monteres "ut av kassa.. Noe som igjen fører til at hele greia velter når jeg kjører, RF'en veier tross alt 28kg..

Lat som jeg er, fant jeg heller bagasjestropper å feste kassa med i stedet for å handle MDF når ferien var over.

Men nå er jeg lei av det elendige oppsettet mitt, så jeg tenkte å endelig bygge meg en skikkelig kasse.
    Problemet nå er det at jeg ikke er sikker på hva slags og hvor stor kasse jeg bør bygge. Det eneste som er klart er at den skal bygges i 25-30mm MDF og gå inn i bagasjerommet...
    Anlegget står i en 03 Passat Sedan. Forsterkern er forøvrig en BD1501 som jeg er klar over ikke er noe godt alternativ, da den ikke er stabil i 1 ohm, men den skal nok byttes når jeg kommer over et godt alternativ.

Er det noen av dere andre her som har en lik sub eller noen erfaringer med den, som kan anbelfale kassetype og litervolum ?
    Er blitt anbefalt noen og 70 liter med to 4" porter av noen dB entusiaster, men er redd det blir litt for mye dundring, og litt lite "musikk ut av det ?

Kan godt tenke meg en lukket kasse da jeg likte den stramme kontrollerte lyden bedre enn "jallabassen fra alle de porta kassene jeg har hatt på tidligere subber.
    Men må jo ha litt trykk og dypbass også...

Takker for forslag

Mvh Eivind

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve på å få undersøkt dette litt mer i morra.
    Vil bare si at du kan få vel så stram og fin bass med portet kasse som med en lukket. Alt er så å si avhengig av riktig kasse og tuning frekvens. De fleste som lager kasse prøver på å holde seg rundt 35 Hz.
    Rf sine kasse annbefalinger pleier som regel å tillfredsstille de fleste musikk typer. Så selv om kassa er portet vil du ikke nødvendig vis på rummle bass som du frykter.
    En "bekjent" av meg driver Autosound - Din kilde til de store lydopplevelser i bil
    Ta gjerne kontakt med en som heter Leif. Han har bygget MANGE biler med Rockford Fosgate å har god snøring på hva han holder på med.
    Så hvis du vil ta deg bryet med å kontakte disse, å det ikke høres helt på greip eller du fortsatt ønsker andre til å komme med en mening så legg gjerne inn ett nytt svar.
    Forsterkeren din vil yte nok til å få nok lyd av det elementet. Kjører du det i 4 ohm så får du enda mer headroom som du kan få nytte av når du vil spille mere SQ.

Answer Nederst på denne siden finner du Rockford Fosgate sin annbefalte kasse

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag: 30-32 liter lukket kasse. Da burde du få stram og fin bass med bra trykk, hvis du har forsterker som orker vel og merke.

Elementet trives nok enda bedre i en 5. orden (bandpass) kasse, men problemet blir å få plass til bassrefleksrørene. Skal du unngå blåselyder med fullt trykk på denne, ville jeg anbefalt 3 stk 4" rør, og når lengden da blir 50cm pr rør blir det ingen enkel oppgave i et lite kammer.
    Selv er jeg ingen tilhenger av 5.ord, da de ofte blir kjedelige/slitsomme å høre på i lengden pga sin ensformige lyd.

Ønsker du mer trykk er nok 90 liter bassrefleks et godt valg.

Men førstnevnte er uten tvil hva jeg ville valgt.

Newcomer Nautix sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.
    Dette var interessant. Jeg skal prøve å kontakte Autosound.
    Syntes også forslaget på lukket kasse kunne virke spennende..
    Får prøve å komme i gang med bygging til helgen.
    Takk for hjelpen

Mvh Eivind

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •