Montere bærbar PC i bil.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montere bærbar PC i bil.

Har en gammel laptop(c1200, 256 ram) som er uten batteri og ac-adapter, men som ellers funker bra. Har tenkt til å montere denne i bilen til blant annet gps, dvd, rene karttjenester og internett gjennom blåtann for å nevne noe.

Problemet er strømmen fra bilbatteriet, finnes det en omformer direkte fra 12 - 19V som kan drive en laptop, eller må jeg kjøpe en inverter + et standard AC-adapter? Noen som har noe erfaring med dette, og som vet evt priser?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes masse strømforsyninger som er laget for bil. Stikk innom datakjeden eller søk i en av nettbutikkene etter modellen du har så finner du nok sikkert noe

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også bruke en universaladapter for 12v for bærbare. Fås bl.a. hos Clas Ohlsson.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende, fant en på clas med fra 12 - 19V/3.3A som mest sannsynlig vil funke fett. Sjekket i forkant på biltema og sånn, men fant ingen som gikk fra 12-19. Så takk for tips :]

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft du må legge ut bilder når du er ferdig da

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Glimrende, fant en på clas med fra 12 - 19V/3.3A som mest sannsynlig vil funke fett. Sjekket i forkant på biltema og sånn, men fant ingen som gikk fra 12-19. Så takk for tips :]
    3,3A er vel litt kjipt, er det ikke?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør være litt forsiktige med universaladaptere, ihvertfall omformer til "vanlig" stikkontakt. Kjøpte en fra komplett som skulle tåle 150watt, men etter ca 1 times bruk ble den overopphetet og begynte og pipe.... Jeg ville kjøpt originaltilbehør....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også koble 12V rett på pcen. Har gjort dette på forksjellige bærbare i bil.
    Den bruker lengre tid på å lade opp batteriet, men det er ingen problem.
    Husk på at med en gang du kobler strømforsyningen av på en orginal bærbar pc har ikke batteriet i laptopen mer enn 10,6V spenning(vanlig)
    I en bil har du ca 11V når motoren ikke er i gang og det skal være 14,4 når motoren er i gang.

Newcomer Jin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Har en gammel laptop(c1200, 256 ram) som er uten batteri og ac-adapter, men som ellers funker bra. Har tenkt til å montere denne i bilen til blant annet gps, dvd, rene karttjenester og internett gjennom blåtann for å nevne noe.

Problemet er strømmen fra bilbatteriet, finnes det en omformer direkte fra 12 - 19V som kan drive en laptop, eller må jeg kjøpe en inverter + et standard AC-adapter? Noen som har noe erfaring med dette, og som vet evt priser?
    Har du tenkt å bruke den til gps \ multimedia, ville jeg heller vurdert å bygge meg en liten pc med atx power for bil, kostnadene på det vil jo ikke bli all verden om du gjør jobben selv.

Legger ved et par bilder fra en simpel software\hardware install jeg har mekka sammen fort og galt, som burker Roadrunner og Centrafuse som frontend:

http://www.spotlight.vg/Project/306_...Install_01.JPG

http://www.spotlight.vg/Project/306_...Install_04.JPG

http://www.spotlight.vg/Project/306_...arputer_09.JPG

Demo Video av systemet i bruk her:
    http://www.spotlight.vg/Project/306_...e_306_Xvid.avi

Er det no lignende dette du er ute etter så er dette den absolutt enkleste måten å gjøre det på.

Systemet er kun touch screen basert på denne installen for nå, men buetooth basert voice control med en bluetooth donge og en buetooth headset er også en mulighet.

Demo video av Voice Control her:
    http://www.spotlight.vg/Project/Div/...mmand_Test.mpg

Mer informasjon \ bilder og del liste til projectet kan du lese om her, om det er av interesse:

http://www.carputer.no/index.php?nam...er=asc&start=0

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rizla: Tja, adapteren som fulgte med greier 3.16A, så bør funke det bør det ikke?

Marantz: Ja har også hørt om flere invertere som ikke funker som de skal, så tenker jeg prøver å satse på en direkte fra 12-19V, i stedet for å omformer til 220 og ned til 19 igjen.

Atlewee: Ja det er kanskje en tanke, mtp at batteriet er flatt, så gjør det ikke noe at det tar lenger tid å lade opp..

Jin: Dæven, det der så utrolig gjennomført ut! Problemet her er at bilen jeg skal montere det i (VW Touran) har originalspiller, og tror ikke det er mye annet som passer perfekt inn der. Men hadde vært artig å bygd en pc ala den du har, montert en lcd touchscreen og programmert et "media center" i VisualC++. Men slike prosjekter må nok vente til jeg er ferdig med oppussing av leilighet :/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •