Nytt bilanlegg, trenger litt tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Nytt bilanlegg, trenger litt tips

Hei!

dette blir litt langt:
    Første post her, virker som at det går ann å få noe matnyttig info og hjelp her. Jeg driver mye med lyd og musikk(gitar, noe hifi), men har ikke så stor innsikt i bilstereo verdenen, ei heller produktene. Har hjulpet noen kamerater å montert annlegg men.

Saken er at fra og med i morgen så tar jeg over fatterns '93 Primera, og jeg er såpass avhengig av god lyd, og hører mye på musikk, at her trengs det oppgradering!

Høytalerne skal ut! cd spilleren er temmelig ny, en Pioneer spiller som kostet rundt 3500kr ny for ca ett år siden?. Spilleren har jeg ingen planer om å bytte ut, denne holder for meg.

Budsjett, jeg skal ha ordentlige saker, men priorterer ikke bilanlegg veldig høyt, men er kvalitetsfreak,..så..

Høytalere: frontsett, 6,5" døra(har ikke sjekket dette ordentlig) løse diskantelementer forran, monteres utenpå dashen, ingen innfelling her. 6.5" bak. Frister jo veldig å sette inn Seas Lotus serien, men vet jo at dette blir urealistisk dyrt i forhold til hvor mye jeg skal satse på anlegg i denne bilen. Men jeg har ikke peil på hva av komponensett som er bra i prisklassen under dette. Si rundt 2000kr paret...? Hvilke merker skal jeg kikke på?

Jeg skal ikke ha noen subbass bak, så jeg er avhengig av at med en strømsterk forsterker, så skal det spille rent temmelig høyt, og noe dypt. Jeg hører mest på rock, blues og pop, så jeg trenger ingen boosta dypbass, men det må være en stødig og snerten bass..også er det jo gøy å spille litt høy også...
    Hvordan er det å montere et 3veis system i hattehylla? mindre mellomtone, og si et 7/8" element med lang slaglengde? Bare tull? Enkleste hadde jo vært med standard 6.5"

Jeg vet ikke helt hvordan forsterker oppsett jeg skal ha. Om den forstekeren som er integrert i cdspilleren er noe tess vet jeg ikke. Cd spiller på front, og en stereoforsterker bak til bakhøytalrene, eller 2x stereoforsterker/4kanals amp?
    Jeg må ha en forsterker som spiller bra, jeg gir blanke i plexiglass og neonlys for å si det sånn. (prisklasse MAKS 4000ny) Er de ampene til dynabel bra? Virker som de er fri for jåleri i allefall. Andre merker??

Annet spørsmål anngående komponentene, finnes det noen mulighet til å koble til en harddisk av noe slag (20gb+) i cdskifter inngangen på cdspillern? Den skal ha en IP-BUS inngang. Er dette en standard, eller bare noe pioneer bruker? Hadde vært allright med et bibliotek med hele cdsamlinga på en hardisk.

på forhånd takk, Preben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuellt kanskje ha 2veis diskant i dash og mellombass i døra forran, også si to 7/8" bak som bare spiller under mellombass? Dynabel BF1702 bak og en mindre modell forran.

Hvordan er det å få grei bass fra hatthylla, uten bruk av kasse? Kasse under hattehylla blir klønete uansett. Det er et halvstort bagasjerom (4dørs nissan primera sedan)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal jobbe hardt for å få like bra bass med bare frontsett, som du vil få med en 10" eller 12" i liten kasse. Koster ikke så veldig mye plass i bagasjerommet, og du vinner -mye- mtp. lydkvalitet når du deler bort bassen fra frontsett og bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uaktuellt å ha subkasse i bagasjerommet. Trenger ingen ekstrem DYPbass.

Orginal anlegget i mutterns hyundai accent (blaupunkt) spiller oversaskende dypt!, så et finjustert anlegg med ordentlige forsterkere og elementer, bør kunne være tilfredstillende..? Jeg er mest på jakt etter en varm og bra lyd, som kan spille temmelig høyt uten å vrenge. Må ha en stødig bass, men ingen hjemmekino eller tekno dundring.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tatt en titt på audison forsterkere.
    Siden du driver mye med musikk og vil ha kvalitet tror jeg du vil bli fornøyd med en slik en. iceaudio.no har disse.

Når det gjelder frontsett av skikkelig kvalitet ville jeg sett på:
    -Morel
    -Hertz
    -Earthquake
    -Fusion
    etc etc
    Kjøp skikkelige kabler og gjør ting skikkelig så vil du bli fornøyd

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sheriff
    Uaktuellt å ha subkasse i bagasjerommet. Trenger ingen ekstrem DYPbass.

Orginal anlegget i mutterns hyundai accent (blaupunkt) spiller oversaskende dypt!, så et finjustert anlegg med ordentlige forsterkere og elementer, bør kunne være tilfredstillende..? Jeg er mest på jakt etter en varm og bra lyd, som kan spille temmelig høyt uten å vrenge. Må ha en stødig bass, men ingen hjemmekino eller tekno dundring.
    Det at det spiller overraskende bra i "mutterns" Hyundai er garantert fordi det sitter elementer som spiller rett i døren, men som ikke er beregent på det.. Tipper det er veldig mye "informasjon" i frekvensområdet mellom 70-90Hz..

Forstår jeg deg rett er du ute etter ren og klar lyd, ikke bass og diskant.. Gå for et treveis sett, f.eks et Focal polyglass : 165V3, da får du et godt frontsett til en real pris.. Ellers er det som nevnt mye bra å få fra Morel, Eton, Hertz osv...

Seas er også veldig bra, kjører Lotus midbasser i kombinasjon med Focal Utopia mellomtoner og diskanter og dette fungerer utmerket sammen. Dette blir alt foret av en Audison Lrx4.300 forsterker som gir nok kraft til god midbass og fyldig mellomtone og varm diskant..

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på ipbusen kan du sette på en ipod adapter. da kan du styre ipoden med spillern.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for og få god bass av hattehyllene, må du først og fremst bygge din egen haddehylle af MDF materiale. du bruker bagasjerommet som "kassen" noe som fungere ganske bra. kjøp høytalere som har en god bass, hør på de først, pioneer sinde kevlar 6x9 er helt SYKE, har de selv, og de overkjører alt jeg og vennene mine har, men de koster også 2000 da. men de er absolutt verdt prisen.

Pioneer har mye bra bilstereo, har selv bilen full av pioneer, og det er som en russebuss:P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil bare si ifra at primera er litt spessiell.
    tenkte jeg skulle advare deg før du begynner.

Frontsettet på primera:

for å bytte dette, så må du av med siden på døren.
    og elementene i dørene er veldig spesiellt.
    det er ovalt på en måte. tror ikke det er en standar (mulig jeg tar feil der)

Hatthylle:

det står orginalt i et sett med 5" element. det er ikke bare bare å få et 6x9 element å passe der. under pappen som er i hatthylla er det metall under, så
    det jeg vil ambefale deg å gjøre, er å få tak i 2 stk. treplater ( 30cm x 50cm eller noe) som du skjærer til slik at elementene passer der, som du så skrur fast i hatthylla. på denne måten får du løftet opp elementene, slik at de passer med hullet som alerede er i metallet.

Kabling:

hvis du skal montere forsterker og sub, så er der nødvendig å skjule kablene.
    lestene på primera løsner veldig lett, så det er er lite problem å skjule kabler.

Dette ble veldig off-topic, men jeg har nettopp montert anlegg i primeraen til en kamerat av meg, så jeg tenkte jeg skulle gi deg noen tips om hva vi hadde noen problemer med.

Haakka

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er godt kjent i Primera karroseriet med det årstallet du kjøyrer rundt i. :-). Har montert ein del Focal sett der. Det funkar ekstremt bra. Den orginale "kassen" har volumet til å få ekstremt mykje bra ut av eit sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vertfall anbefale å ta en telefon til iceaudio og høyre ka dei anbefaler. HAr god fagkunnskap, er seriøse og har interesse for det dei driv med.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ultra81
    Vil vertfall anbefale å ta en telefon til iceaudio og høyre ka dei anbefaler. HAr god fagkunnskap, er seriøse og har interesse for det dei driv med.
    Og Ice e jo impotør av FOCAL og AUDISON +++.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden