Jeg skulle egentlig kjøpe en smartcar, men pga jobben ble det en volkswagen caddy
Behovet for godlyd meldte seg rinelig umiddelbart, og tankene begynte å svirre.
Noen kriterier:
-Det skal være usynlig fra kupeen. (litt pga estetikk, og litt pga innbruddsfare)
-Så billig som overhodet mulig. (mest mulig bang for the buck). Gidder ikke å bruke titusenvis på en arbeidsbil.
-Elementene må beskyttes mot støt/slag osv fra lasterommet. Bruker lasterommet til alt mulig, og er avhengig av at elementene ikke blir ødelagt hvis noen andre bruker bilen.

Så langt har jeg kommet:

CD-spiller: Original blaupunkt som fulgte med bilen. Doble pre-out.

Forsterkere:
Jeg har kjøpt en effektforsterker på biltema, som skal drive frontene.
Art.Nr: 31-820

En effektforsterker som skal drive bassene. Saga USC-9980 fra eltek.
www.dynabel.no

Høyttalere:
Bruker de originale frontene i bilen. Ikke superbra, men duger til jeg finner noen høyttalere som bygger veldig lite i dybden, og koster lite

Kabler fra biltema.

Bassere: 3 stk. TangBand W8Q-1071. Litt spesiell dimensjon på denne (8x12 tommer). Det måtte bli et ovalt element pga formen på skilleveggen i bilen.

-Et skikkelig fett element som koster lite og yter mye

Jeg har bare innstallert ett element foreløpig, men neste helg (15.07) blir resten montert.

Bassene blir montert i skilleveggen mellom kupe og lasterom, spillende inn i kupeen. Jeg og en kompis har skjært til en plate på hver side av skilleveggen, med hull til elementene. Dette for å forsterke skilleveggen + et solid ankringspunkt for elementene. Platene er kledd med sort filt, og festet med gjennomgående skruer og klomuttere.

Det var endel luftlekkasje mellom skillevegg og kupe, så vi fant ut at vi ville prøve fugeskum (det som brukes ved dør-montering osv). Det var en klissete jobb, men det fungerte veldig bra! Anbefales! Skummet utvider seg veldig mye, og fyller alle sprekker og hull. En boks (750ml) blir 18 liter! Har også lagt på et TYKT lag silikon for å forsikre meg om at det er tett

Lasterommet har også blitt dempet. Der brukte vi blygummi fra www.mekonomen.no . Det kostet 45 kr pr plate, og var veldig godt investerte gryn.
Ble kvitt ALL gjenlyd i metallet. Når jeg banker på veggen i lasterommet, hører jeg ikke BLOING-BLOING lengre
Bakdørene og sidedørene har fått samme behandling.

Hva synes dere om dette?

Det eneste jeg mangler, er en god måte å bekytte elementene på.
Noen ideer?