Bygge av sub i bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge av sub i bil

Så hyggelig at forslaget mitt ble vedtatt da

Jeg er generelt audiofil og liker godlyd både hjemme og i bilen. har nå fått meg "grombil", som i første omgang bygges for å gå fort, men har også tenkt å bygge et pent anlegg med tid og stunder. bilen finner dere forøvrig info om her: http://200sx.getawayinoslo.org :wink:

Så til poenget: Har i dag en dugelig spiller fra sony, og 6 gode originalhøyttalere fra clarion, som muligens byttes ut på sikt, men det er faktisk ganske god lyd i dette. I tillegg har jeg i dag fått en Rockford Fosgate 301M monoforsterker til å drive en påtenkt subwoofer. Forsterkeren er skikkelig rugg som jeg tror blir velegnet.

Så var det subben da. Første tanke var å farte rundt og prøvelytte masse ferdige kasser, noe jeg kanskje gjør også, men noe som både blir bedre praktisk sett (mister ikke bagasjeplass), morsommere, og ikke minst penere er følgende ide:

Bygge en kasse i reservehjulsbrønnen, litt nedsenket, slik at det blir et mellomrom opp til en plexiglassplate som er på samme nivå som bagasjeromsgulvet, slik at det blir en åpning i gulvet med plexiglass, slik at man kan titte ned på subben. Ser for meg at den enkleste måten å bygge på er å bygge en tradisjonell, lukket og firkantet kasse, også bare overdimensjonere frontplaten(den som elementet sitter i og som er synlig ovenfra) slik at det ser ut som om kassen fyller hele rommet nedi der. Vurderer 1x12" eller muligens 2x10" hvis det er plass til det.

Umiddelbare kommentarer?
    --
    Thorbjørn

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes kurant ut det, men alt kommer ann på plassen og hvordan elementer du bruker. Hvor mye plass de trenger... og regner med du skal bassrefleksrør...
    Penere lyd av 2 x 10" enn 1 x 12" men tar mer plass....
    De firekantete Kicker bassene krever lite volum og skal visst spille bra.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora
    Hørtes kurant ut det, men alt kommer ann på plassen og hvordan elementer du bruker. Hvor mye plass de trenger... og regner med du skal bassrefleksrør...
    Penere lyd av 2 x 10" enn 1 x 12" men tar mer plass....
    De firekantete Kicker bassene krever lite volum og skal visst spille bra.
    Hadde egentlig tenkt lukket kasse kanskje. Er ikke så mange steder å "vente" bassrefleksrørene hvis jeg skal ha plexiglass over kassen. vil ikke ha bassrefleksrør ut av plexiglasset for da blir det bare masse dritt som faller gjennom rørene og ned i subben.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en plate med plexiglass over subben? Skjønner ikke helt hvordan du tenker. Hvis du vil ha bassrefleks så er det ikke noe problem å sette inn finmasket netting og et støvfilter. Da kommer det ikke noe inn i kassen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo mest å si hva slags bass du er ute etter da.... Og basseren.
    Får oxo mindre volum med lukket kasse.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Skal du ha en plate med plexiglass over subben? Skjønner ikke helt hvordan du tenker. Hvis du vil ha bassrefleks så er det ikke noe problem å sette inn finmasket netting og et støvfilter. Da kommer det ikke noe inn i kassen.
    Ja, kanskje det. en sånn skumgummidott som b.la B&W sender med endel av høyttalerne sine for tiden kanskje. Jeg tenkte en kasse som er nedsenket i reservehjulsbrønnen, slik at toppen av kassen er lavere enn bagasjeromsgulvet. Og så en plexiglassplate som dekker over hele reservehjulsbrønnen slik at det beskytter subben og samtidig muliggjør bruk av bagasjerommet uten å miste bagasjeplass, samtidig som subben er synlig og kul gjennom plexiglasset.

EDIT: Plexiglasset er jo da sånn sett ikke egentlig en del av kassen. så hvis bassrørene sitter i selve kassen og har hull oppover så går jo de da bare ut i det lille rommet mellom kassen og plexiglasset. så da må man evt ha en eller annen form for åpning i plexiglasset også. Alternativt kun ha bassrefleks i plexiglasset kanskje, slik at dette blir endel av kassen, mao en båndpasskonstruksjon-type-ting. litt mer komplekst å regne ut kanskje, spesielt siden det da blir skrånende vegger i det ytre rommet hvor man har basskassa som gulv, plexiglasset som tak og sidene av hjulbrønnen som vegger.. :-/
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor god plass er det nedi der på 200'en a? Må jo ha plass til forsterkere+++ så må vel miste litt plass.
    På min så har jeg bygget forsterkerene, kondesatorene, deleblokkene og kabler i reservehjulsbrønnen, oxo står kassa med 2x12" over.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, kanskje det. en sånn skumgummidott som b.la B&W sender med endel av høyttalerne sine for tiden kanskje. Jeg tenkte en kasse som er nedsenket i reservehjulsbrønnen, slik at toppen av kassen er lavere enn bagasjeromsgulvet. Og så en plexiglassplate som dekker over hele reservehjulsbrønnen slik at det beskytter subben og samtidig muliggjør bruk av bagasjerommet uten å miste bagasjeplass, samtidig som subben er synlig og kul gjennom plexiglasset.

EDIT: Plexiglasset er jo da sånn sett ikke egentlig en del av kassen. så hvis bassrørene sitter i selve kassen og har hull oppover så går jo de da bare ut i det lille rommet mellom kassen og plexiglasset. så da må man evt ha en eller annen form for åpning i plexiglasset også. Alternativt kun ha bassrefleks i plexiglasset kanskje, slik at dette blir endel av kassen, mao en båndpasskonstruksjon-type-ting. litt mer komplekst å regne ut kanskje, spesielt siden det da blir skrånende vegger i det ytre rommet hvor man har basskassa som gulv, plexiglasset som tak og sidene av hjulbrønnen som vegger.. :-/
    Hvis du gjør det på denne måten så vil elementet bare spille i det lille rommet under plexiglsset! Det blir som en båndpasskasse uten bassrefleksport! Den eneste formen som lyd som kommer er den som kommer som følge av vibrasjon i baggasjerommet. Og det blir jo ikke noe bra!

De skumgummi-sakene som B&W sender med sine høyttalere er for å tette igjen bassrefleksporten, slik at høyttaleren blir en lukket kasse. Så slike kan ikke brukes.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hybris.

Eg har eit 15" basselement til salgs viss du er interesert?

Cadence Beast 15 DR 800w kontinuerlig 4000w Peak!
    Dobbeltspola.

Dette er eit element som speler veldig høgt og fint og dypt. Tåler veldig mykje effekt, men er heller ikkje spesielt tungdrevent.
    Denne subben har vore testa i Lyd og Bilde:
    Fekk 10+++ i basstrykk og 9+ i lydkvalitet meinar eg å huske.

Spelar bra i små lukkede kasser, og også i bassrefleks.
    Subben er ca. 2 år gammel og fungerer utmerket. Har endel små-riper rundt kantensynlige kun ifra siden.

Denne subben kostet 4000kr ny.
    Selger den for 1500kr.

Bilder: http://www.geocities.com/turbopsyko/Beast.html

Var feil med linken til bildene, men no fungerer den.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass i bil

Hei!

Skjønner at du er litt HI-FI orientert, og vil bare nevne at Polk Audio/MOMO har en kjempebra bass i 10" og 12" som spiller kjempedypt, og er en veldig HIFI-preget bass som stortrives i ca 20ltr. tett, og stiv kasse.

koster 2990,- for 12"
    Og 2690,- for 10"

mer info:
    http://www.polkaudio.com/car/product.php?name=mm124

Mvh.

Øyvind Hansen
    Balanz Audio

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepps.

Siden den gang har jeg gitt opp å bygge noe i reservehjulsbrønnen da den var altfor altfor liten. Har nå gått til innkjøp av en ferdig, lukket kasset med 12" mb quart-element, og er meget fornøyd med det

Subben drives av en monoforsterker fra rockford fosgate. (301M)
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •