Sub i bil for første gang !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub i bil for første gang !

Hei..

Blir nå snart eier av en MTX Thunder 9512-44 http://www.mtxaudio.com/caraudio/pro...hunder9500.cfm

Forsterkeren blir sannsynligvis en Rockford Fosgate 700s
    2x175 W @ 4 ohm som kan brokobles til 700W @ 4 ohm.. på papiret iallefall

Men, som sagt, så er jeg ny på dette.. Elementet er jo dobbeltspole 4 ohm.
    Hvordan skal jeg koble dette best mulig?

1.En kanal til hver spole. Det er vel viktig at nivået (gain osv) er helt identisk i så tilfelle?
    2.Brokoble forsterkeren og parallellkoble spolene. Da blir den jo 2 ohm.
    Noe forsterkeren neppe liker...
    3.Brokoble forsterkeren og serie koble spolene. Da blir den jo 8 ohm. Uvisst hva slags effekt forsterkeren gir ut da.
    4. Kjøpe en helt annen forsterker.

Anbefalt forsterker fra mtx er mellom 500 og 1000 watt. Blir kanskje for lite med 700s `en da?

Noen som har noen tips. Kom gjerne med tegning over hvordan jeg skal koble

Hilsen Tor Christian

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville kjørt en spole per kanal, pga at du får bedre kontroll på elementet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for det.. Det er jo ikke verre enn å prøve seg litt frem også..

Men, litt tilbake til subben. Pga plass mangel, har jeg valgt å bygge lukket kasse med de målene som MTX anbefaler i pdf dokumentet (ref. linken lengre opp)

Noen som kan si meg hva slags dempemateriale jeg skal bruke i denne kassen ?
    Acousto-q f.eks.. ? Kun dette i tilfelle. Eller også noe på veggene, som i bass-refleks kasser?
    Har kun erfaring med phobos og c-11 fra før.

TCJ

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bygger du lukket kasse så mister du de kjekke svingningene som rister godt i setet. Kjelleren forsvinner liksom. I Tillegg bør du gå opp noen hakk i forsterkeren for elementet blir mye mer strømkrevende ettersom det er mye større krefter som holder igjen elementetet i et trykkkammer.
    Du bør uansett bruke en forsterker som har større verdier enn hva elementet er satt til.
    En forsterker som er satt til 1000w vil ikke klare å styre en sub satt til 1000w pga forsterkerens svakheter når den begynner å nærme seg max.
    Sjangsen for å ryke elementet øker også i samme grad når en trør på.

Bygget selv en Stroker15 hvor jeg satte refleksporten opp i hattehylla på en sedan og det fungerer som fy.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville nok anbefalt deg det smme som andreas.... ellers er jeg ikke enig med påstanden til kozesmurf, fordi en lukket kasse spiller dypere og bedre enn en bassrefleks.... vibrasjonene fra subben forplanter seg gjennom karoseriet.

Ellers er effekt ikke så viktig egentlig... for eks: en klass A forsterker på 25 watt spiller med bedre kontrol og dynamikk enn en AB på 100watt... det har de fleste erfart. så om ampen du skal bruke kan levere 1000watt i brokobling eller noe sånt vil ikke si at det vil låtte bra. Bilsforsterkere har i hovedtrekk 2 typer strømsforsyninger: regulert eller uregulert og self er disse pulsbredd modulerte. Fordelen med uregulert er at forstekeren vil levere mer effekt når du startet opp motoren og dynamoen levere mer strøm/spenning eller om impedansen blir veldig lav. Ellers en regulert vil levere samme effekt om både batteri spenning øker eller om impedansen når en hvis minste nivå... SoundStream bruker mye uregulerte PWMer mens for eks JL bruker regulerte, den beste "kompromise" levere Phoenix Gold syns jeg.... mener at Audison også bruker regulerte, det kan man "lese av" på Headromet som forsterkeren har.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •