Boston 8.5 Pro sub problem ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Boston 8.5 Pro sub problem ?

Har en slik, i anbefalt kasse, trykkkammer. Denne har jeg tilkoblet en JBL to kanals forsterker, 2 x 60 watt eller 1 x 180.
    Kjører jeg vanlig kobling får jeg ikke helt nok "saft", brokobler jeg får jeg et andet problem der ligner på overbelastning !
    Ved god dyb bass, som f.eks. Kari Bremnes hører jeg en lyd fra subben ved dyb bass, lyder som den har nået grensen, det er bare det at jeg ikke spiller så høyt da.....
    Der er ganske stor forskjell på vanlig, og brokobling, ved brokoblet sparker den mye mere fra.
    Vet at det bare er en 8 tommer, men skjønner ikke helt dette, det er kanskje normalt ?
    Specs : http://www.bostonacoustics.com/Manuals/ProSpecs.pdf

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du borkobler forsterkern halverer du jo kontrollen til den også, dette kan jo føre til at det blir slapt og upresist. Så jeg ville ha prøvd en større forsterker, feks ett mono trinn. jeg mener at JBL sine watt ikke går helt over ens med boston sine. bostonen trenger kraftigere saker.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    når du borkobler forsterkern halverer du jo kontrollen til den også..............
    HÆ? Kan du forklare dette?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror han mener at damping factor halveres når man brokobler to kanaler på et elementer.
    Tror nok denne forsterkeren ikke har nok saft til å holde kontroll på et sub-element ved brokobling, prøv en større forsterker.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    tror han mener at damping factor halveres når man brokobler to kanaler på et elementer.
    Tror nok denne forsterkeren ikke har nok saft til å holde kontroll på et sub-element ved brokobling, prøv en større forsterker.
    ja, det var det jeg mente. og dette merker man veldig godt i en bil hvis forsterkern ikke er kraftig nok.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, takker for svar.
    Nå i mellomtiden har jeg flyttet kassen fra rett under hatthyllen, hvor den fyrede opp igjennom et hul inn i kabinen til den ene side av koffertrommet. Subben spiller nå på tvers av koffertrommet.
    Dette gav mye bedre dybbass og "kobling" til kabinen, bassen lyder fantastisk nå egentlig, blott er det ikke noen "buttkicker" jo, men bassen er utrolig dyb og har liv.
    Jeg justerte også loudness på frontsettet ned ét hakk, til "MID", dette hjalp også.
    Ja, 180 watt til en 8" i et lite lukket kabinett er kanskje ikke for kraftigt, stemmer ganske bra med det dere siger og det jeg erfarte. Ved vanlig drift er der ikke nok saft selvom gain justeres opp, ved brokobling sparker den fra som hest men mangler sikkert evnen til å kontrollere elementet ved store membranutsving, derfor kommer denne "bånn" lyden av og til ved dyb bass, under de 30 hz.
    Skal se hvad jeg finder av forsterker, skal se på de Eltek har....

De JBL jeg har nå er litt eldre GTS-180, én driver frontsettet og den andre subben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •