jomfru basskassa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    jomfru basskassa

    jeg prøver for første gang i mitt liv å lage en basskasse, så nå er terminaler, mdf plater, stoff, reflexrør og subber kjøpt inn, og med litt hist og pist kom jeg frem til at WINISD var et greit program å bruke til å finne mål og lyd..
    MEN programmet mener også at jeg skal ha en halvmeter rør? jeg ser ikke helt den, et 4" 50cm rør inn i en liten kasse?

    Håper på råd!

  2. #2
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med økt diameter på røret må lengden øke for å beholde samme avstemmingsfrekvens.
    Du kan bruke kortere rør med mindre diameter, men da øker sjansen for blåselyder i porten.
    Dette vill nesten alltid være en avveining i bassreflekskasser...
    Hvilket element/forsterker har du kjøpt?

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tror jeg fant det ut.. hvilken tuning-frekvens burde jeg bruke? 30hz? 40hz?
    For info kjøpt noe som heter Tinly, 2 TL-3003T og en GY-660 forsterker til å dra dem

  4. #4
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Inge0707
    tror jeg fant det ut.. hvilken tuning-frekvens burde jeg bruke? 30hz? 40hz?
    For info kjøpt noe som heter Tinly, 2 TL-3003T og en GY-660 forsterker til å dra dem
    Jeg pleier å holde meg til 35 Hz ca. Passer for de fleste musikk typer da

  5. #5
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Amp
    Sub
    Så jo spennende ut de der, men det var ikke mye info om T&S parametere på subben... Har du funnet det et annet sted?

  6. #6
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    WinISD er vel ikke det beste når det gjelder beregning av basskasser til bil?
    Hvis du bygger en kasse beregnet til innebruk, vil den bli for stor, og tunet for lavt til å benyttes i bilen.
    Har du S&T data på elementet kan vi jo forsøke å hjelpe deg :-D

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    requestet sheet :P importøren får mer info om den snarlig, så jeg fikk dette "test" arket.. ikke det at jeg vet heeelt hvordan jeg skal lese det, men gi meg en ordbok, så er jeg på den!

  8. #8
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det viktigste fra dette arket i forbindelse med kasseberegning er:
    Fo=24,8Hz
    Qts=0,767
    VAS=61,7 l
    Prøv å mat dette inn i WinISD f.eks.
    NB! Som nevnt over er store kasser med bassrefleks ofte overkill i bil.
    Mange elementer fungerer bra i små (15-30 liter) lukkede kasser.

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skal være litt overkill da
    men jeg ser at på en 150L kasse, med begge elementene, kan jeg presse 97db +/-, men får en høy "group delay", dvs at bassen min blir rett og slett treg da?

  10. #10
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det viktigste fra dette arket i forbindelse med kasseberegning er:
    Fo=24,8Hz
    Qts=0,767
    VAS=61,7 l
    Prøv å mat dette inn i WinISD f.eks.
    NB! Som nevnt over er store kasser med bassrefleks ofte overkill i bil.
    Mange elementer fungerer bra i små (15-30 liter) lukkede kasser.
    Er ikke helt enig med deg her. Er ikke alle elementer som kan spille i små kasser og som er lukket. F.eks en Earthquacke Sub Zero er ikke egnet til portet kasse å bør ha rundt 45 liter lukket.
    Ett T4 element MÅ ha port og ca 55 liter på 12", hvis ikke spiller det skikkelig dårlig.
    Er jo noen fordeler med å ha portet kasse da

    Fordeler med lukket kasse er at det er lettere å få en renere lyd (sq) og få den til å følge frekvens kurven bedre.
    Ulempe er at du trenger mere RMS for å dra det bedre + at det innebærer at du også trenger mere strøm

    Fordeler med portet er at du spiller 3 db høyere, mer dyp bass og trenger ikke så mye kraft og strøm.
    Ulempe er at de KAN spille best i en frekvens gange mens noen bass toner nesten blir borte på enkelte steder.
    Er kassa riktig bygget til, bør det ikke by på noen problemer

  11. #11
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Inge0707
    skal være litt overkill da
    men jeg ser at på en 150L kasse, med begge elementene, kan jeg presse 97db +/-, men får en høy "group delay", dvs at bassen min blir rett og slett treg da?
    Er ikke noe som heter for "treg" bass. En lydbølge kan ikke bli "tregere" som mange påstår.
    Mange er skeptiske på å velge element som er større en 18" for de tror det blir tregere.
    En 8" er like rask som en 18". Som sagt 25 Hz er 25 bølgelengder uansett.

    Noen av grunnene til at du kan føle en "treg" bass er at den kan henge etter.
    Noe som for oftest er av grunnen, at du har for liten forsterker eller strøm. I værste fall begge.

    Litt skeptisk på den watt`n der.... Hørtes mye ut for å si det sånn.. med tanke på en klasse A forsterker og en 2 kanaler. Hvor mange amp er den på?

  12. #12
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK Da får jeg komme med et helt annet syn..........:-D
    Til disse elementet hadde jeg bygget to trykkammerkasse på 25 Liter hver.
    Det vil på "papiret" vise en høy -3dB, men i praksis i bil, med roomgain, vil dette bli meget bra.
    De vil kunne spille dypt og stramt, uten boomete bass, som du fort får i en stor bassreflekskasse, i tillegg får du en liten gain fra 40-50Hz.
    I mine øyne, eller rettere sagt ører, nær perfekt.
    120dB+ er innen rekkevidde, selv om jeg personlig ikke synes det er noe mål.
    Det betyr derimot at de har en del headroom ved lyttenivåer som ørene tåler.

    Den rosa kurven på vedlegget viser frekvenskurve i bil.

  13. #13
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rizla
    Som sagt 25 Hz er 25 bølgelengder uansett.
    25Hz er 25 svingninger per sekund, en bølgelengd for 25Hz er i underkant av 14m i luft.

    Frode

  14. #14
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Treg" bass som følge av høyt group delay er ikke noe innbilt fenomen. Det er også uavhengig av elementstørrelse. Jo mer man "jukser" med konstruksjonen for å hente ut lydtrykk, jo værre blir group-delay, og dermed muligheten til å følge rytmen i musikken. Jeg har ikke tall på hvor mange rånebiler jeg har hørt hvor bassen er en eneste lang BRRRRRROOOMVOVMORVMROVMMM på grunn av feilbygde kasser (og skranglete rånebiler, men det er en annen historie ).

    Dette elementet er fullstendig uegnet for bassreflekskasser, ihvertfall hvis man skal følge simuleringene i LspCAD. Bygg to lukkede kasser på rundt 30l og bruk en god del dempemateriale. Deretter er det bare å fôre på med watt.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Dette elementet er fullstendig uegnet for bassreflekskasser, ihvertfall hvis man skal følge simuleringene i LspCAD. Bygg to lukkede kasser på rundt 30l og bruk en god del dempemateriale. Deretter er det bare å fôre på med watt.
    definer en del og hvilken type dempe matriale? ull lignende eller slike som legges langs kantene?

  16. #16
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare påpekte at ikke alle høyt er egnet lukket

  17. #17
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mente ikke i inlegget over at "alle" subber fungerer bra i små lukkede kasser, men at mange gjør det ved at du får fastere bass og pga naturlig gain i bilkupeen går de heller ikke så værst dypt. I motsetning til en hjemmekinosub er det få som trenger 100dB ved 16Hz i bilen...:-D

  18. #18
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Dette elementet er fullstendig uegnet for bassreflekskasser, ihvertfall hvis man skal følge simuleringene i LspCAD. Bygg to lukkede kasser på rundt 30l og bruk en god del dempemateriale. Deretter er det bare å fôre på med watt.
    Hvorfor fulle opp med f.eks ull? Det vil jo bare lure elementet til å tro at den er i ett større kammer.
    Å montere dempe matter på 1-2 cm på veggene kan jeg være med på.
    Men ikke montèr noe på baffel veggen.
    Bruk heller ikke Glava isolasjon

  19. #19
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nettopp for å lure basselementet til å tro at det sitter i en større kasse at volumet skal fylles med dempemateriale. Dempematerialet jeg hadde i tanken var av typen som heter acousto-q hos Eltek (ganske fluffy saker). Dempemateriale av <2 cm tykkelse på veggene vil hjelpe særdeles lite i det frekvensområdet dette elementet skal brukes.

    Når det gjelder bass i bil kommer man ofte i mål med lukket kasse til bassen, fordi man har en romforsterkning på 12dB per oktav som begynner så høyt opp som 60~70Hz. Med en lukket kasse som ruller av med 12dB per oktav nedover i samme område er det mulig å få til en veldig jevn og dyp bassrespons.

    Bassrefleks i bil har en tendens til å gi et ekstremt løft i et mindre område, som må temmes med en equalizer. I tillegg bør man ha et høypassfilter slik at elementet ikke blir utsatt for mye effekt under avstemningsfrekvensen. Dette er ikke et problem med lukkede kasser. Men selvfølgelig, det er noen ganger bassrefleks er det riktige også.

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    er produktet på elteks sider? føler meg som en knall idiot som ikke finner det!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •