Hva er pluss og minus ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er pluss og minus ?

Hei

Har nå innstallert høyttalere i bilen min. Det jeg er veldig usikker på er hva som er pluss og minus av det kabelsettet som lå orginalt i bilen.

Det var forskjellig farge på begge sider. Rødt og hvitt på venstre side, begge kablene har strek på seg for å sikre totalt kaos.
    På den andere siden var det brunt og gult også her var det en strek på begge kablene.

Her det noen måte man kan finne ut av dette på? Går det ann å måle på kablene eller kan man kjenne det på membranene? Er bilhøyttalere veldig følsomme for dette? Det lyder helt greit, men jeg vet ikke om jeg kan høre forskjell på dette.

Har tidligere fått tips om å bruke ett batteri, men kablene er i en slags "scart" plugg til spilleren så det er ikke så lett å koble til batteri til disse.

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Ledningsfarger

Hei! ja, kansje det er noe dær som kan hjelpe http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=37&ids=artID

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den med strek er minus, bare sørg får å få samme farge til rett høyre/venstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finne pluss

en måte å finne pluss på er å koble et vanlig røykvarsler-batteri til høyttaleren.. Når pluss-ledningen er på pluss på batteriet vil elementet slå utover. Altså: Pluss på batteriet og pluss på elementet vil gjøre at elementet slår utover....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om vanlig lampettkabel som er koblet til elementene? Da er det vel bare å skru opp og se hvordan det er kobla.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mornet
    en måte å finne pluss på er å koble et vanlig røykvarsler-batteri til høyttaleren.. Når pluss-ledningen er på pluss på batteriet vil elementet slå utover. Altså: Pluss på batteriet og pluss på elementet vil gjøre at elementet slår utover....
    Jeg hevder ikke at jeg har mer peiling på det tekniske rundt dette enn at jeg klarer å koble opp annlegget mitt - men dette høres vel ut som en relativt dårlig idé? Ingen fare for å ødelegge noenting ved å tilsette strøm fra et lite batteri?

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød er pluss, svart er minus, ihvertfall når det gjelder strøm.
    Er det snakk om høyttalere er er strek minus...

Men - bilstereo er jo ofte litt annerledes enn allt annet. Ofte er hvit minus.
    Dersom du har f.eks rød og hvit til høyre dør, blå og hvit til venstre er hvit (nesten) garantert minus.
    Har du en farge som er lik i begge dørene, plus en egen til hver dør (som nevnt over), er den fargen som er lik i begge dører minus...

eks:
    høyre: blå rød
    ventre grønn rød

her ville jeg satsa på at rød er minus.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 11930Om det er ISO plugg på spilleren kan du se på pluggen hvilke farger som er der...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pluss minus

Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jeg hevder ikke at jeg har mer peiling på det tekniske rundt dette enn at jeg klarer å koble opp annlegget mitt - men dette høres vel ut som en relativt dårlig idé? Ingen fare for å ødelegge noenting ved å tilsette strøm fra et lite batteri?
    Har aldri ødelagt noe som helst ved å gjøre slik.. Tipset kom opprinnelig fra Hifi-klubben, den tid de drev med bilstereo.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Vedlegg 11930Om det er ISO plugg på spilleren kan du se på pluggen hvilke farger som er der...
    Takk, der var svaret jeg trengte. Det er sevfølgelig en iso plugg så da er det jo bare å se der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •