Hvordan forsterke hattehyllen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer freemason sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan forsterke hattehyllen?

Heisann godtfolk. Gikk nylig til innkjøp av DLS R1070 - 2-vägs koaxial 7 x 10"

OOOps stort bilde, sorry folkens..
    Men disse karene her var jo ganske mye vekt i, så den stakkers hattehyllen i min Renault 19 trenger gjerne litt forsterkning.
    Noen som har gjort noe sånt før?
    Eller noen som har en bra link, eller noen forslag?

Hadde satt uber mye pris på litt hjelp her, håper å få på plass nye 4" fremme i dashbordet, lagt kabler til forsterker og bakover (få kjøpt forsterker også) og få montert mine nye DLS som bare sitter i kassen sin hjemme på stuegulvet..

Hilsen Freemason

Newcomer Mr. Morel sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke polyester og glassfiber til å stive av hattehylla di.
    Hvis du bor på østlandet så send meg en PM så kan jeg gi deg et lynkurs!

Mvh
    Pål

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller så kan du bygge deg en ny hattehylle i mdf.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke så lekkert ut, men fungere bra.... stiv opp med noen metallrør som skrues i, på langs av hattehyllen...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv patentbånd (metallbånd m/masse hull i)... på undersiden. Husk å stramme den så mye som mulig og skru tett. Dette vil fordele vekta utover hattehylla di og være lite synlig ettersom den sitter på undersiden

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Prøv patentbånd (metallbånd m/masse hull i)... på undersiden. Husk å stramme den så mye som mulig og skru tett. Dette vil fordele vekta utover hattehylla di og være lite synlig ettersom den sitter på undersiden
    Ser for meg at det kan bli problemer med hørbare vibrasjoner med denne oppstivnings løsningen, så det er mulig man bør bruke noen myke materialer eller noe lim i mellom flatene, så hattehylla bare blir en kassegitar med patentbånd strenger ;-) .

Er ellers ikke helt sikker på hvordan hattehylla på en Renault 19 ser ut, er det en 3 eller 5 dørs med en ganske stor hattehylle , eller en litt smalere sedan utgave. i alle tilfeller bør man passe på å plasere utkappene til høytalerene slik at man ikke svekker hattehylla mer enn nødvendig, mange benytter seg av mdf eller kryssfiner plater under eller innekledd oppå hylla med høytaler elementene nermest festet til treverket i stedet for den ofte litt tynne plast plata. Pass i alle fall på at ikke hylla med høytalerene kan løsne og kan skade passasjerene i kupeen ved en kollisjon, det er vel det viktigste aspekteret , så får utseende og lydpåvirkningen komme i andre rekke. Er det en kombikupe utgave du har , hvor hattehylla trekkes opp sammen med døråpningen, er det ofte lurt å ikke benyte så mye ekstra plate materiale så vekten på hattehylla med høytalerene blir så tung at ikke dør dempe sylinderene ikke klarer å holde døren oppe.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for inspillene folkens, setter virkelig pris på det. Er bare en stakkars amatør som vil ha litt mer lyd i bilen vet du ;-)
    Er det en kombikupe utgave du har , hvor hattehylla trekkes opp sammen med døråpningen, er det ofte lurt å ikke benyte så mye ekstra plate materiale så vekten på hattehylla med høytalerene blir så tung at ikke dør dempe sylinderene ikke klarer ....
    Jepp har en slik kombisak, der hattehyllen blir med opp når jeg åpner bagasjerommet. Og som nevnt her kan vekt bli ett problem.
    Tenker att jeg i første omgang skal lage meg en løsning med kryssfiner.
    Skal plasere høytalerene der de gamle står, bare utvide hullene litt.
    Har en "nedsenking" i hattehyllen som er ca 20cm x 80cm.
    Tenkte å kutte til en plate med kryssfiner etter målene av "nedsenkingen" og lage hull i den som passer til høytaler diameteren.
    Så skru fast den slik att den er festet på undersiden av hattehyllen med skruer fra oversiden. Tenkte evt bruke vingmuttre her.
    Tar å maler/lakker plate svart når den er ferdig kappet og utskjært til høytalerene. Tar gjerne å lakker mutrene også for syns skyld.
    Håper å komme igang snart, men vil ikke begynne å montere før eg har kjøpt forsterker og e klar til å gjøre alt helt ferdig.
    Skal ta og legge ut noen bilder når eg en gang (forhåpentlighvis) bli ferdig.

Hvis du bor på østlandet så send meg en PM så kan jeg gi deg et lynkurs!
    Takk for tilbudet Pål, men holder til på Vestlandet. Blir litt langt det...

Skal holde dere oppdatert. Dere må nok gjerne leve med litt mer spørsmål i tiden som kommer.

Ha en feita helg folkens

Mvh
    Freemason

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, har lik bil som deg (R19 95mod), og har montert endel bilstereo i den. Drøm å montere i :P Har et par 6x9" ere (Focal) i hattehyllen uten noen problemer. Skjærte bare hull og monterte. Om det er problem med å få skruefeste er et jo bare til å sette på en sånn artig metallthingybitsak Eneste er at gassfjærene som løfter bakluka er litt slitne, men ikke noe stort problem.

Kan ikke helt se nødvendigheten av å forsterke den hattehylla (forutsatt at den er lik som min). Har også komponentsett foran (6,5" i døra, hullborret hull til diskantene i høytalerdekselet på dashen). Bare å spørre om det er noe spesielt du lurer på :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh... Gled deg til du skal trekke strømkabel til forsterkeren Et sant helvette å få den igjennom den gummigreia i brannveggen (bak batteriet), men det går Du sparer deg for mye arbeid om du tar ut batteriet først. Kommer ut på baksiden av hanskerommet (kommer til fra undersiden). Når du først har fått kabelen inn i bilen er resten kakebit Bare å legge kabelen under plastikklisten under dørene.

Jeg jordet forsterkeren i festet til sikkerhetsbeltet bak, og det fungerer utmerket.

Husk å legge strømkabler og signalkabler på hver sin side av bilen, ellers er det stor fare for støy :?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henriko
    Oh... Gled deg til du skal trekke strømkabel til forsterkeren Et sant helvette å få den igjennom den gummigreia i brannveggen (bak batteriet), men det går Du sparer deg for mye arbeid om du tar ut batteriet først. Kommer ut på baksiden av hanskerommet (kommer til fra undersiden). Når du først har fått kabelen inn i bilen er resten kakebit Bare å legge kabelen under plastikklisten under dørene.

Jeg jordet forsterkeren i festet til sikkerhetsbeltet bak, og det fungerer utmerket.

Husk å legge strømkabler og signalkabler på hver sin side av bilen, ellers er det stor fare for støy :?
    Det med å forsere torpedoveggen/brannveggen pleier vel å være et lite prosjekt på de fleste biler med mer eller mindre innelukkede og dempede kupeer og Dashboard. Det viktigste sysnes jeg du imiddlertid glemmte å nevne, nemlig å montere en kraftig smeltesikkring umiddelbart på kabelen etter plusspolen på batteriet, gjerne så nærme at ikke strømkabelen hvis den løsner fra smeltesikkring holderen kan treffe noe uisolert jord i nærheten, mens pluss polen er tillkobblet batteriet. Det er mange som har fått seg en lei overaskelse med brendte stømkabler gjennom hele kupeen av bilen, hvis pluss kabelen eller andre ledende materialer kommer av en eller annen grund mellom pluss på kabelen og til jord bak ved forsterkeren og det ikke sitter en riktig dimmensjonert sikkring ved batteriet.

Det med å velge forskjellig side for signalkabler og strømkabler er forøvrig et godt tips, og kan redusere eventuell støy fra bilens dynamo og andre støyende elektronikk.
    Det å montere en kraftig 1Farad kondensator ganske nær forsterkeren er også en ganske lur ting å gjøre for å stabilisere spenningen litt ekstra under drift av forsterkeren, men her er kankje ikke høytalerene dine så veldig tungdrevne at det vil være så veldig nødvendig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en veldig viktig ting er også å lage gode jordingspunkt forran. hjelper ikke å ha veldig bra jordingspunkt bak, hvis batteriet forran ikke har det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann godtfolk!
    Setter stor pris på alle innspillene her i julestria!

Andreas Lie skrev:
    en veldig viktig ting er også å lage gode jordingspunkt forran. hjelper ikke å ha veldig bra jordingspunkt bak, hvis batteriet forran ikke har det.
    Skal vi se... "jordingspunkt forran" Der er jeg ikke helt sikker på hva du sikter til? Har en 60A sikring som jeg skal montere under 30cm fra pluss-polen på batteriet. Skal også montere jording fra forsterker (som skal være i bagasjerom) til festet for sikkerhetsselen i baksetet. Vet her att det er ett poeng att jordingskabelen skal være under 1M og helst så kort som mulig.

Men når du sier "jordingspunkt forran" så henger jeg ikke helt med?

Mener du en ekstra kabel fra minus polen på batteriet til karoseri i motoren?
    Kommer dette til å være nødvendig, skal forelpig bare drive ett sett 4" i dashbord og ett sett 7x10`ere i hattehylle?

PS!

@HENRIKO: Kan hende jeg tar og kjøper meg ett nytt batteri til bilen, har du noen mål/merker/forslag til en ikke altofor dyr penge. Blir muligens biltema..
    Tenkte siden du har samme bil så har du gjerne peiling..

Igjen takk for tips/tricks/svar folkens, Konge å ha ett sted å få litt input fra.

Ha en heftig kveld

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    batteriet ditt er jo kobla til jord forran via en kabel fra minus polen til karosseriet. den kablen er som oftest ikke så tykk og kan med fordel oppgraderes. Skal du kjøpe batteri i "biltema prisklassen" kan du kjøpe hva som helst, noe bedre med tanke på bilstereoen blir det uasett ikke. skal du ha ett batteri som gjør det bedre for bilsteroen må du opp i de bedre maxima og sønnak batteriene og da snakker vi 1200 og oppver.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, takk for tipset Andreas.
    Blir vell gjerne til at jeg kjøper meg ett nytt batteri med tid og stunder.

Får se om jeg tar og oppgraderer jordingen på batteriet, kan jo være meg og mine amatør-fingre ikke skjønner ett plukk. Tiden vil vise...

Hei og hå

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg har litt problem med å se at ikke den originale jordkabelen holder i massevis da den ofte transporterer noen kW og kommer kankje opp i 1000Amp i startstrømmer og bare er noen få titalls cm lang. Den grove pluss kabelen som er på batteriet går oftest direkte ned på starmotoren og resten av forbrukerene i bilen fores ofte av noen tynnere kabler fra pluss polen eller fra samme kobblings punktet på startmotoren og derfor er det fornuftig å ha en egen god kabel bak til forsterkeren. Å sikkre godt tverrsnitt og god jording av (minuspolen på biler med neggativ jord) er jo forøvrig lurt å sikkre seg, ellers vil ikke startmotoren klare å trekke rundt og starte motoren. Legger man opp en jordkable i tilegg, må man i alle fall passe på at den er sterk nokk til å tåle belastningen hvis den originale skulle løsne og ikke lede lenger og man kommer til å kjøre starmotoren via den nye kabelen.

Et ekstra batteri til anlegget er jo forøvrig en grei løsning, men det må etter min mening gjøres på en fagmessig sikker måte, ellers kan det intodusere mange nye overaskelser med brannfare og personskade hvis man ikke vet hva man gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freemason
    @HENRIKO: Kan hende jeg tar og kjøper meg ett nytt batteri til bilen, har du noen mål/merker/forslag til en ikke altofor dyr penge. Blir muligens biltema..
    Tenkte siden du har samme bil så har du gjerne peiling..
    Skal ikke påberope meg noen enorm ekspertise på batterimarkedet, men du må ihvertfall finne et batteri med gulvlistfeste type B13 (polstilling 0, poltype 1). Ellers er det bare å gå for så dyrt batteri,
    med så stor kaldstrømskapasitet som mulig Har ingen erfaring med biltema-batterier dessverre... Om du bestemmer deg for å fleske til,
    er jo gelebatterier noe å prøve; leverer MYE strøm raskt og eliminerer i de fleste tilfeller behovet for kondensator (om man har en god og tykk strømkabel) i tillegg til at de tåler å bli utladet (ihvertfall i mye større grad en tradisjonelle syrebatterier). Optima Yellowtop er vel mye brukt, ellers er Exide Maxxima
    (Sønnak) også populære, men mener å huske at det ikke passer til bilen "vår".

Selv har jeg et Varta BLUE dynamic High Performance. Dette er et godt syrebatteri, som fungerer bra for meg, selv om det helt sikkert finnes både bedre og dårligere alternativ. Mener jeg betalte et sted rundt 600-800.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freemason
    Heisann godtfolk. Gikk nylig til innkjøp av DLS R1070 - 2-vägs koaxial 7 x 10"

OOOps stort bilde, sorry folkens..
    Men disse karene her var jo ganske mye vekt i, så den stakkers hattehyllen i min Renault 19 trenger gjerne litt forsterkning.
    Noen som har gjort noe sånt før?
    Eller noen som har en bra link, eller noen forslag?

Hadde satt uber mye pris på litt hjelp her, håper å få på plass nye 4" fremme i dashbordet, lagt kabler til forsterker og bakover (få kjøpt forsterker også) og få montert mine nye DLS som bare sitter i kassen sin hjemme på stuegulvet..

Hilsen Freemason
    hei..

Ta og kjøpe deg en 19mm mdf plate, en lengd med isopor plate, få tak i så tynn som mulig, ta mål av hatt hylla di, den orginale, ta stikk saga og kutte rundt på best mulig måte, finn så midt punktet, sett en strek rett over, (vannrett)legg elemnetet opp ned og merk rundt, regner med att det er en kant innenfor, mål hvor langt inn den går, merk av her også, sag så ut hullene på mdf plata, lim isopor plata på etterpå, bruk en tapet kniv for og skjære i isoporen, eller en varme tangresten tenker du deg sjøl til..ville jo ha trekt den opp med svart skinn.. jeg har gjort dette sjøl..så send bare en pm..funker som f dette..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •