kondensator?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: kondensator?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kondensator?

har kjøpt en boscman ct-200x 2f kondensator. noen som har noen erfaring med denne kondensatoren?

jeg har 2 forsterkere. en på 1600 w og en på 500w
    jeg lurte på om det vil lønne seg å koble begge forsterkerne gjenom kondensatoren eller bare den største?
    den på 1600w driver subben.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme hvordan du kobler, begge forsterkerne vil nyte godt av en kondis selv om du kobler den til den største... 2F vil nok hjelpe litt på bass-slagene hvertfall. hva slags forsterkere er dette?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at kablene fra kondensatoren til forsterker bør være så korte som overhodet mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det anbefales også 1farad per 1000 w

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig et vanskelig spørsmål. Hvis forsterkerene er montert i nærheten av hverandre bør du koble inn kondisen på begge. Husk også felles jordingspunkt til forsterkerne så slipper du støy.

Mange mener at det er sub som trenger ekstra med strøm og bruker kun kondensator på sub forsterkeren, men med aktiv deling ved 70-80 Hz, er det mye kraft i bassanslaget, og det ligger som oftest høyere i frekvens.
    Samtidig må man huske på at rundt delefrekvensen spiller sub og f.eks frontsystemet like høyt, og da er det jo dumt at den ene forsterkeren kneler pga strømmangel
    Det er disse høye/brå transientene kondensatoren hjelper til med. Ikke til langvarig romlebass i subben. Kondensatoren lades jo ut rimelig kjapt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømmen er som vann, den strømmer (haha) helst nedoverbakke mot et lavere spenningspotensiale, så den forsterkeren som trekker mest strøm vil også få mest strøm fra kondensatoren, med mindre de er koblet helt separat frem til batteri. Derfor vil jeg anbefale kort kabelavstand mellom begge forsterkerne i tillegg til kondensator, om du ikke kobler kondensatoren til begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kondensator

har 2 sony explode kraft forsterkere en 1 kanals på 1600W og 1 4 kanals på 500W...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator er og blir oppskrytt. Man får mye mer igjen ved kjøp av skikkelig batteri og gode kabler, samt en dynamo som har riktig ladespenning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kondensator er fint plaster på såret når man har litt for tynne strømkabler, men er for lat til å bytte til feitere kabler for å få nok strøm til transienter (bass-slag)

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lever tilbake kondensatoren og kjøp heller nytt batteri. F.eks optima på mekonomen koster.... 1599???
    Har du ikke strøm nok foran til å lade opp kondensatoren, blir den bare ett problem.
    Ved å bytte batteri (gele) og kablene på dynamoen + jordinger så får du MYE mere utbytte av dette.
    Kondis kommer på siste rekke

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    kondensator er fint plaster på såret når man har litt for tynne strømkabler, men er for lat til å bytte til feitere kabler for å få nok strøm til transienter (bass-slag)
    Dette hadde jeg ikke trodd skulle komme fra deg.

Og jeg er helt enig i det Rizla her skriver, bytt eller selg kondensatoren, bytt litt kabling i første omgang, og gjerne ett nytt batteri.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Dette hadde jeg ikke trodd skulle komme fra deg.

Og jeg er helt enig i det Rizla her skriver, bytt eller selg kondensatoren, bytt litt kabling i første omgang, og gjerne ett nytt batteri.
    Uten strømkapasitet nok hele veien så vil ingenting hjelpe, eneste kondensatoren vil gjøre er å hjelpe til bittelitt, men den hjelpen svinner fort når man så fortsetter å guffe på, da blir den en belastning og ikke en hjelp.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Uten strømkapasitet nok hele veien så vil ingenting hjelpe, eneste kondensatoren vil gjøre er å hjelpe til bittelitt, men den hjelpen svinner fort når man så fortsetter å guffe på, da blir den en belastning og ikke en hjelp.
    Kondisen hjelper ikke ett pøkk uten nok strøm foran og kabler bak.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hjelper når man har nok strøm foran, men ikke nok tverrsnitt til å dekke transienter.. aka bass-slag... hvertfall etter egen erfaring.. i det øyeblikk man går tom for strøm foran, så går man tom overalt meget fort :P

Note: Jeg har vel igrunn ikke bygget stort nok til å oppleve å gå -helt- tom for strøm foran...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man vanlig blybatteri klarer ikke det å levere strøm raskt nok, uansett tverrsnitt på kabel. Et gelebatteri er mange ganger raskere, samtidig som det tåler utladninger mye bedre.
    Men selv ikke et gelebatteri kan konkurrere med en kondensator i hurtighet.
    Så jeg er ikke enig i at kondensator er bortkastet, men man må forstå hva det hjelper på, og ikke la seg lure av selgerne :???:
    Man får ikke mer strøm til forsterkeren med en kondensator, så nei det hjelper ikke på langvarig basstoner. Men det hjelper på attacket og anslagene.
    Fortsatt er det sånn at resultatet ikke blir bedre enn det svakeste punktet i kjeden.
    Så derfor kan vi vel si, jatakk begge deler. Gelebatteri, kabeltverrsnitt og kondensator.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    langvarige basstoner er håpløse om man har komboen "for lite tverrsnitt og kondis" ja, det er helt sikkert ... Jeg har selv et "greit" anlegg med for lite strøm i dag, så nå vurderes det oppgradering fra 16mm2 og ingen kondis til 30mm2 og 1F ... men så har jeg 65A dynamo, så det finnes grenser for hvor mye det er å hente...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker ikke hvilke tversnitt jeg har på kablene, men jeg har 90A dynamo og gelebateri og enda blinker hovedlyktene i takt med bass slagene når jeg guffer litt på så jeg tror det kan lønne seg med kondensatoren...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •