Tips til høyttalere og forsterker i bil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer carlh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tips til høyttalere og forsterker i bil?

Jeg vurderer en av to mulige løsninger:

A - Basskasse med forsterker i tillegg.
    B - Bakhøyttalere i hattehylla (7x10"?), muligens med forsterker.

Fra før av så har jeg et par Kenwood tweeters i dashbordet og Kenwood 6 tommers "mellomtoner" i dørene på min Golf3.
    Er det noen som har noen gode tips til meg når det kommer til merke/modell/pris/forhandler? Det er endel år siden jeg var spesiellt aktiv innen denne sjangeren. :-?

Kanskje det hele hadde blitt bedre med en basser enn med et par bakhøyttalere?
    Det er her ikke snakk om noe hifi anlegg jeg er på jakt etter!!! Men jeg liker god lyd veeeeldig masse! :twisted:
    Om jeg skal ha meg basskasse vil jeg nok bygge denne selv (kjempeflink med hammeren!!! :grin, så om noen av dere har noen bra tegninger/ideer som passer inn i hekken på en Golf3 så JATAKK!!! :-)

På forhånd takk, folkens!!

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg linker deg videre til to linker (lange) som kanskje kan hjelpe deg litt på vei.
    Tror også det svarer ganske godt på spørs dine. Ang mål så er det ikke noe fasit svar på det dessverre. Alle elementer skal ha forskjellige kasser

Hvorfor 6x9-tommere i hattehylla er et dårlig valg. - Bilforumet.net

Denne linken er til Golf 3 Subkasse-guide - Bilforumet.net

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et Peerless XLS og en fet forsterker så får du nok nedsatt hørsel på kort tid

Lydmessig bør du heller kjøpe et bra sett foran, da du hører det bedre enn ht fra hattehylla.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faktisk så er ikke bassen verstingen, følsomheten for bass er endel lavere enn for mellomtone og diskant, så 120dB bassenergi gjør langt mindre skade (om noe) enn mellomtone/diskant

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    faktisk så er ikke bassen verstingen, følsomheten for bass er endel lavere enn for mellomtone og diskant, så 120dB bassenergi gjør langt mindre skade (om noe) enn mellomtone/diskant
    word!

Sitat Opprinnelig postet av carlh
    Basskasse med forsterker i tillegg.

Du har ikke lyst å komme med ett budsjett istede da?

Newcomer carlh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Du har ikke lyst å komme med ett budsjett istede da?
    Mmm... God ide... ops:
    Jeg er ikke så hypp på lyd i bil at jeg akter å bruke flere tusen på dette.
    Men som tidligere nevnt så er jeg glad i god lyd, så vil jo ha mest mulig for $.

Har et Kenwood høyttalersett foran (tweeters i dashbordet og 6" bass/mellomtoner i dørene som jeg tror skal være ganske gode).
    Budsjettet avhenger jo selvsagt av om jeg skulle velge 6x9 (7x10?) i hattehylle (ser at det kanskje ikke er den beste løsningen...) eller basskasse m/forsterker, men la oss si basskasse-løsningen; rundt 2000 kr?
    Har sett endel elementer til rundt 500-600 kr stk. Mener det var noen JBL 1000, 12" om jeg ikke husker helt feil.
    Trenger jeg 2 eller holder det med ett? Lydmessig?
    Leste litt på linken fra deg, Rizla, angående dette med lukket kasse vs reflekskasse. Tror definitivt det da blir lukket ettersom det påstås at lyden der er bedre. Dette, i tillegg til at jeg ikke ønsker å bli hørt 3 minutter før jeg runder svingen i gata, tilsier at jeg vil ha lukket.

Har liksom passert den råne-alderen for litt siden (eller bare aldri vært der...).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •