4-8ohm i bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 4-8ohm i bil

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4-8ohm i bil

Lurer egentlig på en ting,de bilhøyttalerene jeg har vert borti er på 4 ohm,
    men da jeg skulle bytte ut orginalhøytalerene i "ny"bilen så var bass/mellomtonen på 4 ohm,mens diskanten var på 8 ohm. Er det noen spesiell grunn til dette? Er ikke delfilter i så fall er det innebygd i diskanten.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    impedansen (ohm) har ikke så mye å si i praksis. Dersom du kjøpte et komponensett som inneholdt både bass/mellomtone og diskant har produsenten mest sannsynlig (les: forhåpentligvis) tatt høyde for dette i delefilteret.

På litt billigere sett er det ikke annet delefilter på diskantene enn en liten kondensator i serie, som ofte er montert inni diskanthuset. Ikke den aller beste løsningen, men greit nok for de fleste

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har visst oversett denne. Det er orginalhøyttalerene som hadde 4 ohm bass og 8 ohm disk. de jeg satte inn var en vanlig 2-veis 6 .5 " .det vart bedre ja. er det generelt dårlge standarstem i bilene. Har en Saab 9000 cd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte helt dette:

diskantelementer har gjerne høyere følsomhet enn mellomtone/basselementer, og en enkel måte å sørge for at de spiller like høyt kan være å gjøre slik det er gjort på originalhøyttalerne dine. Ettersom motstanden økes halveres effekten og "regnestykket" vil da f.eks. se slik ut:

følsomhet diskant (8 ohm): 90db/1W
    følsomhet mellomtone (4 ohm): 87 db/1W

Ettersom 1W i 8 ohm tilsvarer 2W i 4 ohm og lydtrykket øker med 3db for hver dobling av effekten vil altså sluttresultatet bli like høyt lydtrykk fra både diskant og mellomtone. I tillegg har man spart kostnaden for en dempemotstand. Ikke at de koster så mye, men når man produserer 100-500.000 biler blir det fort penger av det.

Håper jeg klarte å uttrykke meg forståelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er veldig rart, for 4-8 ohm er ikke beregnet for bilstereo, det er stuehøytalere, 8ohm er for mye og kan skape problemer...
    merkelig sak det der

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva nøyaktig mente du med det?
    4 eller 8 ohm er kun den NOMINELLE impedansen, og er kun korrekt ved en eller to frekvenser. Den aktuelle impedansen varierer sterkt, og kan mange ganger være så lav som 2 ohm ved enkelte frekvenser, selv på en "4 ohms" høyttaler.

Å bruke 8 ohms høyttalere i bil utgjør ikke noe problem ut over at man mister noe effekt. For forsterkeren er 8 ohm en snillere last enn 4. Å bruke 4 ohms høyttalere hjemme er som regel heller ikke noe problem så lenge forsterkeren klarer det, bl.a. bruker mange "billigprodusenter" dette som et slags triks for å kunne si at høyttaleren er mer lettdrevet. (impedansen har egentlig ingenting med om høyttaleren er lett å drive eller ikke, men det er en annen diskusjon).

Så å si at det kan skape mye problemer er jeg ikke helt enig i.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du impedansekurven til en Paradigm Signature S4. Denne høyttalerkonstruksjonen er oppgitt å være en 8 ohms konstruksjon, men som vi ser av kurven nedenfor er det kun enkelte plasser kurven tangerer 8 ohm. På enkelte plasser er den faktisk så langt nede som 4,5 ohm!

Øverste kurven er impedanse. Nederste kurven er fase.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for opplysningene, det var greit å få det oppklart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •