3 bassere 1 forsterker på hver bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 bassere 1 forsterker på hver bass?

Hei lurte på om det er noen som har erfaring med bruk av en forsterker pr. subwoofer ved flere subwoofere. Hvordan er det i forhold til en stor forsterker? Sånn med tanke på strømressurser i bilen. Har 65 A dynamo. Forsterkerene er 3 stk. på 300w. hver.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det kan være lurt å montere en dynamo til, gitt. De med strømkrevende utstyr gjør gjerne det...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3x300W klasse AB forsterker = mye, mye strøm rett i dass

skaff deg heller en klasse-D forsterker som er stabil i 0.5 ohm og som leverer litt over 1kW ved 1/2ohm og koble subbene i paralell på den... da slipper du nok ny dynamo også...

Edit: hva slags subber og hva slags forsterker har du nå? og er det lukket/porta kasse du skal ha?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    3x300W klasse AB forsterker = mye, mye strøm rett i dass

skaff deg heller en klasse-D forsterker som er stabil i 0.5 ohm og som leverer litt over 1kW ved 1/2ohm og koble subbene i paralell på den... da slipper du nok ny dynamo også...

Edit: hva slags subber og hva slags forsterker har du nå? og er det lukket/porta kasse du skal ha?
    Skal ha 3 cerwin vega vmax 10. tenker meg lukka da, men er redd det går utover lydkvaliteten. Blir vel 2x2 ohm. så kjører jeg serie på hver sub å får 4 ohm, og paralellkobler og får 4/3 ohm. Er det det du tenker? hvilken forsterker vil du anbefale? Lukka eller porta kasse? Skal ha det i en volvo 740 turbo, så har godt med plass baki der:P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Mulig det kan være lurt å montere en dynamo til, gitt. De med strømkrevende utstyr gjør gjerne det...
    Tenker meg kanskje Lanzar opti 1000d/1400d/2000d, cerwin vega exl 1200d eller hellix 1000.1
    Hvem av de er det beste alternativet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje en Dynabel BF4501 gir MYE pr. krone med de i paralell., men er uansett krav med kondensator, helst større dynamo. Har en Tru Technology 250.2 og den KVELER 90A dynamoen som står i bilen min (skal skifte til 200A)....

Svidde 16 MOSfeter i strømforsyningen i denne pga. lav spenning, tror strax angrer på de ga meg prisoverslag på 1000,- da de brukte 9 arbeidstimer og 16 transistorer for å fikse den :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Tror kanskje en Dynabel BF4501 gir MYE pr. krone med de i paralell., men er uansett krav med kondensator, helst større dynamo. Har en Tru Technology 250.2 og den KVELER 90A dynamoen som står i bilen min (skal skifte til 200A)....

Svidde 16 MOSfeter i strømforsyningen i denne pga. lav spenning, tror strax angrer på de ga meg prisoverslag på 1000,- da de brukte 9 arbeidstimer og 16 transistorer for å fikse den :P
    Ok. men trur jeg kan få tak i lanzar 2000d til samme pris som dynabelen. Den er jo stabil i 0,5 ohm, så da er det ikke no problem med 1,3. På dynabelen så anbefaler de å ikke gå under 2 ohm, og i tilegg så er det rundt 1000w. mot 1600 på lanzaren.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sats på en lanzar opti 2000d du de v-max bassene krever en del mer enn 300watt per stykk spør du meg. jeg hadde en 12 tommer og den blei fora med 750watt rms og har blitt d i over 2 år nå å funker fint

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et klasse A/B forsterker spiller/låter bedre enn klasse D forsterkere.... min personlig mening og erfaring.

Ellers ville jeg heller gått for Dynabel sine analoge om du har en stram budsjett. CV høytallere er ikke tung dervet og skal spille brukbar med de fleste forsterkere men de krever en strøm sterk forsteker slik at menbran bevegelse holdes under kontrol. Har burk CV max10 med et SoundStream Class A6.0 på 2x25 EKTE watt og spilte høyere enn mine Orion DVC10. SS+ Orion i lukket kasse spilte 136,7dB i dBdrag 2003.

hvilken bil skal du ha alt dette i? kondensator er ikke nødvendig, et ekstra batteri vil heller gjøre større forbedring når man tar pris i betrakning.

skal du ha mest SQ (sound quality) er det lukket kasse å foretrekke men bassrefleks om du vil ha mer spl (sound pressure level).

Lanzar er bedre enn dynabel forsterkere generelt -men som sagt helts analoge... :-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydkvalitet på klasse D vs. AB på en subforsterker er vel ganske irrelevant.. vi snakker bil her... klasse D er dog mye, mye mer effektive per watt inn til forsterkeren, og -det- teller mye i bil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av matador
    et klasse A/B forsterker spiller/låter bedre enn klasse D forsterkere.... min personlig mening og erfaring.

Ellers ville jeg heller gått for Dynabel sine analoge om du har en stram budsjett. CV høytallere er ikke tung dervet og skal spille brukbar med de fleste forsterkere men de krever en strøm sterk forsteker slik at menbran bevegelse holdes under kontrol. Har burk CV max10 med et SoundStream Class A6.0 på 2x25 EKTE watt og spilte høyere enn mine Orion DVC10. SS+ Orion i lukket kasse spilte 136,7dB i dBdrag 2003.

hvilken bil skal du ha alt dette i? kondensator er ikke nødvendig, et ekstra batteri vil heller gjøre større forbedring når man tar pris i betrakning.

skal du ha mest SQ (sound quality) er det lukket kasse å foretrekke men bassrefleks om du vil ha mer spl (sound pressure level).

Lanzar er bedre enn dynabel forsterkere generelt -men som sagt helts analoge... :-)
    Skal ha de i en volvo 740. tenker jeg går for digitalt. Med tanke på strøm å sånt. Men hjelper det egentlig med et ekstra batteri. Blir jo bare lengre levetid når du ikke har motorn i gang, åsså må jo dynamoen lade mer med to batterier. Eller tar jeg helt feil??

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    lydkvalitet på klasse D vs. AB på en subforsterker er vel ganske irrelevant.. vi snakker bil her... klasse D er dog mye, mye mer effektive per watt inn til forsterkeren, og -det- teller mye i bil.
    i en bil kan man faktisk få SQ... ikke alle er interesert i mye watt=SPL... derfor kan være relevant om man er litt mer SQ bevist. Ellers var dette mente som en kommentar og mye watt forteller ingenting om kvaliteten på lyden... ny dynamo trenger man så absolut ikke heller... men VIKTIGERE med riktig ladde spenning...

ja, det hjelper MYE med et extra batteri enten du har klasse A eller D. men som sagt det er andre ting du kan forbedre først:

laddespenning, større jordings kabler mellom: dynamo-battery, battery-chassis, når dette først er i orden så kan du sette et extra batt bak og helst gele battery -de trenger også høyere laddespenning.

Volvo 740 har bra akustik ellers. Self så vil du "forlenge" spilletiden med motoren av. Men dynamon vil eventuelt bruke LENGRE tid på å ladde begge batteriene. har selv 75Ampers dynamo og 2 batterier (75A/h + 100A/H) som aldri er noe problem med 75Amper dynamo og bruker IKKE klasse D pga "strøm mangel"...men har 2x37watt, 2x100watt, 2x100watt og 4x17watt... kjører bilen i 10 minutter til jobben hver dag...

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    en dynamo til? og kor skal den plasserast?? det beste hadde vore og sett in en kraftigare dynamo, og et ekstra batteri..

men det smartaste er og kjøpe en kraftig forsterker, og spare noken kroner på det, også ha et eksta batteri og kondensator.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Lanzar OPTI 2000D på 2x RF Power T1 12".. så en slik får iallefall liv i 2x 10" V-max (disse er KONGE ). Kjører min i 1ohm, RF'ene er rimelig tungdrevne, så mer krutt hadde nok gjort seg egentlig .

EDIT: hjelper vel også lite på at jeg har lukka kasse til dem .. men er FIN lyd da, og greit med spl.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •