SEAS oppsett i bilen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SEAS oppsett i bilen

Hey. Mitt første minutt her i forumet og skal allerede grille dere med å spørre om et par råd Er helt noob på sånn lydgreier men ørene mine er svært ømfintelige.

Har også nylig anskaffet meg en bitteliten MX-3 som jeg har planer om å få oppgradert annlegget i sommer.
    Har ikke så ille mye penger og når jeg har bestemt meg får å gå for SEAS i bilen lurer jeg på om ett oppsett jeg har tenkt ut kunne fungere?

Oppsett:
    Sony CDX-F7750 (2x linjeutganger)
    2x SEAS Lotus RT25A, diskant, forran på dørene
    2x SEAS Lotus RT25A, diskant, bak på hattehylla
    2x SEAS Lotus RW165, 17cm mellomtone, bak på hattehylla
    1x Dynabel BF0804, 4x80 watt RMS (40A), som skal drive disse komponentene

Forsterkeren er kanskje litt i svakeste laget??? bør kanskje gå opp til 2 stk
    BF1702???
    Hendvender til: http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm

Ser det ut til at akustikken ikke kan fungere med dette? Har altid lurt på hvorfor folk skal ha så mage billige elemer i bilene sine...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare diskant og mellomtone?
    Er det ikke plass til å montere noe i dørene, og kutte ut de bak? Men du vil kanskje unngå å sage?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er plass i dørene, men er jo nesten like langt fra døra til hattehylla til ørene våre vøtt

Og bass har vi ikke råd til ennå!

Med rabatten min regner jeg med en 15.000 :S

Men tror du det vil være å sløse med penger hvis jeg plasserer elementene slik???

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du ikke har flust med penger å ville jeg ha bygget opp bilen helt anneledes. for det første må du kjøre fult frontsett. kan jo ikke bare koble på diskant. Bygg frontesett først med mellomtone og diskant. dropp høyttalere bak i første omgang, da har du spart en del kr. så kobler du på en ordentlig forsterker. Kjøp så sub og forsterker før du setter inn bakhøyttalere, da har du skikkelig lyd i bilen med engang. bakhøyttalerne skal jo bare fylle inn uansett og er ikke så viktige.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kommentarer: Først sier du at du ikke har så "ille mye penger", og så skal du ha et Lotus-oppsett? Og i tillegg montere det bak? :shock:

Gjør som Andreas sier; kjøp først komposett, monter det skikkelig (med trykk på skikkelig) og så en ordentlig forsterker. Å kjøpe så dyre og gode elementer for å montere dem bak i bilen er å kaste mange penger ut av vinduet.

Forslag til oppsett:
    RT25A diskanter
    RW165 bassmellomtoner
    BF2502 forsterker

Men dersom du (som du selv sier) er helt n00b på sånne lydgreier vil jeg anbefale deg å bruke noen andre elementer enn Lotus-serien. Dette er ikke akkurat nybegynner-elementer. Å bruke dyre komponenter har aldri vært noen garanti for god lyd. Gjør man ting riktig, kan man fint få god lyd med langt billigere elementer enn dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje sjekke topic saken min? "Anlegg til bilen min, tips??" Fått masse bra respons fra folka på forumet her, spesielt andreas! Ville i alle fall anbefalt ett bra komp.sett forran!! Hør med andreas! Han har masse bra høytalere, og mange gode tips!

Mvh
    Magnus

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskant foran uten tilhørende mellomtone blir bare tull. For å få god lyd bør mellomtone og diskant sitte nær hverandre, og helst i samme avstand fra lytteren.

Hvis du har så lite penger at du ikke har råd til bass, så ville jeg definitivt omprioritert. Gå heller for to gode diskant/mellomtone kombinasjoner i front, og suppler med bass med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    Takk for svara. Ålright at det er folk som kan dele sine kunnskaper og erfaringer med folk sånn at ikke man handler noe man kommer til å angre skikkelig på i ettertid.

Har skjønt at jeg får nok starte med å bygge meg et skikkelig frontsett, siden ta høytallere på hattehylla og en sub!

Jeg starter da med bl.a SEAS Lotus RW110, 11cm mellomtone i dørene, men må jeg da bygge en lukket kasse (evt luft ut i bilen) i døra for å få optimal lyd. Er kanskje helt galt??? Har bare hørt rykter om det...

Og meterpris på kabler... hva er en gustig pris å legge seg på kabler - signalkabler, høtallerkbaler osv...?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er alltid lurt å legge tykke strømkabler med engang for slipper du å bytte den senere og du slipper å få spenningsfall. viss du ikke viste det, så er det lurt å legge signal på enesiden, strøm på andre, og høyttaler i mitden for da slipper du å få støy.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for 6,5" i frontsettet. Det er en fordel å ha så god mellombass i front som mulig. Vet ikke muligheten for å montere elementer i dørene på denne bilen, men med "vilje,vold og vaselin" er alt mulig :wink: Noen elementer, f.eks. focal sine, er beregnet for å monteres i døra uten extra kasse. Det som er viktig er at døra er dempet med asfaltmatter e.l. for å slippe resonanser og skrangling.
    Legger du ned dette arbeidet med å montere fronsett, vil du garantert ikke angre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lotus serien er noe av det råeste man får tak i !!!
    Men dei krever SOLID montering og ein kontant forsterker. (BF1702)
    Man trenger ikke sub med disse elementene ("6,5")
    folk vil lete seg grønn etter sub'en...

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde deler av samme oppsett i forrige bilen min og kommer til å montere det i min nye også.. Jeg hadde da Lotus 6.5" midbass bl.a. Som et lite eksempel kan jeg jo nevne at jeg ba brodern sette seg inn å høre på de.. "Fy for en digg lyd.. Har du justert subbene også nå eller?!" var kommentaren.. Han er ikke like lydgal som storebroren, men poenget var uansett at jeg ikke hadde koblet på subbene Så at Lotusene skyver luft er helt sikkert, ganske langt ned også.

Når det gjelder montering så spiller de best rett i døren, men da er du avhengig av at den er skikkelig isolert.. Isolering gjør du med f.eks Brownbread dempematter spesielt egnet for bilstereo og demping.. Asfaltmatter var det jeg valgte i bilen min, 3 lag.. Det ble en del ekstra vekt ( ca. 1,5kg pr plate, 6 plater i hver dør... ) men så ble det til gjengjeld mye mindre støy i kupeèn og lyden fra stereoen ble betraktelig bedre!

Selv valgte jeg å benytte meg av Lotusen som midbass, egen mellomtone og diskant slik at jeg fikk delt opp frekvensområdet mer og fikk da også mellomtonen høyere enn jeg ville gjort med midbassen som midbass/mellomtone. Plasserte mellomtonen min sammen med diskanten på dashen og lot midbassen fylle ut "tomrommet" mellom sub og mellomtone..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler flytende dempemateriale til dørsidene , som feks flytende membran som en får kjøpt på fargehandler eller lignende. Asfaltplatene har en tendens til å samle opp vann om en ikke er ekstremt nøye med utførelsen, som igjen fører til rustdannelser osv osv. Men selvsagt ikke den største sjansen for at dette skjer, bare nevner det.
    Jeg har og Lotus høytalere og vil si jeg aldri kommer til å vurdere noe annet. Om en vurderer lotus og er usikker på noe som helst så ta en telefon til Eltek og spør etter Nils. Han har utrolig god peiling, og mer erfaring med Seas og bilstereo enn de fleste av oss.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Diskant foran uten tilhørende mellomtone blir bare tull. For å få god lyd bør mellomtone og diskant sitte nær hverandre, og helst i samme avstand fra lytteren.

Hvis du har så lite penger at du ikke har råd til bass, så ville jeg definitivt omprioritert. Gå heller for to gode diskant/mellomtone kombinasjoner i front, og suppler med bass med en gang.
    til dette kan ikke si annet enn AMEN!!!

legger et bilde av frontsettet mitt og som roffe sier så er frontsettet viktigst, gjerne et med gode egenskper i nedre område og i mitt tilfelle så har mine Morel elementer en såkalt C.A.R. filter som gjør at disse ikke er avhengi av noe form for kasse eller volum bak elementene for å kunne å spille dypt og kontrolert i både dash og dør montering... og de 2x6" som er mitt i dashen spiller fra 100hz ned til 50Hz det samme i dørene og ikke behov for subber men blir 4 stk 10" etterhvert..

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt O.T., har du ikke et voldsomt problem med stående refleksjoner fra de sentrerte 6"erne?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, de spiller bare fra 100 hz og ned mot 50 hz med 24 dB filter, det synes ikke så godt på bildet men disse pekker ikke rett opp mot frontruta, dessuten har de forkjellige vinkel.. ;-) de er "ment" å være mellombasser... mellomtone og diskanten er on-aksis også med forkjellige tilt mellom høyre-venstre siden og det for å ungå bruk av DSP. :-)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av zn00z
    Er plass i dørene, men er jo nesten like langt fra døra til hattehylla til ørene våre vøtt

Og bass har vi ikke råd til ennå!

Med rabatten min regner jeg med en 15.000 :S

Men tror du det vil være å sløse med penger hvis jeg plasserer elementene slik???
    Hei ! Kult att du skal bygge golyd i bilen din, men dersom du har 15000 til rådighet så finnes det ett utall av muligheter for å få golyd lyd i bilen.
    og da snakker jeg om Spiller, frontsett,forsterker og subb.

Bruk heller litt tid på kikke rundt om blandt leverandørene å se hva de har å tilby.

Det viktigste blir jo å tilpasse frontsystemet slik att du blir fornøyd, deretter kompletere med en sub.

Det å kjøpe gode elementer er jo viktig men det fordrer jo att resten av elektronikken holder samme stand.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

forresten, nå husket jeg bilen din igjen. den er i andre fourm. Den er vel mer eller mindre ferdig bygd.... fikk du løst problemene med diskant nivå og støyen?? fikk du bedre bass etterhvert? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    forresten, nå husket jeg bilen din igjen. den er i andre fourm. Den er vel mer eller mindre ferdig bygd.... fikk du løst problemene med diskant nivå og støyen?? fikk du bedre bass etterhvert? ;-)
    Fått i stand en god del nu! Null støy! Driver å bygger kasser forran nu (helt lukket, altså 2,6 - 3l som er ambefalt fra SEAS), og har skaffet meg en tegning for delefilteret til frontsettet mitt får vel bestille komponentene til mandag. Hvis ingen vet om noen elektronikkbutikker i Sarp - Fredrikstad ???

Har sett litt på kompnenter hos eltek, fant ut at delefilteret vil kunne koste fra 100 - 1000 kr... er det et stort poeng å kline til med de dyreste kompoentene???

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med så finne elementer så sparer man ikke på kvaliteten på delefiltret, dog de viktigste er de som er i serie med elementene, feks kondesatorene til diskanten og spolen til mellomtonnen/bass. De andre som er i parallel er mindre viktig.;-) åsen filter er det? 6-12-18dB?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •