Trenger bilstereo tips...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger bilstereo tips...

Trenger tips til bilstereo, vi overtar en fiesta om ikke så lenge og denne har aldri hatt noe stereo, ikke engang radio ;-)

Det er visst original høyttalere i dørene på den, som aldri har vært brukt, noen som vet hvordan disse er? Ti år gamle og ikke engang spilt inn :shock:

Skal i første omgang kjøpe en spiller, ingen krav utover at det må være pre-out på den slik at jeg kan bruke effektforsterker på høyttalere som jeg sikkert kommer til å kjøpe etterhvert.
    Likte designet på sony spilleren som dagit hadde funnet veldig godt http://www.bilstereospesialisten.no/...=21&c1=&c2=&c3=
    (fra tråden http://avforum.no/forum/generelt-av-i-bilen/39132-rimelig-annlegg-rstegangskj.html )
    Budsjettet er ikke stort, men tenker at en naturlig oppgradering vil være en effektforsterker og nytt frontsett. Sub er utelukket pga plassen, eller er det mulig å lage en hattehylle med en sub i?
    Lurer litt generelt på hvordan hattehyllegreier er i en tredørs bil, sikkerhet er et absolutt krav!! Baby on board

Hvilke høyttalere bør jeg sjekke ut? Focal er allerede skrevet opp bak øret :-D (har stått der i noen år allerede)
    Jeg aner ikke hva slags hull det er i dørene på en fiesta, men det finner jeg ut snart.
    Og noen tips om hva jeg kan se etter av effektforsterkere.
    Er også åpen for å kjøpe brukt, men spiller er det kanskje greit å ha nytt? Tenker på slitasje og sånt..

Fint hvis noen kan hjelpe meg litt i riktig retning her, har endel erfaring med lyd inne men når det kommer til bilstereo er jeg forsatt ganske grønn

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,
    Har prøvd ut litt innenfor bilstereo.
    For det første ville jeg funnet meg en pioneer eller alpine spiller da de har dac'r som faktisk gir lydkvalitet.

Så uten å vite budsjettet ditt ville jeg sett på:

--Høyt budsjett :
    - Morel (morel.no)
    -Focal(De større seriene)
    -Soundstream de større seriene
    Earthquake Vtek

--Middels budsjett
    -Soundstrem De "billigere" Seriene
    -Cadence "De dyre seriene"
    -Focal selvsagt
    - Morel mellom seriene

--Billig budsjett
    -Soundstream L.O.S
    -Fusion billig serier
    -Earthquake
    - Morel Pulse (coax og komponenet ) Aldri hørt om en misfornøyd kunde

Har handlet en del fra de siste årene, og vil på bakgrunn av dette linke til noen
    jeg har fått god service av.

www.morel.no

Ellers så vil jeg anbefale å titte innom bilforumet.net å se på bilstereo sidene der. De kan gi deg tips og hint om stort sett hva du måtte ønske.

Bill.mrk:
    Dette er mine personlige preferanser hva angår lyd, kvalitet og service.

de som selger dette har fått annerkjennelse for sine bygg igjennom det langstrakte land og på grunn av det og mas fra meg har jeg handlet via de,og anser det som trygt å linke til.

Jeg har valgt å ikke linke til BRS sine sider, da dette er en butikkkjede jeg har hatt endel problemer med både angående reperasjon og lingnende, ergo velger jeg og ikke envne de.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Ja, jeg har hørt mye bra om alpine, pioneer også forsåvidt, men designet på alpine er vel noe av det dårligste jeg har sett på en stund ;-)
    Vil gjerne ha en spiller med enkelt design, og budsjettet er svært begrenset.

Skal bare ha en spiller nå i første omgang, og kravene er som sagt at den har pre-out, men det har vel de fleste spillere idag?
    Foreløpig frister den sony spilleren siden den var så billig og designet tiltaler meg, men tror du det er enorme forskjeller i lydkvalitet fra sony til alpine og pioneer?
    Hva med clarion og kenwood? Clarion har ikke MP3 på sine spillere så vidt jeg kunne se, det er ikke noe absolutt krav med MP3 men det er kjekt å ha muligheten til 'lengre' cder ;-)

Jeg vet ikke hvilke prisklasser de budsjettene du har satt opp her er, men jeg tenkte å bruke 2-3k på et frontsett. Også evt. en effektforsterker til disse etterhvert, denne kan jeg godt kjøpe brukt for å spare litt penger.

Hvordan blir bassresponsen med kun et frontsett? Ser at focal sine 6,5" går ned til rundt 60-70hz. Etter hva jeg har erfart fra vanlig stereo så kan man få ganske mye bass ut av 6,5" så lenge man har tilstrekkelig med effekt til dem, men det blir vel neppe bassrefleks i dørpaneler :roll:

Hjemme har jeg ganske nøytral lyd i oppsettet, men i bilen så vil jeg heller prioritere SPL, ørevennligehet og høy morrofaktor så langt det lar seg gjøre uten sub :?

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, her er noen få tips. Er ingen ekspert jeg heller så send en mail til de jeg har nevnt ovenfor. Det vil du tjene på

De fleste cdspillere har preout nå til dags ja, jeg har selv hatt sony og andre ymse merker i billigklassen, men du merker en stor forskjell på å bytte til fks pioneer som jeg gjorde. Ble en mye renere lyd i bilen, mye mer behagelig å lytte til over lengre turer. Så tror nok det har noe for seg å bruke en spiller det er kvalitet av altså.
    (Sier ikke at sony er dårlig kvalitet nå, bare for å understreke det, men blir nok slått i budsjettklassen av alpine og pionner)

En delefrekvens på rundt 80-60 bør holde lenge, og du avlaster frontsettet bra da og det får gjøre det det er ment til å gjøre

Focal sin diskant er av mange kalt kvass, men av de som kjenner merket godt så mener de det er snakk om innstallasjonen. Syns ikke den var skarp i min bil, og det var med en utrolig dårlig innstallasjon

Spiller ingen rolle hvilket utstyr du har så lenge det ikke er skikkelig innstallert.
    Demping i dørene er også en fordel, men med lite budsjett kan det fort bli dyrt.

Snakk litt med de aktuelle innehaverne av sidene, de har vært til stor hjelp når jeg har tjonet med lyden i bilen. Og de er mye mer kompetente til å gi deg rett svar isteden for meg

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    En delefrekvens på rundt 80-60 bør holde lenge, og du avlaster frontsettet bra da og det får gjøre det det er ment til å gjøre
    Jammen, jeg kan ikke avlaste noe som helst, har ikke plass til noe sub, liten bil og familie gir ikke rom for å bruke stort av baggasjeplassen ;-)

Har sett litt rundt på forskjellige frontsett, ser ut som man må ha 6,5" eller større hvis man ikke kan bruke sub.
    Og noen sett har jo litt vel imponerende specs, 6,5" som går helt ned til 30hz feks :shock:
    Det ser ut til at det kun er 5,25" høyttalere i dørene på en fiesta :cry: Det blir nok svært dårlig bassrespons med kun et frontsett da. Tror en ny hattehylle skal vurderes.
    Er det mulig å montere en woofer freeair i hattehylla og få OK resultat?
    Jeg finner ut mere når jeg får bilen seinere i uka, en mulighet er jo å kjøpe nye panel som tillater 6,5" eller enda bedre 6x9".

De fleste cdspillere har preout nå til dags ja, jeg har selv hatt sony og andre ymse merker i billigklassen, men du merker en stor forskjell på å bytte til fks pioneer som jeg gjorde. Ble en mye renere lyd i bilen, mye mer behagelig å lytte til over lengre turer. Så tror nok det har noe for seg å bruke en spiller det er kvalitet av altså.
    (Sier ikke at sony er dårlig kvalitet nå, bare for å understreke det, men blir nok slått i budsjettklassen av alpine og pionner)
    Men nå koster den billigste alpine spilleren 800 mer enn den sony'en jeg tenkte å kjøpe, det er jo ganske stor prisforskjell, det er kanskje forklaringen på kvalitetsforskjellene også? :razz:

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earthquake Sws 6.5, er vel kjent for å være noen små subber, de kan være verdt å ta en titt på. Og hatthylla kan en alltids putte ting oppi. Har selv noen coax 6.5" i hylla. Bygg noen kasser til de og du har så du klarer deg.

Lyden behøver jo ikke være så fordømt nøyaktig når en har et god anlegg hjemme ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earthquake Sws 6.5, er vel kjent for å være noen små subber, de kan være verdt å ta en titt på. Og hatthylla kan en alltids putte ting oppi. Har selv noen coax 6.5" i hylla. Bygg noen kasser til de og du har så du klarer deg.

Lyden behøver jo ikke være så fordømt nøyaktig når en har et god anlegg hjemme ?
    Skal se på disse earthquake'ene, etter navnet å dømme så er det 6,5" sub elementer?

Siden det sannsynligvis bare er 13cm åpninger i dørene foran så er det kanskje like greit å se etter noe å putte i hattehylla etterhvert.

Og ja, jeg gidder ikke bruke så enormt på bilstereo, jeg har anlegg hjemme som jeg er strålende fornøyd med, og ingen bilstereo kan konkurrere med et anlegg hjemme siden plasseringer og akustikk er så vidt forskjellig.
    I bilen skal jeg bare ha mulighet til å spille cd'er så det ikke blir kjedelig å kjøre, noe det fort blir uten radio ;-)
    At det kan spille litt høyt er vel også en fordel. Det er endel motor/veistøy i en fiesta har jeg erfart, spes når farta begynner å nærme seg tresifret.

Jeg tror jeg begynner så smått med den billigste sony spilleren, blir den for dårlig så kan jeg alltids selge den og kjøpe noe større.
    Det blir vel i bilen som det har vært hjemme, en gradvis oppgradering etterhvert som tiden går

Jeg skjønner fortsatt ikke en dritt av hvordan bilhøyttalere kan gå så dypt som noen her gjør, har selv flere høyttalere med 6,5" og 5.25" og ingen av disse klarer å nærme seg nedre responsfrekvensen til mange av disse frontsettene, er det mye triksing med specs? De blir vel neppe målt montert i trange dører o.l. med relativt lite volum i lukket kasse.
    Kommer til å lage meg en egen tråd når høyttalerkjøp nærmer seg, det blir vel noe jeg kan fikle med utover vinteren forhåpentligvis.

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel siden du har et anlegg hjemme som du er strålende fornøyd med, og vil ha litt
    å spille med når du er ute å kjører, så vil et frontsett fungere helt greit, og muligens litt rearfill i hatthylla.

Tror du vil greie deg lenge med det. Mitt anlegg i bilen er ikke bygd for at alt skal være så nøytralt og nøyaktig. Det spiller peng og høyt.

mitt tips til billige og bra komponenter er SS L.O.S, de er skrytet opp i skyene av flinke folk. Tror det vil holde lenge jeg gitt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt SPL er nok tingen i bil hvor det ofte er mye bråk :twisted:
    Jeg har diverse sub elementer liggende etter prosjekter hjemme, men desverre er ikke plassen tilstede i denne bilen.

SS L.O.S. er noe jeg aldri har hørt om, det er høyttalere dette? Hvem selger dette i Norge? Jeg foretrekker å kunne dra til butikker, blir litt vanskelig å høre på høyttalere over internett hehe.
    Men dersom prisen ikke er skremmende høy så er jeg ikke redd for å kjøpe noe uhørt heller, noe spenning i hverdagen må man faktisk lage selv ;-)

A

Edit: en googling av "SS L.O.S." funka ikke så bra, det går stort sett i waffen SS og Los Angles da :lol:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundstream sin billigserie, L.O.S.
    Spiller vistnok veldig bra iflg flere kyndige bilstereobyggere.

Ligger på autocustom.no sine sider.

Soundstream er jo et kjent og veldig anerkjent merke, så tror ikke du vil slå feil der gitt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundstream sin billigserie, L.O.S.
    Spiller vistnok veldig bra iflg flere kyndige bilstereobyggere.

Ligger på autocustom.no sine sider.

Soundstream er jo et kjent og veldig anerkjent merke, så tror ikke du vil slå feil der gitt.
    Ah.. Takk! Har sett litt der nå. Oslo Bilstereo er rett borti veien for jobben så jeg skal ta meg en tur dit og sjekke om jeg får hørt på litt forskjellig.

Men det er litt vanskelig å vite om man liker lyden i høyttalere før man har dem på plass i bilen og har spilt endel på dem, men man får nok ett visst inntrykk ved å lytte i butikk ;-)

Fikk tips på bilforum.net at det går an å lage ny plate til døra slik at man kan sette inn større høyttaler. Oslo Bilstereo kan sikkert hjelpe meg litt på vei med dimensjoner og sånn hvis jeg kjøper høyttalere hos dem :-D
    Har veldig lyst på 6x9" i døra, også hvis jeg kjøper en ganske stor effektforsterker til disse så tror jeg at det holder i massevis 8-)

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6x9" i døra kan funke fint det, men kan bli problem med at diskanten blir liggende litt for lavt nede, morel pulse 6x9 fra morel.no har tiltbar diskant noe som kan være til hjelp i så måte.
    Samt focal og infinity har vel og tiltbare diskanter. De vil være behjelpelig for å få følelsen av et høyere lydbilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •