Bilhøyttalere i egne kasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilhøyttalere i egne kasser

Jeg kjører rundt i en helt rå Toyota Hi-Ace (kombibil), og selv om den oser av luksus, har helt fantastiske kjøreegenskaper osv. osv. har den EN negativ egenskap; det er vanskelig å plassere høyttalere i den. Det finnes ingen steder hvor man kan bygge inn noen høyttalere (jeg snakker om høyttalere bak). Det er ingen hattehylle å snakke om og dørene er skyvedører, så det utelukker seg selv...

Eneste løsningen jeg kommer på er å kjøpe enten ferdige kabinetthøyttalere eller kasser til å bygge høyttalere inn i:

http://bilstereo.no/menyendre.php?sp...n=H%D8YTTALERE

Det jeg lurer på er om det blir noe greie på å bygge inn 6x9-høyttalere i slike småkasser? Kan man lage dem selv og hva slags litervolum er det snakk om?

Jeg kommer til å bruke sub og en spiller hvor jeg kan styre delefrekvensen (og som har HP-filter til småhøyttalerene):

http://bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1544

Derfor er det ikke vesentlig at kassehøyttalerene sparker fra seg UNDER 70Hz, men vil de klarer seg noenlunde dit ned?

Vil det funke (bra) med slike innbygningskasser, og bør jeg være oppmerksom på hva slags høyttalere jeg bruker (egner noesn seg bedre enn andre til dette formålet)?

-Rune

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor skal du ha høyttalere bak? kan du ikke heller sette noen gode forran, det er da mye enklere. Men ja, du kan fint montere 6x9" i kasser. forskjellen blir som oftest at de ikke spiller så dyp bass. De fleste klarer seg med rundt 10L kasse volum. Hender det står i brosjyra hvor stort volum dem trenger også.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL Decade 6x9 spiller noe helt inst i helvette i slike trykk kammer kabinett. Men de må ha en sub i tillegg for å si det sånn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hvorfor skal du ha høyttalere bak? kan du ikke heller sette noen gode forran, det er da mye enklere. Men ja, du kan fint montere 6x9" i kasser. forskjellen blir som oftest at de ikke spiller så dyp bass. De fleste klarer seg med rundt 10L kasse volum. Hender det står i brosjyra hvor stort volum dem trenger også.
    Det er to grunner til at jeg plasserer dem bak:

1. Når ungene skal høre på Kaptein Sabeltann for femhundrede gang, vil jeg helst slippe å spille så høyt foran at de hører det bak...

2. Jeg finner ikke noe bra sted å plassere høyttalere foran. Har du noen tips?

-Rune

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    JBL Decade 6x9 spiller noe helt inst i helvette i slike trykk kammer kabinett. Men de må ha en sub i tillegg for å si det sånn.
    Blir nok ikke noe Decade, men blir kanskje ikke så galt med litt billigere JBL-høyttalere heller...

Og ja, jeg skal ha sub ;-)

-Rune

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er to grunner til at jeg plasserer dem bak:

1. Når ungene skal høre på Kaptein Sabeltann for femhundrede gang, vil jeg helst slippe å spille så høyt foran at de hører det bak...

2. Jeg finner ikke noe bra sted å plassere høyttalere foran. Har du noen tips?

-Rune
    Da skjønner jeg deg veldig godt.
    Regner med at det sitter noe orginalt forran du kan bytte ut, eller så kan du feks skjære ut i døra. bare sjekk at høyttalern ikke tar borti vinduet når du sveiver ned. gjør den det, kan du lage noen distanseringer i tre. Disse kan du med fordel også vinkle slik at høyttalern spiller mer mot deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •