Nybegynner trenger hjelp og støtte!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner trenger hjelp og støtte!

Hei! Er ganske grønn når det gjelder bilsterio og trenger litt hjelp.

Har følgende oppsett som skal monteres i en 2003 SpaceWagon
    - Panasonic CQ DFX 983N (Hovedenhet)
    - Planet Audio VX6005 (Forsterker)
    - Infinity Kappa 65.5CS (Frontsystem)
    - Infinity Kappa 652.5i (Baksystem)
    - Pioneer TS-W1000C (Sub)

Ledningssett:
    - 16mm strømkabel
    - 16mm jordinskabel
    - 3 stk. RCA kabler 3 Trippelskjermet kabel av OFC-kopper
    - 2,5mm høytalerkabel OFC- kopper

Mine spørsmål:
    - Hvordan passer dette sammen?
    - Hvilke kabler som kan trekkes i samme kanal?
    - Holder det med Biltemakabler? (Competition serien)
    - Bør jeg bytte høytalere til pioneer sin e-serie? Hvordan er høytalerne jeg har kjøp i forhold til disse? Andre alternativer?
    - Hvor stor kasse bør jeg bygge til subben jeg har? Noen som har tegninger liggende? Kassen skal være firkantet (evt. 5 grader helling på bakveggen)
    - Hva skal jeg bruke som styringskabel til forsterker? Har en 8mm strømkabel, kan den brukes? Eller holder det med en vanlig 2,5mm kabel.

Håper noen der ute kan hjelpe en nybegynner....

Hilsen

PK

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen formening om produktene du har kjøpt, men kabelvalget ser fornuftig ut. Trekk strøm for seg selv på en side, og og antenne/signal/høyttaler på den andre siden. Det holder fint med 2.5mm til styringskabel.

Kasseanbefaling til elementet kan garantert Pioneer gi deg, skulle ikke forundre meg om det følger med elementet når du kjøper det.

Ville potensielt vurdert en separat sub til forsterkeren, og kanskje en kondensator.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har ingen formening om produktene du har kjøpt, men kabelvalget ser fornuftig ut. Trekk strøm for seg selv på en side, og og antenne/signal/høyttaler på den andre siden. Det holder fint med 2.5mm til styringskabel.

Kasseanbefaling til elementet kan garantert Pioneer gi deg, skulle ikke forundre meg om det følger med elementet når du kjøper det.

Ville potensielt vurdert en separat sub til forsterkeren, og kanskje en kondensator.
    Sikkert et dumt spørsmål, men hva mener du med separat sub til forsterkeren? Kondensatoren settes denne mellom batteri og forsterker for å gi jevnere strømtilgang?

PK

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skierpk
    Sikkert et dumt spørsmål, men hva mener du med separat sub til forsterkeren? Kondensatoren settes denne mellom batteri og forsterker for å gi jevnere strømtilgang?

PK
    Er vel mer jeg som ikke kan skrive, jeg mente naturligvis separat forsterker til subben

Koblingsskjema til kondensatoren følger med den, er litt spesiell måte å koble den, men enkelt sagt har du rett Den buffrer opp strøm for å opprettholde strømtilgangen ved plutselig dynamiske utslag i musikken som krever mye strøm. Dette vil blant annet gi deg mer trøkk i bassen iom at forstekreren ikke kneler når den ikke får nok strøm fra batteriet raskt nok.
    --
    Thorbjørn

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å øke tverrsnitt på strøm/jord kablene dine noe.. 16mm kabel holder nok foreløpig, men det er veldig ergelig den dagen du står der og finner ut at en egen forsterker til sub er et nødvendig onde, og kablene dine er underdimensjonert.. Lettere å trekke en 25mm med en gang så er det gjort

Kondensator trenger du ikke i første omgang. Problemet med mange stereobygg er at altfor mange kaster inn en kondensator eller 5 uten å egentlig gjøre noe med problemet som skaper strømproblemene, nemlig dynamo og batteri. Bytt til et bedre batteri i første omgang dersom du opplever at forsterkeren din ikke klarer å yte maksimalt, deretter kan du vurdere kondensator. En kondensator er kjekk til de store effektutslagene, men dersom du ikke har batterikapasitet i bunnen av hjelper det lite.. Et lite tips dersom du skulle få problemer med strømkapasiteten er å legge opp nye, tykkere kabler fra dynamo til batteri og jord.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt i tvil om forsterkern.....

Kjøpte jo denne Planet Audio VX6005 forsterkeren for NOK 2495,- Kunne få en Infinity Reference REF5760A til NOK 3500,- Hvilken er best til mitt system. Hvor mye bedre er denne Infinity forsterkeren? Bør jeg bytte?

Hilsen

PK

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •