Feilsøking på Alpine Bilforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feilsøking på Alpine Bilforsterker

Lager en tråd om min søken etter hva som har skjedd med min kjære lydmaskin i bilen! Står for øyeblikket uten lyd.... Knallhardt! Det hele begynte med en tur fra Sauda (der eg kommer fra) til Bergen (der eg bor) for å hente bryllupsdressen (til mitt eget bryllup) med tilhørene musikk på veien. Etter gjentatte turer rundt i Bergen sentrum og til Lagunen (kjøpesenter i Fana) for diverse oppgaver fra min kone og meg selv så skjedde d plutselig ikke noe når eg slo på stereon i bilen... Denne dagen var det grusomt varmt, så eg mistenkte at det hadde noe med dette å gjør. Eg reiv opp panseret og sjekket sikringen fra batteriet (For eg fant fort ut at forsterkeren ikke slo seg på når cd spilleren startet opp, noe den skulle) og fant at sikringen var sprekt i glasset. Suste inn på Bilutstyr på Lagunen (fortsatt kjøpesenter i Fana) og skaffet ny sikring. Når eg skiftet denne viste det seg at ledningen hang MEGET dårlig på batteriet, så der hadde eg også eg jobb, men anlegget hadde spenning, og sikringen som stod i var bare sprukket, men fremdeles i full orden! Så da måtte eg ta fatt på den lange kjøreturen hjem til Sauda, uten musikk i bilen! Hjelper jo ikke når eg er halvveis til Og finner ut at eg har glemt noe VELDIG VIKTIG (nei, ikke dressen, den hadde eg) og måtte snu tilbake til Lagunen (det kjøpesenteret vet du) for å fikse en ting til..... Hadde heldigvis den bærbare pc med så eg hadde musikk i to timers tid i d minste! Eg kommer til å legge inn noen bilder av forsterker etc, men har ikke kommet så langt enda.... Har nå åpnet den og funnet frem til en motstand som det virker til å være brudd i... Må nå på nett og finne frem litt documentation, noe som ikke nødvendigvis blir veldig lett, da forsterkeren er av en litt eldre modell.... I tillegg til denne alpine forsterkeren som har røket så røyk pinadø subforsterkeren min for noen mnd siden også... Men det er en helt annen historie i en helt annen tråd! Ha en fin dag!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Det kommer jo ikke mellomrom i linjene.... argh!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk først at den h<r spenning bak til forsterken og at det er spenning i remoteledningen da.
    Så kan du jo kikke på komponentene inni, prøve å bytte den motstanden som så gåen ut, og se etter andre feil.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe.... Ja, skrur ikke opp noe før eg sjekker slike ting! Jobber en del med feilsøking til vanlig, så helt ukjent med det er eg ikke, bare ikke så mye med elektronikk....

Eneste som er litt toskje hvis d er andre feil enn den motstanden er at spenningsforsyningen ligger i leiligheten i Bergen, og eg gidder ikke ligge å feilsøke med den tilkoblet i bagasjerommet i bilen.....

Så me fær sjå! Skal snakke med Elfa(?) i morra og høre om de kanskje kan sende en slik 100 ohms motstand i mailen! Uten at det kommer på 90 kroner i frakt....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SantaClaus tegner og forklarer

Når eg kom hjem fra turen gikk det lenge før d ble snakk om noe feilsøking... Tid strakk ikke til i det hele...

Langt om lenger og lenger enn lengst i tid så begynte eg å bli lei å ikke ha lyd...

Spenning var det til forsterkeren og på remoten. Alt var såre vel.

Bruker måleinstrument fra jobb, dyrt men gratis! Det er alltid fint! Litt overkill skal det være! Ex instrument bak i bilen! Man skal lufte tarmene heftig før det er nødvendig!

Uten strømforsyning er det ikke alt man kan få sjekket, men diodene og motstandene går jo an å sjekke, så eg gikk løs! Fant ut at det måtte være på strømforsyningsbiten problemet låg, siden det ikke var spenning frem til lysdioden som indikerer at: ja nettopp, det er spenning på forsterkeren og den er på....

Fant frem til denne lille rakkeren:

En 100 ohms (så vidt eg vet uten å ha fargekodekart foran meg... 100 ohms +/- 5% toleranse)

Her var det brudd, mens alle de andre like motstandene i de forskjellige "trinna" var i orden! Så først og fremst prøver eg å bytte denne og se om det kan hjelpe....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten bilde av hvordan den ser ut!

Kjøpte den svinbillig av "fadderen" min i Sverige mens eg var lærling!

Kjøpte to stk, begge er nå røket, men har gjort en grei jobb! Pluss en sub! Greit med faddere som kjøper biler, ribber og pusser opp og selger igjen! Har alltid en eller annen del man trenger de!

Pusset den opp og lakket og styrte litt på med denne! (Som man kan se er dette noen år siden!)

Den driver to 6" høyttalere med diskant bak og 2 4x3" fremme med diskant. Pioneer fremme og noe annet bak!

Hadde en annen forsterker som kun dreiv en 12" pioneer sub som satt i en kasse bak i bagasjerommet.

Denne er som sagt også kaputt.... Men har ikke savnet den like mye da den tok avsindig mye plass der bak!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet motstanden, den var det brudd i, satte inn en 100 ohms 5W motstand, betydelig mye større! Men d er feil andre plasser også, funker fremdeles ikke!

Stakk ned på skolen og fikk loddet ut motstanden! Gamle VGS i Sauda! Greit å ha tilgang, men nå blir d ikke noe mer før eg kommer til Bergen og kan bruke mitt eget utstyr!

So long

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Byttet motstanden, den var det brudd i, satte inn en 100 ohms 5W motstand, betydelig mye større! Men d er feil andre plasser også, funker fremdeles ikke!

Stakk ned på skolen og fikk loddet ut motstanden! Gamle VGS i Sauda! Greit å ha tilgang, men nå blir d ikke noe mer før eg kommer til Bergen og kan bruke mitt eget utstyr!

So long
    Ettersom jeg kunne se så har du montert forsterkeren direkte i metall og DET er ikke noe lurt......

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eeeeehhh..... Den må du utdype litt mer om du kan!

Montert den direkte i metall? den kom da slik fra fabrikken...

Ingenting som leder er skrudd direkte i metallet, og det er faktisk en sabla god ide, fordi utgangstransistorene er skrudd ned på metallet via kjølepasta som dermed sørger for at varmen sprer seg fort og bort fra transistorene...

Så den skjønte eg ikke....

Har ikke gjort noe annet med denne enn å lakke den og kjørt den hardt i bilen på en varm dag!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Eeeeehhh..... Den må du utdype litt mer om du kan!

Montert den direkte i metall? den kom da slik fra fabrikken...

Ingenting som leder er skrudd direkte i metallet, og det er faktisk en sabla god ide, fordi utgangstransistorene er skrudd ned på metallet via kjølepasta som dermed sørger for at varmen sprer seg fort og bort fra transistorene...

Så den skjønte eg ikke....

Har ikke gjort noe annet med denne enn å lakke den og kjørt den hardt i bilen på en varm dag!
    hei sveis.Syntes bare det så ut som om forsterkeren var skrudd fast i metall/hattehylla? Tenkte bare at da er faren for jordingsfeil til stede og det kan jo ødelegge forsterkeren.Normalt så anbefaler man jo at forsterkere blir skrudd fast på egne plater.
    Du sier du har lakka den og det anbefales heller ikke da det ofte er spesiell overflate på en forsterker slik at varmen skal ledes bort,men du har sikkert peiling siden du først har gjort det.Tenkte bare jeg skulle nevne det.
    Det kan jo også være at den bare er utslitt siden røyk.Forstod som at den var gammel.....
    terje

Newcomer gekko4u sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm rart ingen har komentert at sterkeren henger opp ned .... det er jo en sikker død , da all varme stiger ... i hva , jo inn i sterkeren ...

dette hadde jeg aldri gjort ...

hvis du får orden på den igjen eller kjøper en ny , ALDRI heng den opp ned ...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om forsterkeren monteres opp ned, eller direkte jordet i bilkarosseriet skal vel egentlig ikke bety så mye hvis den har virket greit lenge, og jeg må si meg litt skeptisk til om det er årsaken til feilen her. Ville vært mer usikker på en plassering der den f.eks kunne bli direkte eksponert for sollys eller bli fuktig pga kondens osv, samt det å bli festet slik at vibrasjonene fra høytalerene blir overført i tillegg til bilens egene vibrasjoner.

For å nevne det med jording direkte i forsterker kabinettet, vill jeg sett mørkt på det å montere en effekt forsterker inn i en bil, dersom kabinettet dens ikke tåler å komme i kontakt med bilens karosseri, for å si det sånn, finnes det virkelig sånne kortsluttnings og brannfarlige bil forsterkere som trenger å være isolert?

Noen spekulasjoner og antagelser om feil på Alpine forsterkeren som jeg ville vurdert ved en videre feilsøking, er at kanskje den dårlige kontakten ved batteriet kan vært den utløsende feilkilden og kan ha ført til noen litt høye induserte spenninger i forsynings kabelen, noe som kanskje kan ha tatt livet av en halvleder ol i strømforsyningen.

Det er vel mer vanlig at motsander blir mer unøyaktige over tid, enn at den plutselig slutter å virke uten andre yttre påvirkninger.
    Det at en 100 ohms motstand slutter å virke kommer vel oftest av at den overbelastes pga en annen feil i samme krets, og det mer virker som en strøm begrensende sikkring som skal begrense andre ødeleggelser dersom noe skulle feile.

ville derfor sjekket resten av komponentene i samme krets som den 100 ohms motstanden du skiftet, og hvis det er en kondensator i serie med denne motstanden, kan det tenkes denne å være ladet opp av en "firsk" spennings regulator/transistor, og denne må kortslutte mens kondensatoren er oppladet for å få en tilsvarende motstands avbrennende situasjon som da 100 ohms motstanden røk sist.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar, denne er laget for å kunne henges opp ned, da den (Som man ser på undersiden av forsterkeren har luftekanaler... Men d må da selvsagt være litt avstand, noe det er!

Tror nok det er annen varme som tok knekken på den, eller som nevnt under at den er gammel! Meget mulig!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips Ask4me2!!

Skal sjekke en del av det!

Enig i mye du skriver, det er ihvertfall ikke problemet at den er "opp ned" da eg sjekket dette med produsenten når eg monterte den inn....

Kan som du sier hende dårlig kontakt har vært et problem, for denne var VELDIG løs når eg sjekket litt....

Har ikke kommet så langt å få sjekket så mange komponenter i dybden enda, mangel på utstyr og tid...

Får vente til ferien er over og eg kommer hjem!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo uisolerte hull til skruene rett i chassiet på forsterkeren, selvsagt er det ikke noe problem å skru den rett i karosseriet! Chassiet og karosseriet BØR jo ha samme potensiale uansett, da begge deler er 0V.....

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... bare i "gamle dager" var et problem å sku fast forsterkeren rett på chassiset, da enkelte bare brukte dette som jording ellers oppstå det dyanmo støy også.. nå er det ikke noe problem lenger.

å skifte den motstanden kunne ikke hjulpet i det helle tatt egentlig da det er en gate motstand til et av switch transistorene og hvis den har rykket så må du nok også skifte de nevnte transistorene, selv om de måler ok. De har oggså predriver transistorer..

fin instrument -men viktigere å kunne bruke den riktig... har du målt om du har 12 volt inn på source på transistorene? har control ic spenning? en liten tips: dette er en puls bred modulert strømsforsyning, og kontrol ic spec finner du nok også i elfa, da kan du se hvilken bein skal ha spenning fra remote... ellers er de printbannene i det kortet ikke overdimensjonerte akkurat. ellers ser ut som en "enkelt" sak å koble ut belastningen fra strømsforsyningen og da kan man "uteluke" andre mulige feil enn PWMen....

lykke til!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Matador!

Takk for gode tips!

Måleinstrumentet kan eg nok godt nok med, ingen fare for det!

Grunnen til at eg kun sjekket motstandene og fant den ene er kort og godt at eg giddet og ikke hadde mulighet til å koble spenning til forsterkeren på det daværende tidspunkt, vrient å måle spenninger da

Skal sjekke det du nevner! Flotte greier! Er ikke noen elektronikkekspert i det hele tatt! Så sånn er det bare

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IRFZ44 FETen(e) er nesten HELT sikkert gåene.
    Har fikset flere forsterkere ved å bytte FETene i strømforsyningen. Det er en standard ting som ryker.

Som regel ryker disse av for høy belastning, pga brokobling med 1 og 2ohm last

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker takker og bukker dypt!

Begynner å hope seg opp med ting som må sjekkes nu!

Midt i en innflyttingsfase... Travelt!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0