Spørsmål om oppkobling av Audiobahn immortal 15" subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om oppkobling av Audiobahn immortal 15" subwoofer

Har et par spørsmål anngående kobling av denne subben her:
    http://www.audiobahn.com/Audiobahn06/pages/woofers.html

Audiobahn Immortal 15".

Saken er det at den har 4 plusser og 4 minuser som en kan koble til. Lurer da på om en skal koble på alle disse? Eller hvordan dette skal gjøres for best mulig effekt.

Newcomer Elektronik Bumsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Har et par spørsmål anngående kobling av denne subben her:
    http://www.audiobahn.com/Audiobahn06/pages/woofers.html

Audiobahn Immortal 15".

Saken er det at den har 4 plusser og 4 minuser som en kan koble til. Lurer da på om en skal koble på alle disse? Eller hvordan dette skal gjøres for best mulig effekt.
    Hvilken forstærker har du? Og er den stabill i 4, 2, 1, eller 0,5 ohm? Og hvor mange RMS. Watt lægger den ud i de forskellige belastninger?

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en forsterker som ikke er så gunstig enda.. Skal investere i en skikklig en.
    Noen forslag til hva for en? Men hva er alle spolene til?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en forsterker som ikke er så gunstig enda.. Skal investere i en skikklig en.
    kan ikke forklare så mye hvorfor men du kan kople subwooferen i alt fra 4ohm til 1ohm sikkert mindre og. har med paralellkoplingen av spolene å gjøre.

Newcomer Elektronik Bumsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvad hedder den forstærker som du har nu, så vil jeg se om jeg kan finde noget info på den så det bliver lidt nemmere at komme med en forklaring på hvordan du skal koble din sub op... :wink:

Hvis du har tænkt deg at kjøpe en ny forsterker hvor meget tro du så du vil betale for sådan en? (Det bliver lidt nemmere at anbefale noget når jeg ved om du vil give 2500 kr. Eller 15000 kr. for en ny forsterker)

Ideen med at give en sub flere spoler er at du kan give din enhed mere effekt altså = højre lydtryk

Hvis vi siger at du har to enheder den ene har en spole og den kan klare 500 RMS. Watt. den anden har 4 spoler der kan klare 500 RMS. Watt pr/spole. Det vil så sige at du kan putte 500 RMS. Watt. i den første og ikke mere ellers vil den gå istykker. Den anden har jo som sagt 4 stk. spoler det vil så sige at du faktisk kan give den 2000 RMS. Watt uden at den går istykker (Det virker i teorien... Desværre er det ikke altid at det helt holder i virkeligheden) Men du skulle kunne forøge dit lydtryk (dB) betydeligt ved at bruge flere spoler på den samme enhed... :-)

Hvor har du kjøpt bassen henne jeg synes ikke at jeg er støt på audiobahn her i Norge? (Endnu ialtfald)

Jeg håber at du forstår hvad jeg har skrevet mit norske skriftsprog er ikke helt så godt endnu desværre...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd dette, men legger inn dette:

1. Alle spolene i serie gir et Z på 8ohm,
    2. 2 i serie, paralellt med de 2 andre i serie gir en Z på 2ohm
    3. Alle i paralell gir en Z på 0,5ohm.

Vil ikke anbefale noen andre alternativer, da dette gir ugjevn belastning på spolene.

Uten å vite hva slags forsterker du har/eller har planer om å kjøpe, så er nok alt 2. det å anbefale.

Dette elementet krever en STOR, og antakelig DYR forsterker, elementet er på 2250W RMS, noe som krever masse strøm, ikke bare fra forsterker men også batteri, og så tykke strømkabler at du sliter med å finne en normal plass for de i en bil.
    Men om du derimot skulle klare alt det i bilen, og lommeboka, så får du nok et SINNSYKT basstrykk.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

immortal

jeg hadde et slikt element i 10 dager. men selger informerte meg om at elementet var dobbelspola. og jeg kjørte da en audiobahn 2300hct på 2 av spolene på dette. det spilte litt finere enn en 15" er fra soundsplinter, til halve prisen. men det spilte ikke like høyt. men siden jeg kjørte så mye effekt på kun 2 av spolene, så var det ikke så lenge dette varte nei. Enda en souvenir i rekka ja. men jeg skulle gjerne hørt hvordan dette låter når sakene er som de skal ja. lykke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •