Må bilhøyttalere spilles inn??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må bilhøyttalere spilles inn??

Driver å oppgraderer de orginale papphøyttalerne i bilen min.

Har begynt med bakdørene og byttet ut pappen med ett sett Pioneer TS-A1711. Etter å ha byttet ut den ene tenkte jeg at jeg skulle sjekke forbedringen i lyd. Switchet mellom høyre og venstre (Papp og Pioneer) og må si jeg ble skuffet. Diskant og mellomtone var på alle måter bedre, men det låt skarpt (spisst) med veldig lav bass mangel av bass. Papp høyttalerne hadde mye mer trykk og leverte mye mer lyd i de lavere frekvensene.
    Vil dette gå seg til når de blir spilt inn slik som med hjemme høyttalere?

Var også litt usikker på pluss og minus, da det ikke er merket, og orginalkablene i bilen hadde forskjellige farger høyre og venstre. Jeg har sjekket at membranene går utover ved basstrykk på begge sider. Men tenkte kanskje det allikevel kan være feil.

Dag

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil heilt klart endre seg når membrana he fått nokon timar med bevegelse på seg. Brukar sjølv å køyre elementa veldig rolig i ca. ti timar, så tek eg det gradvis oppover. Etter ca. femti(dette er veldig individuelt, dette talet eg brukar å gå ut ifrå) timar seier eg meg "ferdig" med innspelinga.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bedre ,men det er ikke som natt og dag (i mine øyne). Men mine høytalere blir spilt inn ved å bli brukt til normalt bruk. Samt endel musikk som står å surrer mens jeg ikke er i huset osv.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme med bilhøyttalere som inne, opphengene trenger å mykes opp, og lyden må sette seg litt over tid. Ingen grunn til å spille spesiellt lavt eller pent, det er ikke innkjøring det er snakk om.

Fase sjekker du med med 1,5Volts batteri, koble det inn på høyttalerledningene ved spilleren ( etter at denne er koblet fra). Når membranen går utover ved tilkobling, har du "rett" polaritet.

PS! En bass/midbass av bedre kvalitet, er konstruert for å spille i en lukket kasse. Ofte er det altfor store luftlekkasjer i orginalplasseringene av høyttalere i biler som gir dårlig bassrespons.
    Start med å tette alle mulige lekkasjer, du vil som regel bli lønnet for strevet.

Norcad

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ofte bil høytalere og slike oppsett dimmensjonert og såpass preget av andre faktorer som en innendørs hifi høytaler bare kan drømme om i sin værste fantasi, men kuldegrader om vinteren store variasjoner med luft fuktighet og tempsvingninger, store dørflater med pakninger som kan skape trykk differangser og trykk bølger som kan flytte høytaler mebranet til sine ytterpunkter ved daglig bruk av bilen osv, så jeg vil tro de hørbare forskjellene av innspilling blir ganske små i forhold til andre påvirkninger gjennom levetiden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar!

Altså noen mener ja, andre mener tja, noen svarer ikke på det jeg spør om og noen mener at tempsvinginger og fuktighet kan ha mer og si for lyden enn innspillingen.

Får vel vente litt og se hva som skjer.. ;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi det litt tid, så skal du se at det løsner i lyden men har du egen forsterker til disse, eller bruker du spilleren?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke egen forsterker på disse, lyden i bilen har ikke samme prioritering som i stua. Tar ett steg av gangen, og når høyttalerne foran er på plass kan det tenkes det blir forsterker neste gang. Har skjønt at det gjør mye for lyden.

Merker allerede i dag på vei til jobben at høyttalerne var litt mindre spisse i lyden så jeg tipper dette blir bra. Etterhvert...

Dag

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer bilhøyttalere låter spisst og ubehagelig generelt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry Dette har du tydeligvis ikke så veldig greie på.

Sitat Opprinnelig postet av Synergy
    Pioneer bilhøyttalere låter spisst og ubehagelig generelt.
    Ja det er klart, dra alle pioneer elementene over samme kam.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel spilles inn like mye som vanlige høyttalere? Men er det ikke bare gnu på så går det fortere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viktig å spille inn!

Det er like viktig å spille inn bilhøytalere som vanlige stuehøytalere. Det tar en god stund å spille inn, og bli alltig best jo lenger du spiller vanlig med de uten å ta i så mye. De som hadde anlegget før en nabo av meg kjøpte det, spilte 2*12" med en 1200 watts forsterker, og tok i litt for mye før de var spillt inn... Da var der rett tilbake til butikken :-P

Newcomer Mr. Morel sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At noen aldri lærer!

Det er helt latterlig at folk ENNÅ kan svare så forskjellig på ETT enkelt spørsmål som har blitt besvart SÅÅ mange ganger på hver eneste forum i verden.

Innspilling er det ikke noe som heter, etter min mening så her kommer min forklaring:

Etter at et element er tatt i bruk så må de delene som holder de fastmonterte og de bevegelige delene sammen, mykes opp.
    I denne perioden så kan man, om man MÅ, kalle dette innspilling. Eller som jeg kaller det: Stabiliseringstid.
    Da mykner opphenget og spideren opp og de delene vil forbli myke. Iallefall mykere enn den dagen de var nye. Når det er kaldt er de litt stivere og litt mykere når det er varmt, men dette er så lite at det ikke er noe å bry seg om. Hørbart er det jo men etter litt spilling er mykheten lik som normalt.

I denne stabiliseringstiden så vil lyden endre seg. På noen høyttalere så er det nesten ikke merkbart mens andre så er det som om en blir noe sjokkert over at en høyttaler kan endre seg SÅÅ mye bare ved å spille på den.
    Diskanten vil bli mer avslappet (les: ikke skrike så mye) og bassen vil bli mer fremtredende og spille dypere i frekvensområdet (generellt tenkt).
    Stemmer vil komme lettere frem og detaljer vil bli lettere å høre.
    Billige høyttalere KAN låte bra, men kjøp heller annerkjente merker!

At noen høyttalere går fortere i stykker dersom de er spillt høyt rett etter at de er tatt i bruk er noe forbasket tøys!
    Billige høyttalere kan dette, men på påkostede produkter så er kvaliteten i alle ledd MYE høyere og slikt forekommer nesten ikke idag (så sant du har kopplet dette i samråd med butikken!).

Dette er en generell forklaring på dette temaet og jeg tenker ikke på noen spesielle merker når jeg skriver dette!

Mvh
    Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bytte papp høyttalere med nye papp høyttalere? hehe Kjøp noe orntlig SÅ merker du forskjell hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte et par 6x9 goldstone høyttalere her for ikke så lenge siden.
    så lagde jeg kasse til dem i går. å prøvde dem, synes de spillte rimelig dårli på høyt volum med en del bass.
    men nå som di har fått stått å surra litt på lavt volum så spiller di mye finere og kan spille mye høyere før det blir stygg lyd

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspilling er noe som skjer når en bruker høyttalerene, og ikke noen spesiell metode en bruker. Når en høyttaler er brukt en stund blir det bedre lyd i den. Det er særlig bassen som blir bedre etter litt tid. Er ikke noe mere spennende enn det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •