trenger litt tips til anlegg i bil....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger litt tips til anlegg i bil....

Hei,

Er ny i dette forumet, har ikke vist om forum for lyd i bil, veldig fint tiltak

Jeg setter stor pris på kjøreglede og er veldig interesert / opphengt i bil. Da lyd i bil også påvirker kjøregleden har jeg planer om å gjøre noen tiltak for å forbedre denne opptimalt innenfor enkelte kreitterier.

I min forrige bil (BMW e28 M535i) hadde jeg følgende oppsett:

Front: Infinity Kappa Perfect 5.1 som ble montert i støpte kasser spesiallaget til dørene med vinkling opp mot mine sarte ører...

Spilller: Husker ikke modellbetegnelse, men en Rockfor Fosgate spiller med mer inn / utganger enn det er elver i norge... 5V linjeutganger. Enkel og grei spiller med masse tuningmuligheter på eq, utganger osv....

Sub: Rockford Fosgate 12" RFR3112 - Power HX2 DVC (2 ohms x 2) i 30 liters lukket kasse.

Forsterer til frontsett: Profile AP 1000. 2x160W RMS i 4ohm

Forsterker Sub: Profile AP 2000. Brokoblet ga denne forsterkeren 1x960W RMS.

Kondensator: Hadde en Pyle 2,4F digital kondensator.

Var meget godt fornøyd med dette anlegget. Eneste plassen jeg sparte litt på kronene var på forsterkerene. Litt snål plass å spare på kronene syns sikkert mangen, men jeg hadde god tru på disse profile forsterkerene, og var relativt godt fornøyde med de...

Problemet er at nå har jeg ny bil, andre planer og kriterier. Ønsker meg best mulig lyd. Bilen det er snakk om er en BMW e30 M3. For å få det klart med en gang. Har ikke tenkt å ha sub i denne bilen. Vet ikke hvilket frontsett som står i bilen nå, men det er Pioneer 6x9 i hattehyllen, og et komponent frontsett med 5,25" bass/mellomtone i sparkebrett og 1" diskant på dashbordet. Disse høytalerne er alle derevet av en Pioneer spiller. Har ikke funnet ut modellbetegnelse på denne enda. Anlegget ble montert i bilen av bilradiospesialisten i 2001 da bilen ble importert til norge av forrige eier.

Jeg har fremdeles den Profile AP 1000 forsterkeren, bare for å få sakt det Det jeg reagerte litt på, syns 6x9ene i hattehyllen er montert "for løst". Lurer på å få laget en gummipakkning å legge mellom stålplata i hattehyllen, og treplanta (pynteplata oppå) for å få tetttet for luft lekkasje her. Vil også bruke gjennomgående gjengede skruer til å feste høytalerene med, og støpe en kasse til hver 6x9 som skal henges opp under hattehyllen. Bruker muttrer her til å få skikkelig moment til å få haøytaleren stivest mulig festet. Da har jeg også fått kasse til basselementet i 6x9ene, da jeg har tro på at jeg vil få dypere, finerer, mer og bedre kontrollert bass fra 6x9ene med dette. Her mottas inspill med stor glede.

Et probleme er at 6x9 høytaler oppgis ikke samme form for dokkumentasjon om selve bass elementet på samme måte som ved sub ellementer. Lurer derfor på hvordan jeg skal dessigne kassen, og eventuelt hvor stor???

Trur jeg kommer til å beholde spilleren intill videre, men vil gjerne ha inspill på hvilke elemtner som bør benyttes rundt om, og eventuelt hva og hvordan jeg bør gjøre med tanke på kasser for å fremheve god bass fra 6x9ene i hattehyllen, og hvilke forsterekre som anbefales. Trenger ikke frotse dersom det ikke er nødvendig, hadde vert litt greit å holde budsjettet sånn noenlunde nede på et normalt dødelig nivå

Takker for inspill, og håper dere overlevde denne lange og kronglitte teksten

Mvh.
    Torstein

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rundtom 7-12 liter..

og når d gelder høgtalara OSV, www.iceaudio.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hytalere og forsterker.....

Heller mot en dynaBel BF0804 forsterker på 4x80W RMS i 4 ohm.... Tar i mot tips om forsterker med glede! Kom gjerne med andre forslag..

Angående frontsett så var jeg vedlig godt fornøyd med infinity settet jeg hadde, men lurer litt på et Focal sett de har på www.iceaudio.no.

Dette: http://www.iceaudio.no/index.php?fun...039ede9987fbdf

Eller kanskje dette settet fra Kadence:
    http://www.iceaudio.no/index.php?fun...039ede9987fbdf

Når det gjelder 6x9ene er jeg mer usikker på hva jeg skal velge. har lest mye rart rundt om kring. Er ute etter en høytaler som spiller myk kontrolert og fyldig bass. Dynamikk er viktig!

Håper på mange gode forslag til opsett

Mvh.
    Torstein N Tveit

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis utformingen/oppbygningen på hattehylle og "brønner" for frontsett er noenlunde like som i vanlig E30, som jeg regner med de er, har du to ting å tenke på:
    1. Hattehylla er skikkelig rævva vanskelig å montere 6x9 i pga at den er dobbel ytterst på sidene og har div profiler for å avstive den. Dette vil også gjøre det "umulig" å bygge kasse under. Det kan nok lønne seg å vurdere å lage en ny i MDF og bytte ut "pappskiva" som ligger der originalt, hvis du måå ha 6x9 bak.
    Får du det relativt tett så er resten av bilen såpass tett at du bør få ganske ok bass med bagasjerommet som kasse. Men, hullet for skipose er en suuper plass å montere sub..
    2. Du får ikke plass til større frontsett enn 5,25, men det er plass til diger magnet inni der. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •