få mest ut av forsterker og subbene!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

få mest ut av forsterker og subbene!?

jeg har en pioneer 2 kanals forsterker og to 12" i kasse. for å få mest ut av det, hvordan skal jeg koble det?
    - en kanal på hver sub?
    - brokoble forsterkeren og koble til begge subbene. (det er sånnen høytalerterminal som det er sånnet metalstykke mellom + og - som jeg kan velge om det skal vere på eller ikke.) finnes sikker et navn på den type terminal. bi vire eller noe kansje?

takk for svar :smile:

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer an på hva forsterkern din tåler av motstand og hvor stor motstanden er i spolene på subene. er det singel 4ohm feks? Kommer jo også an på hva forsterkern yter med forskjellig motstand. det enkleste er jo så klart å koble en kanal til hver sub. Tviler på at den tåler at du paralellkobler subene og brokobler suben, da vil den ikke ha mye kontroll. så skal du brokoble forsterkern må du seriekoble subene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av delene egentlig ! :?

Problem 1. Hvis elementene sitter i samme kasse, MÅ de ha samme signal. Et stereosignal blir fort rot, med utfasing av enkelte frekvenser som mulig resultat. Om kassen derimot har en skillevegg, slik at elementene sitter i hvert sitt kammer er det ikke noe problem.

Problem 2. Kobler du elementene paralellt, får du en impedanse på 2ohm, om du i tillegg brokobler forsterkeren, "ser" den en motstand på 1 ohm pr kanal, og DET går sjeldent bra. (Om forsterkeren tåler det, vil den ha dårlig kontroll)

Løsning 1. Har du sub utgang på spilleren, går det greit, denne er i mono. Bruk et Y-ledd på forsterkeren, og kjør en kanal pr element.

Løsning 2. Koble elementene i serie, og brokoble forsterkeren. Da får du en impedanse på 8 ohm, og hver kanal i forsterkeren "ser" 4 ohm. Det er absolutt den BESTE løsningen.

PS! For å koble i serie, fjerner du "metallstykkene" på høyttalerterminalene.
    Kobler inn en liten høyttalerledning fra + på den ene terminalen til - på den andre. Koble så ledningen fra forsterken på de to ledige terminalene. Og du kan dunk-dunk-dunke i vei :grin:

Norcad

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AndreasLie]kommer an på hva forsterkern din tåler av motstand og hvor stor motstanden er i spolene på subene. er det singel 4ohm feks? Kommer jo også an på hva forsterkern yter med forskjellig motstand. det enkleste er jo så klart å koble en kanal til hver sub. Tviler på at den tåler at du paralellkobler subene og brokobler suben, da vil den ikke ha mye kontroll. så skal du brokoble forsterkern må du seriekoble subene.[/QUOT

det er single 4 0hm suber. så du mener at vis jeg skal brokoble forsterkeren, så bør jeg helst seriekoble subene. (+ fra forsterker til + på den ene suben (nr1), så koble en kabel fra - på den ene suben (nr1) til + på den andre suben (nr2) så fra - på sub 2 til - på forsterker :grin: )

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ingen av delene egentlig ! :?

Problem 1. Hvis elementene sitter i samme kasse, MÅ de ha samme signal. Et stereosignal blir fort rot, med utfasing av enkelte frekvenser som mulig resultat. Om kassen derimot har en skillevegg, slik at elementene sitter i hvert sitt kammer er det ikke noe problem.

Løsning 1. Har du sub utgang på spilleren, går det greit, denne er i mono. Bruk et Y-ledd på forsterkeren, og kjør en kanal pr element.

Løsning 2. Koble elementene i serie, og brokoble forsterkeren. Da får du en impedanse på 8 ohm, og hver kanal i forsterkeren "ser" 4 ohm. Det er absolutt den BESTE løsningen.

Norcad

takk for fint svar jeg har sub utgang på forsterkeren. det er to ledninger hvit og rød, blir ikke det stereo da?

men vis jeg brokobler forsterkeren, å kobler subene i serie. får jeg vel mye mindre effekt. siden det er i 8 ohm...

subene er i samme kasse og det er ikke skillevegg mellom dem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at de står i samme kasse vil jo ikke gjøre så mye så lenge du gir dem samme signal og med samme innstilling på begge kanaler. på noen forsterkere kan man bare bruke en inngang og få samme lyd i begge kanaler. kan godt være du har det på din.
    hvis du ser på specs på forsterkern din så skal den yte omtrent likt i 4ohm bro på to suber som en sub per kanal. Si at en forsterker yter 2x100w i 4ohm. i bro skal den da yte 200w. når du seriekobler subene blir det 8ohm, men forsterkern vil da se 4 ohm siden den er brokoblet.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hvis du ser på specs på forsterkern din så skal den yte omtrent likt i 4ohm bro på to suber som en sub per kanal. Si at en forsterker yter 2x100w i 4ohm. i bro skal den da yte 200w. når du seriekobler subene blir det 8ohm, men forsterkern vil da se 4 ohm siden den er brokoblet.
    de fleste forsterkere gir mer effekt når den blir brokoblet.

feks: Effekt RMS @ 4 Ohm 2 x 150 Watt
    Effekt RMS brokoblet @ 4 Ohm 1 x 450 Watt

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er forskjell på hva en forsterker gir på papiret og i virkeligheten også Det vet jeg fra 6 år i bransjen..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    det er forskjell på hva en forsterker gir på papiret og i virkeligheten også Det vet jeg fra 6 år i bransjen..
    ja det er jeg klar over..

si da at det er: Effekt RMS @ 4 Ohm 2 x 75 Watt
    Effekt RMS brokoblet @ 4 Ohm 1 x 225 Watt

virkelige watt. å ikke "jukse/skryte" watt.

?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •